user icon

'Motorvermogen in 2017 belangrijker dan ooit'

  • Gepubliceerd op 07 feb 2017 13:52
  • comments 23
  • Door: Rob Veenstra

De nieuwe reglementen voor komend seizoen hebben niet tot gevolg dat de motoren in 2017 een minder prominente rol zullen spelen in de Formule 1, integendeel. Dat stelt oud-coureur Mark Webber in gesprek met Autosport. De nieuwe wagens zullen aanzienlijk meer downforce genereren. Dat resulteert automatisch ook in meer luchtweerstand. In combinatie met een toename in het minimumgewicht zal de focus nog meer op de krachtbronnen komen te liggen.

De auto's hebben kracht nodig om de extra kilo's door de luchtweerstand heen te duwen. Webber redeneert als volgt: "De auto's zullen veel meer neerwaartse druk produceren en het motorvermogen wordt belangrijker dan ooit. De teams hebben een krachtigere motor nodig dan dat ze ooit hebben gedaan, vanwege de bredere banden en de extra drag. De auto's worden vrij zwaar, met bredere banden. Dat is spijtig, omdat het een vertragende werking op de wagens heeft."

"Echter, sportief gezien zouden de nieuwe regels een goede stap voorwaarts moeten betekenen. De bolides worden sneller dan ze lange tijd geweest zijn. De coureurs moeten weer werken voor hun geld en ze zullen bezweet het podium beklimmen, de inspanningen zullen van hun lijf af te lezen zijn. Ze zullen rondetijden noteren die vergelijkbaar zijn met wat we tien jaar geleden gewend waren. Dat is visueel mooi om te zien."

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Kan wel is een grote teleurstelling worden die ''nieuwe'' autos... Lekker hard door de bochten,,, maar racen (duelleren/inhalen) helaas pindakaas.... Wordt nog meer dan vorig jaar waarschijnlijk beslist in de eerste paar bochten, daarna de beste strategie....


    Hopelijk zit ik er volledig naast en wordt het een groot spektakel.....

    • + 1
    • 7 feb 2017 - 14:03
    • Of Mercedes dankzij die bewuste motor elke race met 20 seconde voorsprong over de finish, maar ik hoop het met je mee. Echter, ik moet eerst nog even zien of bijvoorbeeld Red Bull er komend seizoen echt aan te pas komt. Ik ben niet sceptisch, maar juist vanwege die motor. Renault moet echt een pak extra pk's gevonden hebben, anders gaat er waarschijnlijk niet zo heel veel veranderen. Ik ga er van uit dat Mercedes in ieder geval ook weer meer vermogen heeft dan de jaren hiervoor.

      • + 0
      • 7 feb 2017 - 14:09
    • pietervs

      Posts: 94

      Zoiets denk ik ook.. Ik denk persoonlijk als de banden gemaakt werden om te pushen en het tanken terugkwam(omdat er pitsstops geforceerd moeten worden) dat ook de vorige generatie (2014-2016) ongelofelijk snel en dicht achter elkaar kon blijven. Ik denk wel dat dit jaar het slipstreamen een stuk belangrijker zal worden, wat ik dan wel een positieve ontwikkeling vind.

      • + 0
      • 7 feb 2017 - 14:18
    • Ook dit seizoen zal het een mix van spannende en saaie races zijn. Ik vrees echter als de eerste pot saai is, dat we meteen in n kramp schieten met zn allen en meteen gaan oordelen.

      • + 1
      • 7 feb 2017 - 16:43
    • We kunnen pas in Australië daadwerkelijk een verwachting gaan uitspreken hoe de ontwikkeling van de bolides zal uitpakken voor de rest van het seizoen. Elke verwachting nu is puur op theoretische berekeningen gebaseerd wat banden , aerodynamica en motoren gaan doen in het nieuwe seizoen. Ik wacht het gewoon nog even af voordat ik hier mijn mening over ga spuien.

      • + 0
      • 7 feb 2017 - 17:27
    • Ik vind - om heel eerlijk te zijn - de nieuwe regels op papier niet de oplossing en ben dan ook echt benieuwd wat het gaat brengen. De vorige regels vond ik ook niks en als Max er niet bij was gekomen om de boel eens flink op te schudden, was ik na ongeveer 25 jaar intensief F1 volgen iets anders gaan zoeken :) Ik vrees dat we met de nieuwe auto's nog steeds geen close racing gaan krijgen en het feit dat de motor zo enorm belangrijk blijft, gaat waarschijnlijk wederom tot een soort van vaste volgorde leiden. Ik hoop van niet, maar vrees van wel. We moeten het echt afwachten, zelfs tot en met de eerste paar races, maar als Renault en Ferrari niet min of meer op gelijke voet komen (qua vermogen en rijdbaarheid) met Mercedes dan krijgen we weer heel wat 1-2-tjes voor Mercedes. De nieuwe regels waren wat mij betreft beter geweest als de motor ook echt zou veranderen. Mercedes had een enorme voorsprong op de rest en zal echt nog wel wat meer eruit weten te persen dan ze al deden.

      • + 0
      • 7 feb 2017 - 18:59
  • JV fan

    Posts: 2.089

    maar als je de underbody zo efficient creëert , kan je met wat vlakkere vleugels rijden ,

    maar ja motorvermogen is altijd belangrijk geweest

    • + 0
    • 7 feb 2017 - 14:05
    • Het probleem zal wat dat betreft waarschijnlijk zijn dat teams als Red Bull en Mercedes mekaar qua chassis niet veel zullen ontlopen. Als het goed is niet in ieder geval. Renault moet hoe dan ook met iets goed komen: een soort van Mercedes-motor, maar dan met Renault erop :)

      • + 0
      • 7 feb 2017 - 14:12
  • Nog anderhalve maand, dan gaan we een beter idee krijgen welke teams (en welke motoren) dit het beste voor elkaar hebben. #kannietwachten #watduurtdiewinterstoptochlang.

    • + 0
    • 7 feb 2017 - 14:12
    • wibi

      Posts: 4.506

      3 weken en dan weten we meer...

      • + 0
      • 7 feb 2017 - 14:29
    • #nokkenmetdiehashtags

      • + 12
      • 7 feb 2017 - 14:35
    • Ja, dan weten we iets meer, maar ook met een boel vragen als: met hoeveel brandstof rijden ze ? houden ze zich een beetje in of niet ?, moet er misschien een sponsor overgehaald worden ... etc. Pas in Melbourne gaat het om het "echie"

      • + 0
      • 7 feb 2017 - 14:35
    • Dan gaan we eerst kiekeboe spelen Wibi; )

      • + 0
      • 7 feb 2017 - 14:36
    • Tja ,en zo blijven we aan de gang, pas na de eerste updates,, bij de eerste race in Europa, weten we meer... LOL... De tweede seizoenshelft kunnen de teams zich niet meer verstoppen, in september weten we nog niks want men is al druk bezig voor 2018. Ha ha ha...

      • + 0
      • 7 feb 2017 - 15:06
    • @Appelscha, misschien iets minder kiekeboe dan andere jaren. Er is maar weinig tijd om te testen en de wagens optimaal te trimmen. Dus is er minder tijd om verstoppertje te spelen. Ook de nieuwe banden zal men graag op duurzaamheid willen testen.

      • + 0
      • 7 feb 2017 - 21:00
  • Honda komt dit jaar (hoop ik) met de beste motor. Dat samen met Alonso en Stoffel zorgt sowieso voor een spannend jaar.

    • + 0
    • 7 feb 2017 - 20:13
    • Veldhuis

      Posts: 605

      Hoop jij. Ik hoop van niet.
      Renault komt dit jaar (hoop ik) met de beste motor. Ik ben voor Max, ;-)

      • + 0
      • 7 feb 2017 - 20:30
    • Ja, ik ben meer een 'motor' F1 fan, dan een 'coureur' F1 fan, maar Stoffel is (omdat hij met Honda rijdt) mijn favo coureur.
      Qua motor, heel veel respect voor merken als: Ferrari, Mercedes, Renault en Honda.

      • + 0
      • 7 feb 2017 - 20:59
  • pff gaat dus saai worden als 1 team de motor goed voor elkaar heeft (mercedes dus)...

    • + 0
    • 7 feb 2017 - 20:16
    • Veldhuis

      Posts: 605

      Dan wordt het dus saai. Al enkele jarenlang is er 1 team die een goede motor heeft. Dat zal nu dus ook wel niet veranderen.

      • + 0
      • 7 feb 2017 - 20:31
  • Ja bizar. 10 jaar terug in de tijd is vooruitgang. Maar ik begrijp t wel. De circuits konden het niet meer aan.

    • + 0
    • 7 feb 2017 - 23:53
  • ringo

    Posts: 3.378

    Meer vermogen ook meer benzine verbruik lijkt me ook, dus meer vermogen is nutteloos als je tank tevroeg leeg raakt :)

    • + 0
    • 8 feb 2017 - 00:02
    • De teams reden dit jaar zelden met de maximale toegestane brandstof, dus verwacht niet echt een verschil dit jaar, 20kg zwaarder is niks

      • + 0