user icon

Bridgestone verlaat de Formule 1 na volgend seizoen

  • Gepubliceerd op 02 nov 2009 08:17
  • comments 19
  • Door: Rob Veenstra
Bandenleverancier Bridgestone houdt de Formule 1 na 2010 voor gezien. De Japanse bandenproducent heeft besloten om geen nieuw contract met de koningsklasse van de autosport aan te gaan. Bridgestone vertolkte sinds 1997 de rol van bandenleverancier en is sinds 2008 het enige bandenmerk in de Formule 1.

Bridgestone Motorsport-directeur Hiroshi Yasukawa: “Het besluit is genomen door de raad van bestuur na lange evaluaties en is gebaseerd op de noodzaak die wij voelen om onze middelen meer op de intensieve ontwikkeling van innovatieve technologieën te richten. We spreken onze waardering uit voor Bernie Ecclestone en Formula One Management, de Formule 1-teams waarmee het zeer prettig werken was en de vele fans die onze activiteiten in de Formule 1 de afgelopen dertien jaar gevolgd hebben.”

Reacties (19)

Login om te reageren
  • kieko

    Posts: 435

    Zo, leuke binnenkomer op de maandagochtend, welke partij is de volgende die de f1 verlaat, zo wordt het dus een nieuwe partij die banden binnen 1 jaar moet ontwikkelen, deze moeten getest worden, mag niet onder de huidige reglementen.
    De teams moeten leren omgaan met de nieuwe banden die door een andere leverancier worden geleverd.
    De f1 verliest langzaam maar zeker zijn interesse.

    • + 0
    • 2 nov 2009 - 08:36
    • daar zullen ze vast wel een test voor toestaan. maar duurt nog een seizoen.

      • + 0
      • 2 nov 2009 - 08:50
    • ruggie77

      Posts: 46

      Zo is het Kieko. Door alle regeltjes en beperkingen is de F1 allang niet meer de kraamkamer om nieuwe en innovatieve ontwikkelingen te introduceren. Steeds meer fabrikanten en leveranciers haken daardoor af en zien F1 niet meer als het hoogst haalbare.

      • + 0
      • 2 nov 2009 - 09:30
  • klompie

    Posts: 236

    Kan iemand uitleggen of er van de winter gewoon getest wordt net als dit jaar?
    want hier heb ik nog niet veel van gehoord.

    • + 0
    • 2 nov 2009 - 09:29
    • cyriel

      Posts: 265

      Helaas word er pas voor het eerst getest in Februari....
      Tenzij ze misschien iets gezamelijks afgaan spreken ofzo?

      • + 0
      • 2 nov 2009 - 10:26
  • Ik zeg Vredestein....

    • + 0
    • 2 nov 2009 - 09:49
    • Kubica

      Posts: 4.019

      Heb je last van Mexicaanse griep misschien?

      • + 0
      • 2 nov 2009 - 10:41
  • Ach, er zijn heus wel meerdere banden fabrikanten geintresseerd, het is niet alsof Bridgestone de enige is die f1 banden kan maken, Michelin, Goodyear, Dunlop schieten mij ook even snel binnen, eerste twee vooral denk ik.

    • + 0
    • 2 nov 2009 - 10:13
    • Ja, idd. Alleen zitten deze merken er nu ook niet in vanwege de kosten, dus op dat punt moet er dan wel wat veranderen...

      • + 0
      • 2 nov 2009 - 10:26
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Michelin en Goodyear haakten destijds af vanwege het gezeur over de regelementen weet je nog? En wat dat betreft is er niet echt veel verbeterd. En laten we eerlijk zijn, een raceklasse waar maar één bandenleverancier actief is....niet écht interessant voor die fabrikant. Want die wordt niet door concurrentie gedwongen om te blijven innoveren. Bridgetone had bij wijze van spreken vierkante banden kunnen maken, iedereen had daar mee moeten ridjen.

      • + 0
      • 2 nov 2009 - 15:50
  • Jammer. Vraag me af of dit dan toch komt door gebrek aan competitie, die ze met Michelin wel hadden? Of toch te duur, of allebei? Maar welk merk heeft wel de draagkracht voor de F1? Ik weet het niet....Michelin terug,Cooper of...Vredestein? Het zou in ieder geval weer zo moeten zijn dat er tenminste 2 leveranciers komen, want dat voegt toch weer een element toe. Ben benieuwd.

    • + 0
    • 2 nov 2009 - 10:24
  • Zipp85

    Posts: 202

    het zal me niks verbazen als Goodyear zich weer meldt als banden leverancier

    • + 0
    • 2 nov 2009 - 13:03
  • Goodyear is inderdaad een optie, net als Michelin, hoewel die destijds aangegeven hebben dat ze liefst competitie zien (ze kunnen natuurlijk ook meedoen onder hun BF Goodridge label, net als in de WRC).
    Misschien wil Dunlop de stap wel wagen, vooral als de DTM aan het eind van seizoen 2010 instort.
    Wellicht wil Yokohama promoveren van WTCC naar F1 en misschien wil Kumho zich wel als zoveelste Koreaans bedrijf ontwikkelen richting \'World Dominance\'.

    • + 0
    • 2 nov 2009 - 14:31
  • Michelin energy [de eco band voor over 2 jaar] ha ha

    • + 0
    • 2 nov 2009 - 16:35
  • Herr Jerr

    Posts: 18

    Zou AVON misschien iets zijn?
    Werd toch ook gebruikt in Formule 2 en 3(000?) en in de A1GP en in veel briste kampioenschappen?

    • + 0
    • 2 nov 2009 - 19:44
  • Het trieste is ook dat de F1 als een negatieve publiciteit voor Bridgestone verworden is. Ze moeten verplicht twee verchillende banden meenemen die dan verplicht beide gebruikt moeten worden. Er is dus altijd wel een stint waar de coureurs worstelen met hun banden.

    Dan heb je dus altijd gezeik van coureurs over hoe beroerd de banden waren. Daar zit je als bandenleverancier toch ook niet op te wachten?

    • + 0
    • 2 nov 2009 - 22:47

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar