user icon

Volkswagen neemt Formule 1 alleen in overweging bij lagere kosten

  • Gepubliceerd op 08 okt 2009 14:06
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra
Met BMW trekt een tweede autofabrikant zich binnen een jaar terug uit de Formule 1. Honda was in december 2008 de vorige. Het ziet er momenteel niet naar uit dat daar andere autofabrikanten voor in de plaats komen.

Volkswagen is het ook niet van plan, vanwege de hoge kosten. Reinhold Carl, directeur van dochterbedrijf Audi Singapore, vertrouwde de Straits Times toe: “Teams spenderen nog altijd veel meer dan honderd miljoen euro. Bij lagere kosten zou het beter te managen zijn. Mocht Volkswagen een team beginnen, dan kan het die naam dragen of tot Audi of Porsche omgedoopt worden.”

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Kevin

    Posts: 4.932

    Ik zou het persoonlijk wel vet vinden als VW in de F1 komt. Vind Volkswagens en Audi\'s nog steeds de meest betrouwbare auto\'s op de markt. Denk ook dat VW de potentie beschikt om tot een goede renstal uit te groeien.

    • + 0
    • 8 okt 2009 - 15:10
  • AUDI in de F1 is iets waar ik allang op hoop.
    Gigantisch veel ervaring in allerlei taken van autosport en met grote successen.
    Hoop dat het een keer realiteit word, en F1 auto\'s bouwen kunnen ze allang.

    • + 0
    • 8 okt 2009 - 15:38
  • Werner

    Posts: 1.650

    Een F1 auto bouwen kan iedereen; een succesvolle F1 auto bouwen is een ander paar mouwen. Zou leuk zijn Audi en VW inde F1 maar dan nog liever Porsche. Die hebben pas ècht een race-imago. Ipv Audi misschien Lambo ? Dat zou pas leuk zijn : Lambo vs Ferrari ! Voor alle duidelijkheid : ik ben een Ferrarifan !

    • + 0
    • 8 okt 2009 - 15:56
  • Hm,
    Volkswagen doet pas mee als de kosten lager zijn. Maar hoe wilt zij zich dan onderscheiden, als de F1 daardoor een eenheidsworst wordt? Nu kan het nog door eigen motoren e.d.
    Of men moet voortaan alleen motoren gemaakt van gietijzer accepteren?!?

    • + 0
    • 8 okt 2009 - 16:18
  • Mirani

    Posts: 2.962

    Voor veel minder geld zijn ze nu al jaren succesvol in Le Mans. Dus financieel gezien kan het wel. De lagere kosten bedoel ik dan. Er is dan alleen een heel goed reglement nodig, waarbij teams/ merken zich kunnen onderscheiden terwijl de kosten niet te hoog komen te liggen.

    Het is natuurlijk ook een stukje marktwerking. Zolang de teams aan honderden miljoenen kunnen komen per jaar. Dan zullen ze dat ook uitgeven. Als ze minder geld hebben, dan zullen ze minder uitgeven. Klinkt simpel en dat is het ook.

    • + 0
    • 8 okt 2009 - 19:41
  • F1 is uitstraling en techniek, en niet een sport waaraan iedereen maar even aan kan meedoen als ze een paar knaken neerleggen.

    En dat ze succesvol kunnen zijn met minder geld is natuurlijk iets geheel anders. Andere klasse, ander budget maar ook zeker een andere uitstraling!

    • + 0
    • 8 okt 2009 - 23:04
  • Werner

    Posts: 1.650

    Klopt volledig. Haug zei het ook al : F1 is geen charity ! Kun je of wil je het niet betalen : blijf er dan weg ! Het moet sowieso de \"crème de la crème\" blijven maar liefst met een stabiele, duidelijke regelgeving die het mogelijk maakt voor de teams om zich meer dan nu het geval is van elkaar te onderscheiden.
    Zeker geen eenheidsworst ! Daar zijn andere raceklassen beter voor geschikt.
    Ik vind het nog altijd jammer dat de Fota geen andere series heeft opgestart want iedereen zit kennelijk op de kap van Ferrari maar zonder Ferrari (en ook wel zonder Mc Laren) is de F1 op sterven na dood. Misschien zullen de die-hards hier wel blijven kijken maar het gros van het publiek niet.
    Ook ik niet want ik ben een fan van het team uit Maranello. Maakt niet uit wie er mee rijdt. Je hebt fans van coureurs en van teams. Ik ben zo iemand. Toen Mv Agusta uit de moto grand prix ging, heb ik nooit meer naar een gp gekeken.
    Vroeger ben ik zelfs nog naar Francorchamps gaan kijken naar Bonera, Phil Read, Giacomo Agostini enz...

    • + 0
    • 9 okt 2009 - 09:12
  • Voor de echte grandprix purist is zou het mooi zijn als het andere merk van de zilverenpijlen terugkomt, namelijk de voorganger van het huidige audi, auto union. ik bezit een oude audi 90 uit 1986 en daar staat op het kenteken bewijs nog boven, auto union, hahaha.

    nog mooier zou het zijn als het een audi powered by porsche, doet recht aan de geschiedenis.

    op een flirt met mclaren na in de jaren 80 als motorleverancier heeft porsche na de 2e wereldoorlog nooit meer deelgenomen in het grandprix racen.

    motorontwikkeling aan banden leggen is veel makkelijker dan bevriezen. de motoren hebben nu al een maximale boring, verklein die en de slag wordt automatisch langer, waardoor de zuigersnelheid omhoog gaat. beperk de toegestane cilinderwand coating-legeringen en je hebt het toerental zo goed al in de hand. en je geeft autofabrikanten weer iets om zich mee te onderscheiden

    • + 0
    • 9 okt 2009 - 11:26

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar