user icon

FIA assisteert bij onderzoek naar ongeluk van Dan Wheldon

  • Gepubliceerd op 19 okt 2011 08:31
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra
De IndyCar-organisatie heeft de hulp van de internationale autosportbond FIA ingeschakeld om het ongeluk waarbij Dan Wheldon om het leven kwam grondig te onderzoeken. De leiding van de Amerikaanse serie hoopt binnen enkele weken de eerste resultaten bekend te kunnen maken.

“De veiligheid van onze coureurs, de crews, marshalls, ons personeel en de toeschouwers geniet altijd de prioriteit. Als onderdeel van het protocol is een onderzoek ingesteld naar de oorzaken van deze crash, met assistentie van de nationale bond ACCUS en de internationale federatie FIA. We hopen binnen enkele weken een eerste rapport uit te brengen. Tot die tijd is het ongepast om meer commentaar te geven, het onderzoeksteam krijgt de ruimte om hun werk te doen”, meldt de IndyCar-organisatie in een verklaring.

Ondertussen is een herdenkingsdienst georganiseerd voor Wheldon. Die vindt op 23 oktober in Indianapolis plaats. Op www.danwheldonmemorial.com is een condoleanceregister geopend.

Reacties (15)

Login om te reageren
  • tja, met 300 lang een betonnenmuur rijden zonder ook maar enige vorm van uitloop komt de veiligheid niet ten goede... Persoonlijk heb ik helemaal niks met de IRL

    • + 0
    • 19 okt 2011 - 09:16
    • het zijn 2 betonnen muren met een veer er tussen.
      dat schilt wel als 1 echte betonnen muur

      • + 0
      • 19 okt 2011 - 09:20
    • .Henry

      Posts: 1.308

      Ik hoor nu vaak dat het zonder uitloop is. In principe is dat ook zo. Maar de hoek tussen de auto\'s en de muur is bij een crash (bijna) altijd zo klein dat de auto gewoon doorschuift, en niet abrupt stopt. En dat heeft dezelfde werking als een uitloopstrook.

      • + 0
      • 19 okt 2011 - 09:20
    • Als je er dan wat over wil zeggen, zeg dan iets zinvols. Die betonnen muur is helemaal niet onveilig. Je kan discussieren over de hekken en de enorme snelheid die de Indycars rijden. Verder is deze kleine oval in combinatie met veel deelnemers (en ook nog eens redelijk wat langzame deelnemers) misschien eerder de oorzaak. We zullen het ooit wel horen, hopelijk.

      • + 0
      • 19 okt 2011 - 09:23
    • de vele deelnemers... dat kan je ook op een andere manier zien. De vele deelnemers is het gevaar omdat de auto OP het circuit blijft, en niet ergens buiten de baan.... Staat de auto geheel buiten de baan ergens in de banden stapels, is het een stuk \"rustiger en veiliger\" op het circuit

      • + 0
      • 19 okt 2011 - 09:30
    • @250 GT lusso ik ben blij dat jij enkel verstandig kan praten! Als ik zo naar jou gesprekgeschiedenis kijk ben jij de wereldverbeteraar! Gefeliciteerd!

      • + 0
      • 19 okt 2011 - 09:35
    • Zijn we het daar in iedergeval over eens ;-)

      • + 0
      • 19 okt 2011 - 11:54
    • turbof1

      Posts: 1.804

      mitchell, wat 250 GT zegt is waar. Het probleem is echt niet de betonnen muur, die speciaal zo ontworpen is om schokken op te vangen. De dood van Dan Weldon is een combinatie van het feit dat de auto opsteeg en het hek boven de muur, die wel gevaarlijk is.

      • + 0
      • 19 okt 2011 - 17:46
    • ik heb het niet enkel over dit ongeluk....

      • + 0
      • 19 okt 2011 - 19:56
  • pokerface

    Posts: 584

    Op twitter hebben veel indycar coureurs het over een plexiglazen hek. Ik meende als ik het goed heb gelezen dat er al zoiets ontwikkeld is.

    • + 0
    • 19 okt 2011 - 09:25
  • Kevin

    Posts: 4.866

    Misschien moeten ze niet zo zeer de veiligheid van het circuit verbeteren maar de veiligheid van die auto\'s. Want hoe kan het uberhaupt zover komen dat iemand\'s kop boven de oockpit uitsteekt?

    • + 0
    • 19 okt 2011 - 09:34
  • Hoort ook een \"beetje\" bij het risico van het beroep , al weegt dat niet op tegen het tragisch verlies. Toch wou ik de F1 graag ook op een \"oval\" zien racen , mits het verantwoord is.

    • + 0
    • 19 okt 2011 - 09:41
    • GPGert

      Posts: 803

      Dan heb je toch niet goed opgelet, want de Formule 1 heeft nota bene jaren lang op Indianpolis gereden. Weliswaar slechts op een deel van de oval, maar toch!

      • + 0
      • 19 okt 2011 - 20:17
    • Echt ovalracen, daar is een F1-auto niet op gebouwd. Nog de motoren, nog de banden, nog de versnellingsbakken, nog de aerodynamica is daar op voorzien.

      • + 0
      • 19 okt 2011 - 23:34
    • .Henry

      Posts: 1.308

      F1 op een oval? Lekker bouncen tegen de rev limiter...

      @Runningupthathill

      Ik wil zeker geen taal Nazi zijn, maar je schrijft in dit geval \"noch\" inplaats van \"nog\".

      • + 0
      • 20 okt 2011 - 11:56

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar