user icon

Todt: "Clash F1 en Le Mans was onvermijdelijk"

  • Gepubliceerd op 03 nov 2015 07:00
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra

De internationale autosportbond FIA heeft zich niet populair gemaakt door de 24 uur van Le Mans voor 2016 in hetzelfde weekend als de Grand Prix van Europa in Azerbeidzjan te programmeren. Daardoor kan Nico Hülkenberg zijn zege in Le Mans niet verdedigen. De afgelopen jaren was Le Mans steevast losgekoppeld van de Formule 1.

Voor volgend jaar bleek dat niet mogelijk. FIA-voorzitter Jean Todt legt uit: "De kalender samenstellen is altijd een lastige opgave. Je hebt te maken met 21 races in de Formule 1, tien races in de Formule E, ook tien races in het WEC en veertien races in het WRC. Probeer dan maar eens een schema te maken waarin evenementen niet samen vallen, dat is onmogelijk."

"Ik denk dat dit het beste compromis is. De race in Bakoe start na de finish van de 24 uur van Le Mans. Misschien is er een aantal rijders dat aan beide evenement wilde deelnemen en dat nu niet kan, maar het is niet anders. Sorry dat we niet tot een betere oplossing zijn gekomen."

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Stierenp##p,
    Er was vast wel een ándere oplossing geweest,alleen kwam deze oplossing de FIA/fom het beste uit.

    • + 0
    • 3 nov 2015 - 07:19
  • JaapB

    Posts: 1.180

    Ik zie persoonlijk niet het probleem ik vind Le Mans ook leuk maar F1 toch beter dus om een weekend vrij te laten zodat iemand die in F1 rijdt te laten deelnemen in Le Mans vind ik persoonlijk een beetje onzin.

    • + 0
    • 3 nov 2015 - 07:24
    • LimboF1

      Posts: 4.846

      Het is inderdaad wat je leuker vindt, maar van de andere kant moeten ze de kampioen wel ook de kans geven om zijn titel te laten verdedigen. Als ik Hulkenberg was, dan zou ik zefs hebben gevraagt of ik niet dat weekend Le Mans mocht gaan rijden. Hij raakt ook op leeftijd en WEC is dan toch een mooie klasse om verder in te gaan. En laten we eerlijk zijn, in de F1 is Hulkenberg niet zo indrukwekkend bezig als voorheen.

      • + 0
      • 3 nov 2015 - 07:50
    • als je WEC wil rijden moet je WEC gaan rijden, maar als je F1 wil blijven rijden moet je niet zeuren dat je dan Le Mans niet kan rijden.

      • + 3
      • 3 nov 2015 - 08:34
    • Om de reden dat een coureur niet in beide kampioenschappen kan rijden snap ik. Maar er zijn ook fans die er naartoe willen, maar die ook de Formule 1 willen zien. Ik bijvoorbeeld. Nu is er geen haar op m'n hoofd die er over peinst om LeMans dan maar over te slaan trouwens....

      • + 0
      • 3 nov 2015 - 14:22
  • LimboF1

    Posts: 4.846

    Wat een lulkoek, hoe dom denk hij dat de fans zijn!? Het is heel simpel, je weet wanneer Le Mans is en daar blijf je dan gewoon vanaf. Het is een weekend waar ze omheen moeten plannen en dat willen ze gewoon niet. Ik vindt het gewoon triest, ik kijk al heeeel wat jaren Le Mans en zal ook gewoon kijken zoals ik dat altijd doe. Ik er F1 op het tijdstip dat Eurosport aan het uitzenden is, jammer dan voor de F1. Ik neem het wel op en kijk de race na Le Mans.

    • + 1
    • 3 nov 2015 - 07:47
    • Rimmer

      Posts: 8.454

      De F1 start na de finish van Le Mans.
      Ze hebben daar zoveel mogelijk rekening meegehouden. Alleen beide races rijden als coureur dat viel niet te plannen. Is toch niet zo raar, wat loopt iedereen nou te schreeuwen?
      Er spelen zoveel factoren mee dat het niet anders is, geen probleem toch.

      • + 0
      • 3 nov 2015 - 08:07
    • de GP van Canada was lange tijd ook in hetzelfde weekend als Le Mans, toen heb ik nog nooit iemand horen klagen.

      • + 4
      • 3 nov 2015 - 08:21
  • Todt,je reinste onzin!

    • + 0
    • 3 nov 2015 - 10:32
  • speedy_bob

    Posts: 98

    Sommige mensen zeggen dat als je F1 rijdt, je enkel met F1 rekening moet houden. Hopelijk zijn dat niet dezelfde mensen die zeggen dat het vroeger toch zoveel leuker was, toen de piloten nog verschillende klasses combineerden en je daardoor talenten beter kon vergelijken? ;-)

    • + 0
    • 3 nov 2015 - 11:30
  • bvbal79

    Posts: 241

    Gaat hij nou Formule E vergelijken met Le Mans......sorry hoor sluit hem gelijk op

    • + 0
    • 3 nov 2015 - 11:32
    • Dat doet hij niet, hij zegt dat ook de Formule E én het WRC evenementen hebben waar je rekening mee moet houden.

      • + 0
      • 3 nov 2015 - 13:17
  • Ik zie het probleem niet echt. Een rijder had de intentie om deel te nemen aan Le Mans: Hulkenberg. Dus één rijder moet vervangen worden. Dat is het.. Wat een drama zeg.

    • + 0
    • 3 nov 2015 - 13:17
  • d@nny

    Posts: 2.567

    Wat een onzin van JT. Hij hoeft slechts met 1 race rekening the houden, Le Mans. Niet met 10 FE races, 10 WEC races en 21 WRC races. Slechts 1 race, Le Mans. Hoe dom denkt hij dat autosport supporters zijn?

    • + 0
    • 3 nov 2015 - 13:45
  • WRC en FE erbij betrekken...lol!!!

    • + 0
    • 3 nov 2015 - 19:49

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar