FIA-president verandert standpunt over standaardmotoren niet
- Gepubliceerd op 21 okt 2008 13:36
-
15
- Door: Rob Veenstra
Mosley verklaart tegenover Reuters: KERS wordt essentieel voor alle wegvoertuigen van de toekomst. De FIA heeft daarom het streven om de invloed van KERS op de prestaties aan te houden en zelfs te vergroten van 2011. Dit zal de Formule 1 veel meer relevantie en geloofwaardigheid geven dan dure racemotoren of extreem lichte en verfijnde versnellingsbakken. Beiden hebben geen relevantie voor het wegtransport.
Om een nieuwe technologie die direct van belang is voor het grootste probleem van wegtransport, namelijk energie efficiënt gebruiken, te standaardiseren en ondertussen de ontwikkeling aan compleet irrelevante zaken door te laten gaan, is totaal niet rationeel. Systemen als KERS, of toekomstige technieken om de energie en hitte uit uitlaten her te gebruiken, moeten in de toekomst de verschillen maken in de Formule 1 en niet gedateerde technologieën als racemotoren en Formule 1-specifieke aerodynamica.
Trending nieuws
-
Manager Verstappen reageert op geruchten over F1-toekomst
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing ver wil gaan om Max Verstappen te behouden. In de Duitse media wordt ...
17 jun 2026 15:24 -
Verstappen kan deze zomer Red Bull verlaten: details uit intern overleg gelekt
De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull Racing blijft voer voor speculatie. Volgens uitgelekte details van een in...
17 jun 2026 14:47 -
Race tegen de klok bij Madring: "Doorwerken in de nacht"
De organisatie van de nieuwe Spaanse Grand Prix in Madrid heeft er alle vertrouwen in dat het nieuwe circuit op tijd ...
17 jun 2026 14:09 -
Alonso zet Aston Martin in wachtrij: "Hij heeft weinig zin in nog zo'n jaar"
De toekomst van Fernando Alonso in de Formule 1 hangt aan een zijden draadje. De tweevoudig wereldkampioen zou na de ...
17 jun 2026 13:22 -
Vasseur gaat tegen Leclerc in: "Hij was net zo snel als Hamilton"
Waar Lewis Hamilton in Barcelona zijn eerste Grand Prix-zege voor Ferrari vierde, beleefde Charles Leclerc opnieuw ee...
17 jun 2026 12:46
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (15)
Login om te reagerenPosts: 7.177
Ik ben er van overtuigd dat je zo formula 1 kapot maakt! Misschien bespaard het veel kosten maar Formula 1 staat bekend om de snelheid de verschillende teams hun eige ingeving hun eige ontwerp alles van hunzelf. Wie dit het best voor elkaar heeft is het sterkere team! Formula 1 hoort niet standaard te zijn! Formula 1 hoort gewoon het hoogste level te zijn en met die standaard motor komt straks nog a1gp in de buurt en ook nog een GP2 en dat MOET niet!!!! daar kijken de fans niet voor. Ze willen een klasse apart zien!
Posts: 1.966
Mosley totally lost his mind...Zijn overwinning in het Nazi schandaal heeft hem en zijn grootheidswaanzin geen goed gedaan...En die standaard motor zal niet gedateerd zijn??Moet zeker lopen op slaolie ofzo...Als hij de ontwikkeling van een krachtbron zo irrelevant vindt, hoort hij gewoon niet thuis in de complete autosport!!Deze man mag opstappen en het A1gp of GP2 kampioenschap gaan verzieken, maar beter vertrekt hij helemaal uit de sport, wat een mafkees zeg...
Posts: 5.792
Gelukkig zijn we snel van hem af als hij dit er maar niet nog even doordrukt
Posts: 435
lache, dadelijk is een a1 gp wagen sneller dan een f1 wagen op hetzelfde circuit waar gereden wordt. max ga lekker met pensioen en rokkenjagen en zeg de f1 vaarwel,
Posts: 11.414
Jullie moeten het ook niet gaan overdrijven.
Als je inderdaad pas de laatste paar jaar kijkt dan denk je misschien dat iedereen zijn eigen motor moet bouwen, maar in de tijd daarvoor was dat (af en aan) heel ongebruikelijk. Toen was een motor ook gewoon een \"onderdeel\" dat de teams kochten.
De timing is alleen wel wat minder handig nu vrijwel elk team een autofabrikant is.
Er is op zich ook nog steeds ruimte dat ieder team zijn eigen motor bouwt. Je zou kunnen zeggen dat de regels wat strikter zijn.
Posts: 7.177
Nou overdrijven. LAten we kort vergelijken. De wagen van A1gp bijv. Is een ferrai chassis van 2004 ongeveer erg sterk en snel dus. De motor ferrari. Sterke motor. Die van Fia? Weten we nog niet maar het is geen ferrari motor en zal minder sterk zijn waarschijnlijk. Allebei op sliks. Dus ik dnek dat het niet veel gaat schelen! Dan hebben we ook nog GP2 wat als ik het goed heb toch sneller is dan a1gp... dus ja..
Posts: 11.414
Wat ik al zeg, je moet het niet overdrijven.
Waarom zou een 2004 chassis met een 600pk motor sneller zijn dan een 2009/2010 chassis met een 900pk motor?
Posts: 7.177
Krijgen ze een 900 pk? Want volgens mij hebben ze dit nu ook niet? Volgens mij hebben ze iets van 800...
En dat is idd meer maar die ferrari van A1gp heeft dingen erop zitten wat ze in 2009 niet meer mogen. Dus dat is een voordeel. Ze zxijn wel langzamer maar niet veel meer.
Posts: 11.414
Volgens mij is het meer dan 800 pk, maar goed als jij het wil dan is het een motor van 800 pk. Nog steeds een stuk meer dan 600 pk.
Zeker op een auto van 600kg ipv 700kg voor een A1GP auto.
A1GP is redelijk vergelijkbaar met GP2 en die gaan per ronde 10 tot 20 seconden langzamer dan een F1 auto. Op zich inderdaad ook nog indrukwekkend, maar toch.
Posts: 118
Wat dacht je van het verschil in RPM, een F1 motor maakt ongeveer 19000 toeren. Of was je dat even vergeten ?
Posts: 11.414
Trouwens wat ik ervan begrijp is al besloten dat de standaard motor er niet komt. Wel standaard KERS. Heeft Ferrari het toch weer voor elkaar.
Maar goed als je hebt over kosten drukken en dan een hele nieuwe technologie introduceren is wel een beetje kolder.
Ik denk eerlijk gezegd dat Mosley die standaard motor alleen maar gebruikt heeft om de teams te laten schrikken. Soort van onderhandelings positie voor jezelf neerzetten.
Posts: 7.177
Elke team behalve renault wilt een standasard motor dus hou aub op over de fia vs ferrari gedoe!
Posts: 11.414
Ja en welk team heeft de meeste moeite met KERS?
ps Leer nou eindelijk ook een keer je reacties na te lezen.
Posts: 7.177
Haha jah elk team wil het niet is wat ik bedoel. Behalve renault.
Ferrari heeft moeite met KERS maar wat is je punt? EN trouwen Mclarens KERS is te zwaar. Dus die zijn ook niet helemaal klaar.
Posts: 358
Volgens mij moeten we Mr. Mosley wakker schudden...wat is dit voor een onzin: \"Beiden hebben geen relevantie voor het wegtransport\". Sinds wanneer is de Formule 1 bedoeld om de wegtransport te verbeteren. F1 is de hoogste klasse van de AUTOSPORT en niet WEGTRANSPORT...sleutelwoord...autoSPORT. Als de FIA verbeteringen zoekt i.v.m. wegtransport dan moet de FIA dit in de European Truck Racing zoeken en niet in de Formule 1.
F1 staat voor:
TOP Motor
TOP Chassis
TOP onderstel
TOP Aërodinamica
TOP Brandstofverbruik
TOP Veiligheid
F1 hoort niet GROEN te zijn. Is ook nooit bedoelt om groen te zijn. Het is alsof je in het bezit bent van een F50 en je vraagt je af of het ook zuiniger kan...HALLO...daarvoor heeft die auto de eigenschappen dat ie heeft...omdat ie veel zuipt en duur is qua onderhoud (onderdelen, beurt, lakwerk, brandstof etc etc etc).
Als de FIA zo door wilt gaan, dan vind ik dat F1 een eigen Organisatie moet hebben, want de FIA-mannen doen hun best om de F1 te verpesten. Zo komt het over.
In de F1 hoort gewoon een V12, MAX Aerodinamica, en een kalender van 20 races thuis.