user icon

Ecclestone: "Schandalig als Britse overheid Grand Prix niet helpt"

  • Gepubliceerd op 24 apr 2009 11:51
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra
De Britse Grand Prix staat op losse schroeven. Donington Park moet volgend jaar de gastheer worden, maar dat circuit is verwikkeld in een aanklacht en zit midden in de vereiste grondige renovatie waarvan de financiering nog niet rond is.

Alle problemen verbazen de commerciële baas van de Formule 1, Bernie Ecclestone niet. Wat hem wel verrast is de apathische houding van de Britse overheid. Zonder hulp is het heel goed mogelijk dat Groot-Brittannië in 2010 ontbreekt op de kalender.

Ecclestone: “Als het Donington Park niet lukt, dan is het over. Dan verlaten we Groot-Brittannië. We gaan echt niet terug naar Silverstone. Zij hebben genoeg kansen gehad en telkens maakten ze de beloftes niet waar.”

“Het is een schande dat de Britse overheid niet instapt om te helpen. Ze stoppen miljarden in de Olympische Spelen in Londen voor 2012. Voor een fractie van het geld dat ze daarin investeren kunnen ze deze race redden, ik schat dat slechts 0,002 procent daarvoor nodig is.”

“Ik sta in nauw contact met Simon Gillet (Donington Park-directeur red.) en we hebben de geldsituatie besproken. Ik probeer hem te helpen om alles op orde te krijgen. Ze hebben eigenlijk een investeerder nodig, dat zou de race kunnen redden.”

Reacties (8)

Login om te reageren
  • konodor

    Posts: 32

    Maar zelf dr een cent in steken.. vergeet t maar, dan is het geen slimme investering blijkbaar ;)

    • + 0
    • 24 apr 2009 - 12:11
  • pomitresi

    Posts: 42

    F1 moet europees blijven koste wat kost. Met een paar niet-europese circuits. Maar als eikelstone zo blijft door gaan hebben we binnenkort alleen nog maar races in het oosten.

    • + 0
    • 24 apr 2009 - 13:40
  • vwtune

    Posts: 215

    Ecclestone kan wel zorgen voor de grootste treinroof van de eeuw maar hij kan met dat geld niet eens een investering doen voor de Britse grand prix......

    • + 0
    • 24 apr 2009 - 13:44
    • johan

      Posts: 985

      Waarschijnlijk ziet Ecclestone wel in dat het geen investering is, maar gewoon een uitgave. Uit een investering verwacht je tenslotte een bepaald rendement. Maar de meeste nieuwe/vernieuwde circuits hoor je alleen maar klagen over verliezen.

      • + 0
      • 24 apr 2009 - 14:42
  • Ik begrijp er niets van. Ze beginnen aan een dure renovatie van een circuit, het moet in no-time af zijn, terwijl ze volgens mij nog niet eens een definitief contract met Bernie hebben, alleen een toezegging. Het circuit zal dus ook nog geen sponsoren hebben kunnen aantrekken.
    De financiering is nog niet eens rond? Hoe kun je gaan bouwen zonder geld?!. Laten ze de aannemers voorlopig naar hun centen fluiten?
    En het ontwerp van het circuit is ook niet eens veilig bevonden.
    Rare volgorde van werken.

    • + 0
    • 24 apr 2009 - 13:51
    • johan

      Posts: 985

      Je kunt op een ontwerp ook niet bepalen of een circuit veilig is. Fat wordt altijd door de FIA gecontroleerd, zodra het circuit ver genoeg af is , om daar iets zinnigs over te bepalen.

      • + 0
      • 24 apr 2009 - 14:40
  • Ecclestone?!? Is dat geen piepklein, Brits, stokoude grijze duif die de helft van alle opbrengsten in zijn eigen zak steekt?!?

    Nuff Said, then!!!

    • + 0
    • 24 apr 2009 - 16:31
  • Ik zou zeggen: “Schandalig als Ecclestone Britse Grand Prix niet helpt”

    Wat een intens trieste figuur is die Ecclestone toch. De circuits moeten zoveel geld betalen dat ze dik verlies draaien en de overheid moet dan maar bij springen om zijn uitpuilende zakken nog verder te vullen?

    Wat dacht je ervan om de circuits gewoon de kans te geven om een rendabele race te organiseren?

    Dat geld dat de britse overheden in de olympische spelen steken gaat zitten in het bouwen van stadions, verbeteren van infrastructuur en dergelijke. Dat zijn dus gewoon investeringen waar de hele bevolking nog jarenlang plezier van zal hebben. Extra geld geven aan een grijsharige trol is gewoon weggegooid geld.

    • + 0
    • 24 apr 2009 - 17:15

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar