Coureurs dreigen met staking vanwege hoge licentiekosten
- Gepubliceerd op 19 jun 2008 10:44
-
12
- Door: Rob Veenstra
De rijders vinden de prijsstijging die de FIA voor dit jaar heeft ingevoerd oneerlijk. Voorheen betaalden de coureurs een vast bedrag van 1.690 euro plus 447 euro per gescoord punt in het vorige kampioenschap. In januari stemde de World Motor Sport Council echter in met een stijging naar 10.000 euro, plus 2.000 euro per gescoord punt in het voorgaande kampioenschap. Dat betekent dat de superlicentie van wereldkampioen Kimi Raikkonen voor dit seizoen 230.000 euro kostte.
De Grand Prix Drivers Association wil nu voor de race op Silverstone in gesprek met de FIA. Als Max Mosley, voorzitter van de internationale autosportbond, niet instemt met een prijsverlaging, dan dreigen de coureurs te gaan staken.
Trending nieuws
-
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Norris krijgt Madame Tussauds-beeld: Wereldkampioen reageert vol verbazing
Lando Norris heeft woensdag voor het eerst kennisgemaakt met zijn eigen wassen beeld in Madame Tussauds Londen. De Mc...
24 jun 2026 18:46 -
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46 -
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (12)
Login om te reagerenPosts: 51
groot gelijk als je maar een paar miljoen mee naar huis neem, wil je geen extra kosten..
zo houd je geen flikker over van je loon..
aso gewoon die wmsc en fia,
om de \"kleine\" F1-courours an te pakken, laat ze liever degene met dikke doekoe aanpakken;)
Posts: 79
Haha, overal wordt gestaakt tegenwoordig. Gelijk hebben ze, wat een waanzinnige prijsstijging, die FIA is echt voor niks goed.
Posts: 2.567
apollo
ik sluit met je aan
Posts: 3
wat een onzin zeg, 230.000 euro is niets voor Raikkonen.
Laat dat stelletje luie donders maar staken, dan zijn ze hun stoeltje ook direct kwijt en kunnen mensen instappen die racen om het racen en niet voor de knaken.
Posts: 335
Men moet überhaupt een keer kappen met staken. Is nergens goed voor. Echter hebben deze jongens net zoals iedereen blijkbaar het recht om het te doen, deze gasten werken hard voor hun loon, en hebben dat gedaan van jongs af aan. Dat kunnen de meeste mensen niet zeggen. Daarnaast heeft hun baan hoog risico en er wordt veel geld aan ze verdiend, dan mogen ze daar zelf wel wat van terugzien. Ik begrijp eigenlijk niet waarom de FIA deze pieken nodig heeft en dus waarom ze in hemels naam deze verhoging door hebben gedrukt. Zakken hooi zijn die bureaucraten daar.
Posts: 54
Man wat lopen toch te zeiken man! Raikkonen verdiend per zo een 40 miljoen en als die dit moet betalen gaan ze zeiken. 40 miljoen per jaar en per jaar 230.000 euro betalen is te doen en moet het doen! Anders zoals Jack Brabham het zei \"laat andere instappen die racen om te racen en voor de knaken.
Posts: 13
ik bekijk het anders jan en jack
tuurlijk kimi en lewis kunnen deze bedragen zeker betalen
maar als je in een force india zit of toro rosso en je verdient een stuk minder in een team en je zou goed presteren word je ontmoedigt om te presteren door die hoge bedragen als nieuw komer word het je dan nog lastiger gemaakt
Posts: 507
jack. ben het wel een beetje met je eens maar zoals het er nu naar uit ziet kunnen en kannen de jongere rijders hun licentie niet eens betalen met deze belachelijke prijzen dus gaan ze maar staken zodat ook de jonge instapertjes mee kunnen doen
Posts: 11.414
De benzine wordt voor iedereen duurder. Toch niet zo raar dat die coureurs dan ook wat meer moeten betalen? :)
Posts: 150
Zou hamilton daarom gespot zijn bij ferrari in het motorhome ? met raikkonen of weet iemand anders wat Hamilton in het motorhome van Ferrari deed.
Posts: 2.250
Jullie zitten weer te praten over Raikkonen, maar wat over zo\'n rijders die door pure passie en sponsors het net kunnen wringen nar de formule 1, en dan moeten ze hun droom opgeven omdat ze stuiten op de hoge licentiekosten; De FIA geeft neits om de sport, als er maar geld van komt :(
Posts: 335
Voor diegenen die nie tof nauwelijk punten scoren: Sutil, zou het dit jaar 12000 euro kosten ipv ongeveer 2000. En ik ben het met je eens, waarom zou de FIA hier ineens met zo\'n giga stijging komen. Onzin.