user icon

FIA smokkelt winner takes all-model mee in nieuwe regels

  • Gepubliceerd op 05 mei 2009 08:19
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
De World Motor Sport Council van de internationale autosportbond FIA heeft vorige week de nieuwe regels voor 2010 vormgegeven. Bij de wijzigingen hoorde ook een nieuw puntensysteem, het zogenaamde winner takes all-concept. Degene met de meeste Grand Prix-zeges wordt automatisch kampioen.

Dat dit nu pas aan de kaak gesteld wordt ligt aan de manier waarop de veranderingen gepresenteerd werden. In tegenstelling tot de andere nieuwe aspecten in de reglementen was deze wijziging niet onderstreept en niet in het roze aangegeven. Maar artikel 6.1 meldt toch echt: “De coureurstitel zal uitgereikt worden aan de rijder die in de meeste races als eerste over de finish komt.”

De FIA wilde die regel al voor dit jaar invoeren, maar was zo laat dat de teams verenigd in FOTA dat nog konden voorkomen. De bond meldde toen dat het overleg over een nieuw kampioenschapmodel wilde voeren, maar de WMSC wachtte dat niet af en plaatste het winner takes all-model alvast in de nieuwe reglementen.

Reacties (12)

Login om te reageren
  • GJD

    Posts: 444

    Kan er echt kwaad over worden hoe die mensen onze sport kapot maken!
    Zal nog meer geruchten aanwakkeren over een nieuwe race klasse!

    • + 0
    • 5 mei 2009 - 08:22
  • Roy-NL

    Posts: 848

    Tja, dat hebben ze dan weer mooi voor elkaar gekregen ...

    Ik geloof overigens niet dat de FIA de F1 kapot wil maken. Ze zijn echter continu naarstig op zoek naar manieren om de sport (nog) spectaculairder maar veiliger te maken en doen dit door hun reglementen bij te stellen. Hierbij krijg je het gevoel dat ze niet goed naar het verleden kijken, of in ieder geval of wijzigingen in het verleden het gewenste resultaat hebben opgeleverd.

    Heb persoonlijk eerder het gevoel dat het tijd voor wat vers bloed binnen de organisatie van de FIA (en CVC), dus exit Bernie & Mosley.

    • + 0
    • 5 mei 2009 - 09:03
  • Jonne

    Posts: 178

    Echt ongelofelijk... Het wordt eens tijd voor radicale veranderingen bij de FIA en de FOM! Wordt er daar dan echt nooit naar de fans geluiderd, of uberhaupt een keer het gezond boeren verstand gebruikt!?
    Ik gun Button de titel dit jaar van harte, maar Jenson heeft nu al 3 races gewonnen, kijkend naar de laatste jaren betekent dit dat hij de titel al met een hand beet heeft met dat \"winner takes is all\" systeem. Wordt het daar spannender of beter door? Lijkt me niet.
    Hopelijk kunnen de teams dit weer ongedaan maken. Het wordt nu echt een keer tijd voor een vervanger van Ecclestone.

    • + 0
    • 5 mei 2009 - 10:36
    • felix50

      Posts: 5.792

      ze luisteren niet naar de teams en al helemaal niet naar de fns .het word echt tijd dat die Mosley eindelijk is oprot want met die achtelijke shit van hem maakt hij de f1 kapot.Ook de motoren van een fabriek wil hij er nog door drukken nou dat is de dood steek van de f1 ,da`s de a1

      • + 0
      • 5 mei 2009 - 17:24
  • Tsja, deze wijziging was al geodgekeurd. Dan is het niet verbazingwekkend dat hij ook in de reglementen verwerkt wordt.

    • + 0
    • 5 mei 2009 - 10:52
  • ilCovano

    Posts: 214

    ik denk dat de FOTA nu toch seieus moet overwegen om met z\'n alle een nieuw kampioenschap op te zetten!

    • + 0
    • 5 mei 2009 - 13:16
  • Sparrow

    Posts: 3.592

    Blijft een triest verhaal dit... Ik merk aan me mezelf nu al dat ik na +/- 12 jaar langzaam m\'n interesse begin te verliezen in de F1. Als ik een race nu gemist heb baal ik er niet eens meer van. Ik vrees dat het volgend jaar waarschijnlijk over en uit is met de F1 voor mij. Dank je wel FIA......

    • + 0
    • 5 mei 2009 - 15:03
  • Fresh-T

    Posts: 461

    Dat er kostenbesparingen nodig zijn is duidelijk, maar wel wordt steeds geschreeuwd dat de kredietcrisis de F1 nog niet heeft getroffen. Overal in de wereld zijn er (weliswaar lichte) tekenen van herstel. Voor de mensen die vandaag en gisteren de AEX in de gaten gehouden hebben: 10 punten erbij in 2 dagen. Klein teken van herstel.

    Wat ik persoonlijk denk is misschien wat ver gezocht: de F1 moet kosten besparen, omdat het naar de kloten geholpen wordt door de overkoepelende en samenwerkende organisaties. Door de nieuwe regels, wordt de sport minder populair, minder tv kijkers per jaar, minder bezoekers per jaar. Minder inkomsten door kaartverkoop. Sterker nog, waarom wordt er nog geraced op circuits die de tribunes bij lange na niet vol krijgen (Istanbul, China, Maleisië)? De FIA regelt zelf de noodzakelijkheid van de kostenbesparingen, en gooit de gevolgen op het bordje van de teams. Tijd om F1 op te starten, misschien een andere naam, maar dan geregeld door de FOTA!

    • + 0
    • 5 mei 2009 - 18:24
  • Erg saai! als iemand pech heeft kan het gelijk zijn titel verpesten. Want met pech kan je nog punten halen...

    • + 0
    • 5 mei 2009 - 19:20
  • f60

    Posts: 1.725

    Er is helemaal niets verkeerd met deze nieuwe regel. Vanaf 1990 tot 2007 zou dit dezelfde wereldkampioen gegeven hebben. Gezien 2008 mogen ze dit gerust invoeren.

    • + 0
    • 5 mei 2009 - 23:10
  • Tim

    Posts: 14

    RIP F1
    1950-2009

    kom der maar in GPWC...

    • + 0