user icon
user icon

Kubica: "KERS nadelig voor zware coureurs zoals ik"

  • Gepubliceerd op 14 nov 2008 08:56
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
BMW Sauber-coureur Robert Kubica maakt zich een beetje zorgen over de invoering van KERS (Kinetic Energy Recovery System) in 2009. Niet de betrouwbaarheid van het nieuwe systeem bezorgt de Pool kopzorgen, maar het gewicht van het systeem.

De extra kilo’s van KERS zijn volgens Kubica in het nadeel van de wat zwaardere rijders, waar hij zichzelf onder schaart, omdat die daardoor minder invloed kunnen uitoefenen op de balans van een auto door middel van gewichtsverdeling.

Kubica: “Het wordt niet makkelijk voor ons om het volgend jaar weer zo goed te doen, we krijgen te maken met veel nieuwe factoren. Voor mij springt KERS er bovenuit, want het gewicht van dat systeem zorgt voor een nadeel voor de relatief zware coureurs zoals ik.”

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Snap Kubica niet zo, elk team gaat (uiteindelijk) toch met KERS rijden en zodoende heeft elk team dat extra gewicht. Dat van zwaardere coureur had je dit jaar ook, of is hij van plan nog zwaarder te worden volgend jaar. De wagen krijgt immers een minimaal verplicht gewicht, wat voor elk team gelijk is, kan je het dus niet op KERS gooien lijkt mij.

    • + 0
    • 14 nov 2008 - 09:32
  • Roy-NL

    Posts: 848

    Heeft te maken met de locatie van het zwaartepunt. Om de wagen zo stabiel mogelijk te maken is de positie van het zwaartepunt cruciaal. Als een coureur relatief zwaar is, heeft het verplaatsen van het KERS systeem minder effect op het zwaartepunt van de auto dan als je dit voor een lichtere coureur evenveel zou verplaatsen. Vandaar dus het nadeel voor de zwaardere coureurs.

    • + 0
    • 14 nov 2008 - 10:06
  • felix50

    Posts: 5.792

    Dus het is niet alleen ferararri die aanmerkingen heeft

    • + 0
    • 14 nov 2008 - 11:57
    • Kubica is geen team. Bovendien is het kinderachtig gemekker. Hoeveel zwaarder zal hij zijn dan een lichtere coureur? Laat staan ten opzichte van het gemiddelde gewicht.

      Webber had ook al zo\'n vaag verhaal \"Het kan een nadeel zijn, maar ik zeg niet dat dat voor mij geldt, maar misschien voor mensen ... bla bla bla\".

      • + 0
      • 14 nov 2008 - 18:24
  • Ik hoop zoooo erg dat BMW voorin meedoet in 2009! Wat zou het dood en doodzonde zijn als BMW afzakt tot grijze middenmoter.
    Maar BMW moet Kubica en Heidfeld ontslagen!!!!!!
    DAT ZIJN GEEN TOPPERS!!!!

    • + 0
    • 14 nov 2008 - 12:08
    • eek35

      Posts: 94

      Ben het eens dat Heidfeld weinig heeft laten zien in al die jaren en dat ze beter Vettel een kans hadden moeten geven. Maar Kubica gaat nog wel laten zien.

      • + 0
      • 14 nov 2008 - 12:28
    • Kubica geen topper ?

      Laat me niet lachen, hij was 1 van de beste coureurs dit seizoen en maakte kans op de titel tot 2GP\'s voor het einde met een mindere auto.

      • + 0
      • 14 nov 2008 - 15:43
  • ilCovano

    Posts: 214

    ik vind kubica zeker een hele goede coureur maar hij heeft niet dat beetje extra, zoals alonso, vettel en hamilton dat wel hebben.

    • + 0
    • 14 nov 2008 - 17:41
  • Ik snap het wel wat ze zeggen patrickl. Door dit kan de balans veel moeilijker worden te bepalen. Puur om het gewichtsverschil. Ik kan er wel inkomen eigenlijk.

    • + 0
    • 17 nov 2008 - 11:52

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar