Dood van Senna schudde Schumacher wakker
- Gepubliceerd op 19 dec 2008 09:08
-
22
- Door: Rob Veenstra
Schumacher: Het ongeluk waarbij Ayrton Senna zijn leven verloor was het moeilijkste moment uit mijn carrière. Het schudde mij wakker. Ik vertelde mezelf dat het iedereen op elk moment kan overkomen. Als je dat niet accepteert, dan heb je een probleem. Ik ben nooit van huis gegaan met de angst dat ik nooit meer terug zou keren, ik hoopte alleen dat ik de op het programma staande race zou winnen. Het belangrijkste is dat je weet wanneer risicos niet meer verantwoord zijn. Ik ga altijd tot de limiet, maar soms heb je pech, zoals op Silverstone in 1999 (waar Schumacher bij een crash zijn been brak, red.).
Trending nieuws
-
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Norris krijgt Madame Tussauds-beeld: Wereldkampioen reageert vol verbazing
Lando Norris heeft woensdag voor het eerst kennisgemaakt met zijn eigen wassen beeld in Madame Tussauds Londen. De Mc...
24 jun 2026 18:46 -
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46 -
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (22)
Login om te reagerenPosts: 193
Hij ging daar niet over de limiet. De rem brak toch af of zoiets..?
Posts: 699
Precies de oorzaak is nog niet bekend, behalve dat Ayrton is overleden door een band/wiel tegen zijn helm, de klap was zo hard dat het uiteindelijk niet overleefde..
*daarom zie je tegenwoordig als er een wiel afbreekt, dat tie vast gehouden wordt door touwtjes*
Posts: 11.414
Was de officiele lezing, van het ongeluk van Senna, niet dat de rijhoogte te laag was geworden doordat de banden waren afgekoeld. Daardoor gleed de auto over de bodemplaat weg op de bobbels in de Tamburello. Door de klap sloegen onderdelen van de voorwielophanging door zijn helm.
Maar goed, ik neem aan dat Richard het over het ongeluk van Schumacher op Silverstone had. Ik dacht ook dat daar zijn remmen niet goed werkten.
Posts: 699
Oh sorry mijn fout,
op het onboard filmpje is te zien dat de rem geblokeerd lijkt te zijn..
Posts: 273
De rijhoogte was idd te laag, daar was dat jaar nog veel over te doen, Schumacher daarvoor enkele races geschorst, maar goed.
De dood van Senna kwam volgens mij doordat een bout uit de stuurstang is gegaan en dat de stuurstang onder zijn helm door zijn keel is gegaan.
Posts: 11.414
Nee, de stuurstang was gebroken. De suggestie was dat dit kwam doordat Senna de stuurstang dunner had laten maken, omdat hij er steeds met zijn benen tegen aan knalde. De experts gaven aan dat de stuurstang nog goed was tot het moment van de crash. Dat deze dus gebroken was door de klap en niet andersom.
Op Discovery is zo nu en dan een hele uitvoerige documentaire over het ongeluk.
Die auto\'s zaten echt tot op een mm op de laagst mogelijke rijhoogte. Met minder bandenspanning (door afgekoelde banden) nam de rijhoogte nog iets af en dan glijdt de auto gewoon over de bodemplaat.
Op wiki staat trouwens een heel verhaal over de crash en de analyse ervan:
en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Ayrton_Senna
Posts: 1.966
Nee, die stuurstang dacht men eerst...Maar later bleek dat, tot op de laatste milliseconde, nog kracht door Senna op de stuurstang was uitgeoefend (dit bleek uit de telemetrie). De stuurstang brak pas bij impact.Maar goed, dit heeft velen de ogen geopend denk ik, ook al was Senna zeker niet de eerste die ging, maar wel één van de grootste van onze tijd zeg maar (80-90, Villeneuve ook natuurlijk).En invoering van het HANS systeem, wat volgens mijn overtuiging levens heeft gered nadien, is besloten na de crash van Ratzenberger...Laten we zeggen dat dat zijn definitieve bedrage is geweest aan de huidige F1..Maar goed, ben aant ratellen, hehe...
Posts: 138
Dus een systeem dat is bedacht na aanleiding van Ratzenberger\'s crash, werd pas 10 jaar later geintroduceerd¿ Serieus, het HANS systeem is pas jaren later ontworpen en bedacht, het heeft helemaal NIKS met Ratzenberger zijn crash te maken.
Er zijn genoeg veiligheidseisen geintroduceerd na het seizoen 1994, maar de maatregelen die hier voorbij komen hebben geen banden met dat seizoen.
Posts: 1.966
Okay, ik geef toe, na 14 jaar kun je je eens vergissen. Bari brak zijn benen niet, maar goed.Het gaat hier ook niet om wie het grootste gelijk heeft. Maar ik wil je nu toch even corrigeren. H.A.N.S. is een uitvinding die in de jaren 80 is gedaan en sinds 89/90 op de markt is. Het was te groot en log voor de F1. Na het weekend in 94 werd er door de FIA een onderzoek gedaan naar verschillende manieren om de nek cq het hoofd te beschermen. Pas een paar jaar later kwam men tot de conclusie dat het HANS systeem eigenlijk prima voldeed, maar zoals gezegd moest het lichter en compacter worden om goed in de f1 gebruikt te kunnen worden. Dat het uiteindelijk pas in 2003 ofzo verplicht werd, doet niets af van het feit dat o.a. imola 94 de initiatie was van die ontwikkeling!
Posts: 138
Je hebt inderdaad gelijk, het is een uitvinding van de jaren tachtig. Het is echter niet bedacht naar aanleiding van de crash in de F1, maar wikipedia vertelt mij dat het een Amerikaanse uitvinding is na aanleiding van de dood van de Amerikaanse coureur Patrick Jacquemart. Niet dat ik mensen graag verbeter of zo, maar wie weet vindt iemand het interessant om de exacte feiten te weten van hun favoriete sport (toevallig ben ik zo\'n persoon).
Ik wist in ieder geval al wel dat ze er in Amerika al een tijd mee rondreden, maar dat het daar nog niet verplicht was. En het is vanaf 2004 verplicht gesteld voor alle raceclasses over de gehele wereld, professioneel of amateur racen (op karting na dan).
@Interlagos: Over het incident van Hill en Schumacher in Adelaide \'94 valt te discusseren. Naar mijn mening zaten ze daar allebei fout en had Hill makkelijk wereldkampioen kunnen worden ware het niet dat hij te ongeduldig was. En laten we niet vergeten dat de FIA alles er aan gedaan heeft om Schumacher geen wereldkampioen te laten worden.
Anyhoo, er zijn naast Schumacher nog genoeg coureurs op te noemen die twijfelachtige beslissingen in hun carriere genomen hebben. Senna, Prost, Mansell, etcetera. Voor elke coureur zijn er wel gebeurtenissen op te noemen die controversieel zijn. Dus laten we nou niet doen alsof het alleen Schumacher is geweest die rare acties had. ;)
Posts: 5.792
klopt .
Posts: 985
Kettingen aan wielen zijn pas verplicht sinds 1999, na landdurig onderzoek en de startcrash in Spa98.
De GP van Imola in 94 had wel een rondvliegend wiel, maar niet bij nog een bij Senna volgens mij, geen schadelijk wiel dan.
Een botsing tussen Lehto en Lamy veroorzaakte wel een gevaarlijk rondvliegend wiel.
Posts: 1.966
Zoals al gezegd, de oorzaak is ondertussen publiek gemaakt...Kan me dat zwarte weekend nog goed herinneren...Vrijdag Barichello die zijn benen brak, zaterdag Ronald Ratzenberger die fataal crashte en dan Senna...Tja het was een samenloop van: Door een crash kwam de safety car de baan op, destijds een veel te trage Opel Vectra 2000 (!)...Weet nog hoe Senna gebaarde (hij reed recht achter de sc) naar de safetycarrijder dat hij sneller moest, maar die kon simpelweg gewoon niet sneller...De safety car ging de pits in en mede door een combi van te lage bandentemperatuur en de lage wagen, verloor de auto grip net bij het aanremmen voor de bekende bocht..Daardoor liftte de wagen (wat lijkt van een afstand op blokkeren van de remmen) en was corrigeren niet meer mogelijk...Uiteindelijk kreeg Senna iid de aandrijfas door zijn keel/hoofd en de rest is geschiedenis...Wist op het moment dat die eerste marshall naar Senna toe rende en je zijn reactie zag al genoeg: de man keek 1 sec. naar Senna, draaide vol afschuw om en zwaaide zonder twijfel de rode vlag....Sorry voor dit lange verhaal, maar bij velen en dus ook bij mij, zal dit in het geheugen gegrift zijn en maakt een wezelijk onderdeel uit van ons racebestaan!
Is volgens mij ook nog een mooie docu van gemaakt over het technisch falen van de Wiliams, op Nat. Geo ofzo...?
Posts: 138
Blijkbaar zitten er wel gaten in je geheugen, want Barrichello had z\'n benen niet gebroken. Hij had z\'n tong ingeslikt bij het incident en was daardoor geheel van de wereld. Hij zat dezelfde dag nog wel weer in de bolide, maar hij was niet fit genoeg om daadwerkelijk te rijden en kwam de rest van het weekeinde ook niet meer in actie.
Overigens zit de documentaire van Discovery / National Geographic vol met fouten. Het zijn meer aannames dan feiten, waardoor de hele docu ontzettend ongeloofwaardig wordt. Feit is, na 14 jaar is er nog steeds niet bekend wat er exact gebeurt is. Of beter gezegd, de waarheid is nog nooit naar buiten gebracht...
Posts: 11.414
Wat is er nog niet exact duidelijk dan?
Het was overduidelijk dat Senna voor de SC periode eigenlijk al te laag zat. Dat heeft Schumacher ook waargenomen dus dat is toch wel redelijk als feit aan te nemen.
Het is inderdaad een aanname dat de rijhoogte veranderd was ja. Dat kun je natuurlijk nooit als feit vaststellen zonder dat gemeten te hebben. Het ligt alleen wel voor de hand dat als de banden afkoelen dat de auto nog iets lager komt te liggen.
Je kunt er hooguit nog over discussieren in hoeverre het de rijhoogte danwel een rijdersfout was dat de auto onderstuurt de bocht uitvloog. Duidelijk is wel dat Senna de controle over de auto kwijt was en dat hij tot het eind heeft geprobeerd de crash te voorkomen (sturen en remmen).
Ik weet niet welke waarheid je verder nog verwacht.
Posts: 138
Fout, de (enkele) kettingen kwamen er pas in 2000 op te zitten nadat een brandweerman omkwam door een los wiel van Trulli bij een crash in de tweede chicane. Na de startcrash in Australië 2001 waarbij wederom een marshall om het leven kwam door een los wiel, werden er dubbele kettingen bevestigd aan chassis en wiel.
Posts: 848
Lijkt me ook dat als je in een F1 bolide stapt met de gedachte dat je iets kan overkomen je niet erg hoog in het eindklassement zal eindigen...
Posts: 507
als ik het goed heriner ging er een voorwiel ophangings stang door zijn helm en dus door zijn hoofd jammer genoeg was dat een zeer klote wekend voor de f1 met twee doden en een bijna dodelijk ongeval :
Posts: 941
Schumacher ligt kennelijk niet wakker van Adelaide \'94, waar hij Damon Hill ramde. Of Jerez \'97 waar hij dezelfde truc probeerde bij Jacq Villeneuve. Of Oostenrijk 2001 en 2002. Of kwalificatie Monaco 2006. Ook had Ayrton een donkerbruin vermoeden dat Benneton met illegale tractioncontrol reed in \'94 . Nee daar liggen we niet wakker van.
Posts: 941
@EnzoF1: Het artikel ging over iemand die wakker geschud werd. Over Adelaide \'94 valt te discussieëren!! En die andere incidenten dan??Natuurlijk waren andere coureurs geen lieverdjes, maar kom nu niet, 14 jaar na dato, van ik ben wakker geschud op de dag dat Ayrton overleed.Daar doe je een overleden persoon te kort aan.
Posts: 941
@EnzoF1: Over het incident in Adelaide valt te discusieeren!!En die andere incidenten dan. Het artikel ging over het wakker geschud worden op de dag dat Ayrton overleed. Om nu 14 jaar na dato daar over te beginnen doe je een overleden persoon zeer tekort aan.
Anyhow, na Rubinho op vrijdag en Ronald op zaterdag en de tegenstrijdige berichten over de toestand van Ayrton na zijn ongeval.Had iedere coureur wakker geschud moeten zijn, deze herstart had nooit mogen gebeuren. Bernie\'s duim was toen ook al heel erg groot.
Posts: 368
Als de dood van Senna hem zo wakker schudde, waar dacht hij (Schumi) dan in godsnaam mee bezig te zijn in Canada 1998 toen hij Frentzen zo ongenadig vd baan drukte toen Schumi de pits uitkwam?? ps de uitgang vd pits op Canada was toen nog op het rechte stuk voor de eerste bochtenserie.