user icon

Mosley waarschuwt: "Toekomst Formule 1 loopt gevaar"

  • Gepubliceerd op 08 okt 2008 10:29
  • comments 11
  • Door: Rob Veenstra
De Formule 1 overleeft niet lang meer als er niet snel kostenbesparende maatregelen genomen worden. Die onheilspellende woorden komen van Max Mosley, voorzitter van de internationale autosportbond FIA. Hij heeft inmiddels toestemming om met de FOTA (Formula One Teams’ Association) te discussiëren over de te volgen route.

Als daar niets vruchtbaar uit voortkomt, dan mag Mosley zelf ingrijpen. En dat is nodig ook, zo legt hij uit tegenover de BBC. “De situatie is ernstig. Als we niks voor elkaar krijgen voor 2010, dan komen we serieus in de problemen. We kunnen 2009 wel overleven, maar voor de jaren daarna ben ik niet zeker. De toekomst van de Formule 1 loopt gevaar.”

“Tegenwoordig zijn we afhankelijk van miljardairs. Die houden de kleine teams momenteel overeind. Zonder hen zouden een paar teams niet meer bestaan en een kleiner veld zou desastreus zijn voor de Formule 1. Je kan geen business runnen waarbij de uitgaven twee, drie keer meer zijn dan de inkomsten. Sommige fabrikanten hebben ook al moeite. Draconische maatregelen zijn nodig om te overleven.”

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Het gaat er ook aan als je telkens banen neer zet die gewoon niks zijn. Ook als je de mooie banen weg haald zoals USA en Canada als het niet volgens jou gaat!

    • + 0
    • 8 okt 2008 - 10:44
  • mja canada gaat al jaren niet meer zoals het hoord.. daar is iederjaar het zelfde probleem en dat is dat het asfalt van een erg slechte kwaliteit is.. en usa is totaal niet spannend. kom is met races die spannend zijn, waargewoon wel inhaal mogelijkheden zijn.. bv spa vroeger in het programma, ergens in juni/juli. en al die stomme regeltjes. 1 x goed veranderen.. niet 20min Q1, 15min Q2 e n 10 min Q3. gewoon weer 1 uur kwalificatie! dat was nog altijd veel leuker.. net als dat iederjaar de vleugels op een auto anders moeten, kers, motorbevriezingen.. dat kost allemaal geen extra geld? beetje raar allemaal

    • + 0
    • 8 okt 2008 - 11:42
    • What no way... een uur qual echt niet weet je hoe saai.... bij dit systeem als iemand een fout maakt komt hij ook ver naar achteren! dat maakt het wat meer spannend vind ik juist.

      Canada vind ik een leuke ban al gaat het niet altijd als het hoort is er spanning zat.

      En USA Vind ik ook een leuke baan en ook leuk te zien. Vooral omdat je zo\'n rechte stuk heb met daarna die bochten combi\'s ik vind het een leuke baan aardige races.

      • + 0
      • 8 okt 2008 - 11:53
  • Wel merkwaardig dat Mosley maar blijft verkondigen dat de Formule 1 het niet gaat redden. Ik kan me eigenlijk geen jaar herinneren dat hij dat niet riep. Is tot nog toe niet echt uitgekomen dacht ik zo.

    Trouwens nog even over het interview zelf en Mosley\'s vermeende voorkeur voor een bepaald team, maar heeft iemand dat interview gezien? Zo niet dan mag je raden welke kleur auto er achter hem staat tijdens dat interview.

    Ik kan wel een link plaatsen naar een video, maar dat wordt hier toch maar verwijderd. Neem maar van mij aan dat er een enorm model in ik schat 1/12 schaal (afmeting een centimer of 60) van die auto achter hem staat.

    • + 0
    • 8 okt 2008 - 11:48
  • sanderndk

    Posts: 586

    Ach volgens mij is het allemaal onzn, en volgens mij is toch echt Bernie de man die het financieele plaatje echt bepaald. IK ZOU ZEGGEN WEG MET DE FIA EN MAX MOSLEY DIE KOSTEN HET MEEST!

    • + 0
    • 8 okt 2008 - 12:57
  • Canada? In het verkeerde draadje gepost misschien?

    • + 0
    • 8 okt 2008 - 13:32
  • Toen er nog een uur kwalificatie was gingen ze er 3 of 4 keer op uit. Dan had je per coureur dus 3 of 4 keer actie. Meestal was de laatste poging de snelste,maar als die mis ging hadden ze tenminste nog een beetje een tijd staan.

    Het huidige kwalificatie verhaal is echt een drama. Je kunt in net zo goed alleen de laatste ronde kijken (de laaste 2 a 3 minuten van de hele kwalificatie), want alles wat daarvoor gebeurt is toch gerotzooi in de marge.

    Het is een paar keer gebeurt dat het slecht weer werd halverwege de kwalificatie. Op basis daarvan hebben ze toen besloten om de boel om te gooien. Nu hebben we dus wel auto\'s op de baan, maar vrijwel geen actie.

    Dan heb ik toch liever het oude systeem terug. En gewoon ook met lege tanks.

    • + 0
    • 8 okt 2008 - 16:10
  • ndelacour

    Posts: 12

    Het echte problem is dat er tegenwoordig geen actie meer is, kwalificatie in 1 uur of 3 sessies, diegene die de poll heeft is zo goed als zeker de winnaar (safety cars daargelaten). Bij een droge race kijk in nog maar 2 momenten, de start en de finish. Tussen die twee moments is het zo saai dat ik beter de afwas kan doen...
    Het echte problem zijn volgens mij de fabrieks teams. Voor hun is de F1 nog steeds relatief goedkoop, anders hadden ze al lang weggeweest. Maar tegen de fabrieksteams zeggen dat ze eruit moeten als team en alleen nog maar aan teams mogen leveren, tja dat zal Max te veel geld kosten....

    • + 0
    • 8 okt 2008 - 18:58
    • Hoezo zijn de fabrieksteams het probleem? Er zijn meer fabrieksteams dan prive teams. Als die fabrieksteams allemaal even goed zouden presteren (ze hebben per slot van rekening allemaal ongeveer een vergelijkbaar budget van 400 a 500 millioen) dan zou er ook voldoende strijd zijn.

      • + 0
      • 8 okt 2008 - 23:57

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar