Ecclestone: "Wellicht volgende week oplossing voor Hockenheimring"

De toekomst van de Grand Prix van Duitsland is nog altijd onduidelijk. Dit jaar organiseerde de Nürburgring de race, volgend jaar zou de Hockenheimring weer aan de beurt zijn. Maar dat circuit kan de kosten niet dragen en krijgt vooralsnog geen steun van de overheid meer.

Er is nog wel de bereidheid om te betalen, maar flink minder dan wat Bernie Ecclestone voorheen vroeg. De FOM-baas verklaarde in Valencia tegenover SID achter de schermen hard te werken aan een oplossing. “We zijn in gesprek en bezig met een oplossing. Ik hoop dat we daarin slagen, misschien volgende week al”, aldus Ecclestone.

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Ik weet een oplossing !!
    Helemaal van de kalender halen deze baan of herstellen naar zijn oude glorie. Dat was de echte Hockenheim. Sinds de aanpassing zijn hele flair verloren. Echt een standaard baan geworden. Nurburgring heeft tenminste nog karakter. Weg met die Hock !! Een hond mag er zijn plasje op doen.

    • + 0
    • 24 aug 2009 - 17:11
    • Voor herstellen in z\'n oude glorie is natuurlijk helemaal geen geld meer, dus dat gebeurt nooit. Wel jammer, er hing een goede sfeer en ik heb er mooie races gezien.

      • + 0
      • 25 aug 2009 - 07:13
  • cyriel

    Posts: 265

    Ben ik het niet helemaal mee eens, waar ik het wel mee eens ben is dat het zijn flair van vroeger heeft verloren.
    Maar ik ben er zelf 2x geweest om te kijken, de sfeer is erg goed daar! En er zijn genoeg inhaal acties, wat je op veel circuits niet meer ziet tegen woordig, dus ik hoop dat die gewoon terug komt!

    • + 0
    • 24 aug 2009 - 18:00
  • Gompie84

    Posts: 28

    Tja, wat mij betreft zijn de moderne N\'ring en H\'heim beide draken van banen. Dus wat mij betreft vervallen ze gewoon.
    Trouwens, ik snap al die circuiteigenaars niet. Laat Ecclestone nou eens zélf betalen om een race te mogen organiseren. Want in the end is er tot nu toe maar één die er telkens wijzer van wordt en dat is Ome Bernie :-)

    • + 0
    • 24 aug 2009 - 18:32
    • Fresh-T

      Posts: 461

      Precies, want hoe werkt het tegenwoordig? Ik wil iets, moet daar voor betalen en dan krijg ik het. Hoe werkt het bij Ecclestone: ik wil iets, maar laat het circuit daar voor betalen. Beetje krom, niet?

      • + 0
      • 24 aug 2009 - 19:30
      • Tsja, een F1 race levert natuurlijk ook een hele boel geld op. Daar deelt de organisator dan ook in mee. Ligt dan ook wel een beetje voor de hand dat ze er dan voor betalen.

        Maar goed het wordt inderdaad wel heel erg dwaas als Ecclestone vindt dat de regering maar bij moet springen.

        • + 0
        • 24 aug 2009 - 20:16
        • Gompie

          Posts: 4.951

          Nou, het is nog maar de vraag of zo\'n race veel oplevert. Kijk, Ome Bernie vangt tv-rechten dus die zit altijd goed. Maar het is net als met de Olympische Spelen, van de naoorlogse Spelen hebben alleen die van Los Angeles een (klein) positief resultaat opgeleverd. Maar als jij als circuit ik noem maar wat 20 miljoen moet investeren aan renovatie dan moet je heel wat inkomsten hebben om er positief uit te springen. En daarnaast zie ik ook als race-fan niet in waarom de overheid telkens weer moet bijspringen bij iets wat uiteindelijk een commercieel gebeuren is. En dan maakt het mij niet uit of het een racecircuit is of bijvoorbeeld een armalstige voetbalvereniging.

          • + 0
          • 25 aug 2009 - 07:27
          • Stel dat er 60.000 mensen komen. Dat is een laag aantal. Gemiddeld kaartje zal 250 euro kosten ofzo? Dat is al 15 miljoen. Dan heb je nog de verdiensten van de eettentjes en baansponsoring.

            Er komt echt een hele hoop geld binnen bij zo\'n race.

            Als je dan een contract tekent voor 5 jaar dan heb je dus misschien wel een opbrengst van 100 miljoen.

            Ik noem maar wat hoor. Het zou best 200 miljoen kunnen zijn.

            Dat geld hebben ze dan inderdaad nodig om de investering terug te verdienen en om Bernie van te betalen.

            Die investeringen verdien je niet in 1 wedstrijd terug. Daar moet je meerdere jaren over doen.

            Bernie vindt dat de overheid moet bijspringen omdat de gemeenschap er geld aan verdient (toerisme). Dat is inderdaad gewoon echt van de zotte. Alsof hij van elk dubbeltje dat verdient wordt een percentage moet hebben. Aan de andere kant voor sommige overheden is dat inderdaad een goed idee. het is beter om voor 300 miljoen een circuit neer te leggen waar je 5 jaar lang honderduizenden mensen me je land binnen trekt. Die vakantiegangers besteden zo 1500 euro. Dan heb je het bij 60.000 man al over 90 miljoen. Het kan voor een land dus best aantrekkelijk zijn om zoiets te doen.

            Het is allemaal pas echt mis gegaan toen Bernie de boel verpatst heeft en er een investerings fonds op die rechten is gaan zitten. Die hebben zichzelf ten doel gesteld elk jaar 5 of 10% meer ter verdienen.

            • + 0
            • 26 aug 2009 - 00:53
      • johan

        Posts: 985

        Jij ziet het verkeerd om.

        Het circuit/land/inversteerder wil iets, moet daarvoor betalen en krijgt een race.
        Ecclestone zal het een worst wezen waar ze rijden, als ze maar betalen kan er overal gereden worden. Soort van marktwerking, maar dan uit verhouding.

        Als er nu meer Bernies waren dan zou het andersom gaan werken, of iig goedkoper worden.

        • + 0
        • 25 aug 2009 - 12:06
    • maar je ziet de wagens wel vaker paseren bij Hockenheim.
      ben zowel bij de oude Hockenheim en de nieuwe geweest. na de lange
      stuk destijds was het altijd spannend wie er als eerste te voorschijn kwam...

      • + 0
      • 24 aug 2009 - 21:46
  • f60

    Posts: 1.725

    Ecclestone wil Hockenheim ieder jaar op de kalender zetten en afwisselend op de Nurburgring en in Spa rijden. Hopelijk gaat dat niet door.

    • + 0
    • 25 aug 2009 - 12:56

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender
show sidebar