user icon

FIA laat aanklacht tegen FOTA vallen, Mosley wil praten

  • Gepubliceerd op 22 jun 2009 10:16
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra
De internationale autosportbond FIA ziet af van juridische stappen tegen de acht FOTA-teams die een eigen kampioenschap op willen richten. FIA-president Max Mosley zei in Silverstone: “Er komt geen aanklacht. We gaan liever praten dan procederen.”

De Engelsman nodigde de teams uit om bij elkaar te komen en de laatste plooien glad te strijken. “Het gaat absoluut beter, maar zoiets heeft tijd nodig. Het probleem is dat we acht teams hebben en sommigen willen wel praten en anderen niet. Vroeg of laat willen ze ongetwijfeld allemaal praten. Als dit nog lang doorgaat, beschadigt het de teams. Het heeft geen invloed op de FIA, de teams ondervinden hier zelf hinder van omdat hun sponsors in onzekerheid zitten.”

Reacties (8)

Login om te reageren
  • imola

    Posts: 12

    Bla, bla, bla van Mosley! Gewoon toegeven dat je fout zat!

    • + 0
    • 22 jun 2009 - 10:19
  • GJD

    Posts: 444

    Wat een poep praat die man toch he!!??
    De FIA ondervind hier geen hinder van?? Wat een arrogante kwal is het toch....

    Maar dat ie tot inkeer komt en liever praat betekent dattie wel nattigheid voelt....

    • + 0
    • 22 jun 2009 - 10:20
    • felix50

      Posts: 5.792

      inderdaad wat een arrogante klootzak is het toch terwijl hij in de meeste landen nog steeds niet welkom is.dus wie heeft de fia beschadigt.Waar ik mij ook zorgen over maak is dat hij zich toch weer verkiesbaar steld omdat meneer vind dat hij onmisbaar is en hij de enigste is die deze problemen kan en moet oplossen.Verder zegt hij dat hij op dit moment de fia niet in de steek kan en mag laten .EEn ding vergeet hij te vertellen dat is dat we deze Shit aan hem te danken hebben en laat hem aub oprotten met zijn idiote regels zoals 2 regels voor de teams , het 40milj. budget en vele andere onnodige en dure regels zoals Kers.

      • + 0
      • 22 jun 2009 - 10:56
  • HaPee86

    Posts: 8

    Heerlijk dat zo\'n bejaarde niet weet hoe die kruipen moet. Vroeg of laat met je billetjes bloot en toegeven dat je fout zat??? Kunnen we gaan racen. Anders hebben we volgend jaar gewoon F1OTA...

    • + 0
    • 22 jun 2009 - 10:43
    • Gompie

      Posts: 4.951

      \'Met de billetjes bloot\' doet-ie zoals bekend ergens anders :-)
      Maar het is gewoon een vervelende oude man geworden. Hij heeft ontegenzeggelijk met zijn maatje Bernie heel wat betekent voor de F-1, maar de wijze waarop hij dit nu wilde regelen was veel te bot.
      Kostenreductie is gelet op het economisch klimaat best te begrijpen. Want daardoor voorkom je ook dat nog meer autofabrikanten er uit stappen. En wellicht bereik je daardoor zelfs dat bijvoorbeeld Honda toch wer terugkeert. Maar hij had het bijvoorbeeld moeten begrenzen op 100 miljoen en dan in stappen invoeren. maar ineens van 300-400 miljoen naar 45 miljoen slaat nergens op.

      • + 0
      • 22 jun 2009 - 12:28
  • shyboy18

    Posts: 219

    hij laat de aanklacht vallen, omdat hij weet dat het geen nut heeft!

    • + 0
    • 22 jun 2009 - 11:50
  • Fanman

    Posts: 480

    Even de advocaat van de duivel spelen, de berichtgeving is hier m.i. veel te eenzijdig.
    Mosley is gekozen met meerderheid verkozen door 126 nationale autosportbonden. Hij staat echt niet alleen. Kijk maar eens rond op de site van de FIA, wie er allemaal in bijv. de WMSC zitten. Hij is wel het gezicht van de FIA, maar niet alleen verantwoordelijk.
    Mosley moet volgens mij wel wat krediet verdienen omdat hij binnen de FIA, en dat is even iets meer dan alleen de F1, heel veel goed werk heeft verzet, en nog steeds verzet.
    De FIA en de FOTA hebben het al jaren over terugdringen van de kosten. De FIA wacht al heel lang op een standpunt over de hoogte van de kosten van de FOTA, maar hoort telkens niets, omdat de FOTA het onderling (begrijpelijk)niet met elkaar eens zijn. De FIA wil de boel nu forceren.

    Verder vraag ik me af hoe de FOTA binnen enkele weken een nieuw kampioenschap wil organiseren, zoals ze zelf zeggen. Ik weet dat wanneer je iets goed op poten wil zetten, je daar minstens een jaar mee bezig bent.
    Wie gaat de reglementen bepalen, en wie wordt toezichthouder? Dit gaat enorme ruzies opleveren. Hoe had de FOTA bijv. een diffuser-zaak opgelost zonder een enorme ruzie, zoals ze nu al hadden. Wie gaat in een court of appeal ziting nemen?

    In de F1 zitten allemaal mannen met heel veel macht. En die houden er niet van om tegenwind te krijgen. Dat zie je dus nu.

    Tenslotte, ik ben niet voor de budget cap van 40 - 45 miljoen, maar ik vind dat de FOTA nu wel heel hard van de toren blaast. Volgens mij is dit allemaal politiek. De FOTA wil helemaal niet zelf een kampioenschap organiseren, kost ze veel te veel tijd en geld. Ze willen de regels bepalen. Leuk, een sport waar de spelers zelf de regels bepalen. Gaat geheid ruzie opleveren.

    • + 0
    • 22 jun 2009 - 13:39
    • racefan08

      Posts: 79

      daar zat ik ook aan te denken. hoe hebben ze dat in amerika geregeld met de IRL?

      • + 0
      • 22 jun 2009 - 19:28

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar