user icon

Mosley: "FOTA-teams richten misschien toch eigen serie op"

  • Gepubliceerd op 26 jun 2009 16:08
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
De rel tussen de teams verenigd in FOTA en de internationale autosportbond FIA leek opgelost, maar de crisis is nog niet voorbij. Uitlatingen en verklaringen van FOTA en met name voorzitter Luca di Montezemolo zijn in het verkeerde keelgat geschoten bij FIA-president Max Mosley. De FIA gaat nog een moeilijke periode tegemoet.

Mosley schreef in een brief aan de World Motor Sport Council, gezien door Autosport: “Het is teleurstellend dat meneer Di Montezemolo zich niet aan de woensdag gemaakte afspraken heeft gehouden. Ik had voor mezelf al besloten me niet herkiesbaar te stellen in oktober en hoopte op een rustige zomer na alles wat ik de afgelopen twaalf maanden heb meegemaakt. Het compromis was daarom acceptabel voor mij persoonlijk en in het belang van de Formule 1. Maar dat de FOTA verklaart dat ze mij op een zijspoor hebben gezet en hun wil aan de FIA hebben opgelegd is onacceptabel.”

“We gaan zonder twijfel nog een moeilijke periode tegemoet. Dit resulteert op korte termijn wellicht in problemen voor de Formule 1. Het is mogelijk dat de FOTA alsnog een eigen serie opricht. Dat is hun goed recht, als ze zich maar aan de Internationale Sportieve Code houden. Het wereldkampioenschap Formule 1 blijft echter in handen van de FIA. Het kampioenschap heeft moeilijke periodes meegemaakt in het verleden en dat zal wel vaker voorkomen, maar er is geen reden om de controle aan een externe instantie te geven, al helemaal niet aan een instantie die geen oog heeft voor de ethiek van de sport en gecontroleerd wordt door een industrie die we continu in de gaten moeten houden.”

Reacties (12)

Login om te reageren
  • GJD

    Posts: 444

    En zo word dus een politiek spelletje gespeeld.

    Mosley heeft het beetje sympathie wat hij nog had wel zon beetje verloren nu.

    Nu daags na het accoord gaan roepen dat ze allerlij nare dingen over je hebben geroepen is dan ook erg kinderachtig!
    Wat hij nu doet is mensen tegen de FOTA opzetten door twee dracht te zaaien.
    Maxje please ga ergens anders spelen!

    • + 0
    • 26 jun 2009 - 16:16
  • shyboy18

    Posts: 219

    Mosley, hou nou eens je gore rotkop dicht. het is klaar, er is een akkoord en jij kan opzouten in Oktober. leg je er nou eens bij neer man. het was immers jouw schuld dat deze rel er kwam, omdat jij van machtsmisbruik houd en dat doe je nu opnieuw en opnieuw en opnieuw

    • + 0
    • 26 jun 2009 - 16:22
  • Kubica

    Posts: 4.070

    Niet te geloven. Is dat gezeur nog niet voorbij.
    Max in je hok en FOTA mond dicht en aan het werk. FB om tafel met BE zoals gezegd en geef ons spectakel!

    • + 0
    • 26 jun 2009 - 16:28
  • ik geef Max helemaal gelijk...de FOTA en vooral die kwal van Ferrari moeten nu eens ophouden en anders hun eigen serie beginnen...de F1 is van de FIA al vanaf het begin van de serie...de FOTA bestaat pas sinds juli vorig jaar en willen nu al de macht overnemen...
    FOTA...volg de regels van de FIA of verdwijn uit de F1...

    • + 0
    • 26 jun 2009 - 19:06
    • felix50

      Posts: 5.792

      Ga jij nu maar leeker f3 kijken en nog wat die kwal van ferarri die jij zo noemt spreekt voor de fota en dit hele gedoe heeft niks met ferarri te maken .Maar met 8 teams .en als jij de fota niet steunt ga toch lekker naar de mindere klasses kijken kan je gelijk Mosley in zijn aars kruipen.

      • + 0
      • 27 jun 2009 - 08:29
    • Martijn01

      Posts: 287

      Ben jij nou een Formule 1 Fan???
      Of je snapt het verhaal maar voor de helft..

      • + 0
      • 27 jun 2009 - 09:35
    • felix50

      Posts: 5.792

      dus jij kijkt liever naar de nieuwe fia f1 gebasserd op de f3 want dat is zijn f3 wagens met een grotere motor.

      • + 0
      • 27 jun 2009 - 11:28
  • BMRacing

    Posts: 58

    Krijg een beetje het gevoel dat Max dingen aan het zoeken is en helemaal niet wilde stoppen. En dus hj de teams gewoon een oor aangenaait heeft. Als ie echt zou stoppen willen zou ie niet zo\'n ophef maken.

    • + 0
    • 26 jun 2009 - 19:21
  • f60

    Posts: 1.725

    Het lijkt wel alsof Mosley zelf wilt dat de FOTA een eigen kampioenschap opricht.
    Gewoon afzetten die dictator.

    • + 0
    • 26 jun 2009 - 19:36
  • Hier wordt je als fan toch S...Tziek van. Dat gezeur blijft maar doorgaan. Denk echt niet dat de FOTA nu alsnog een eigen serie op gaan zetten. Max moet gewoon aftreden zodat \"De Formule 1\" weer lekker door kan gaan. Achter de schermen is hij toch nog van grote invloed, hij moet alleen niet meer in beeld komen. pppffffff echt moe wordt ik hiervan.

    • + 0
    • 26 jun 2009 - 19:56
  • marvin

    Posts: 271

    Als de FOTA als nog een eigen serie gaat beginnen kunnen ze dat beter op zijn vroegst in 2011 gaan organiseren zodat ze meer tijd hebben er echt iets speciaal er van temaken.

    • + 0
    • 26 jun 2009 - 20:39
  • las ergens dat als de FOTO een eigen serie begint dat hun een
    1.6 miljard aan inkomsten opbrengt. ook een reden om een eigen serie
    te beginnen natuurlijk

    • + 0
    • 29 jun 2009 - 15:47

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar