user icon

Feest voor Mercedes: De Vries wint voor Vandoorne

  • Gepubliceerd op 28 jan 2022 18:55
  • comments 27
  • Door: Martijn Arnoldus

Mercedes-EQ begint haar afscheidstournee in de Formule E op indrukwekkende wijze. De autofabrikant scoorde bij de openingsrace op het Riyadh stratencircuit in Saoedi-Arabië meteen een dubbelzege. Regerend kampioen Nyck de Vries kwam als eerste over de meet voor teamgenoot Stoffel Vandoorne, die door een fout bij het activeren van de Attack Mode de winst uit handen gaf. Jake Dennis maakt het podium compleet.

De E-Prix - een avondrace onder kunstlicht - begint voortvarend voor De Vries. De Nederlander pakt P2 af van Jake Dennis en sluit achter Vandoorne aan. Ondanks verschillende Attack Modes verandert er weinig aan de kop. Ook achterin het veld, gebeurt er weinig. 

De wedstrijd leeft eventjes op als Robin Frijns en Oliver Rowland in het gevecht om de negende positie met elkaar in aanraking komen. Rowland valt stil in bocht 17 van in de totaal 21 en dat zorgt voor een Safety Car met 33 minuten op de klok. 

Na meer dan vijf minuten wordt de 20 overgebleven coureurs losgelaten. De Vries rijdt nog steeds in het kielzog van zijn teamgenoot. Vandoorne moet nog een verplichte Attack Mode activeren, echter dat gaat mis. De Belg mist het detectiepunt en moet een ronde later opnieuw over de activatiezone heen rijden. Dat kost de voormalig F1-coureur veel tijd en daardoor kan De Vries opschuiven naar de koppositie, die titelverdediger niet meer uit handen zou geven. De Nederlander wint hierdoor de eerste E-Prix van 2022 en zijn derde in totaal. 

De andere Nederlander, Robin Frijns, kent een moeilijke race. De Envision Racing-coureur begint vanaf P7, maar verliest bij de start twee plekken. Na de touché met Rowland wordt het van kwaad tot erger. Frijns krijgt voor het incident een stop-and-go-penalty. Een zestiende plaats was het eindresultaat en dat was niet waar de Nederlander op gehoopt had.

Zaterdag staat de tweede wedstrijd in Saoedi-Arabië gepland.

Mooie overwwinning voor de Vries, maar de race was voor de rest nycks aan.

  • 5
  • 28 jan 2022 - 19:12

Reacties (27)

Login om te reageren
  • STATENCIRCUITSTRAATFEEST!

    • + 0
    • 28 jan 2022 - 19:03
  • Mooie overwwinning voor de Vries, maar de race was voor de rest nycks aan.

    • + 5
    • 28 jan 2022 - 19:12
    • MWHT

      Posts: 2.445

      iets beter dan je 'bull'grapjes..... ; )

      • + 0
      • 28 jan 2022 - 19:15
    • De Vries bleef er ook ijskoud onder...

      • + 2
      • 28 jan 2022 - 19:17
    • Snork

      Posts: 15.775

      Ook Stoffel ging er rap Vandoorne.

      …slecht….heel slecht….

      • + 3
      • 28 jan 2022 - 20:20
    • Iets? Vind deze toch echt een bull beter hoor.

      • + 2
      • 29 jan 2022 - 00:39
  • Ik vond t best een prima race. Voor mij voldoende actie.

    De Mercedes aandrijving lijkt erg sterk. Venturi Mercedes ook gewoon 5 en 6.

    Denk wel dat Gio spijt heeft van zijn keuze. Kreeg bijna weer de blauwe vlag te zien door een Mercedes.

    • + 0
    • 28 jan 2022 - 19:32
    • Snork

      Posts: 15.775

      Deja vu.

      • + 0
      • 28 jan 2022 - 23:39
    • Dick Tantrum lijkt bij een perfect tea terecht te zijn gekomen. Nio is niet snel genoeg om andere auto van de baan te kunnen rammen

      • + 1
      • 29 jan 2022 - 00:05
  • John6

    Posts: 6.564

    Ik zat meer te denken wie heeft dit ooit verzonnen, om met die accu autootjes te gaan racen, ik verbaas me erover dat er nog steeds mensen naar kijken.

    Maar goed, de enkeling die het ziet kan er wel gelijk een artikel over schrijven, en het houd ook Nederlandse en Belgische rijders uit de bijstand.

    • + 1
    • 29 jan 2022 - 04:33
    • Ach ja, ik heb gekeken “bij gebrek aan beter” maar er is inderdaad helemaal niks aan.

      • + 0
      • 29 jan 2022 - 08:58
    • John6

      Posts: 6.564

      Okay ik heb denk eens 1 minuut gekeken, ik vind het prima, ik ga dat niet kijken en ook nooit meer.

      • + 0
      • 29 jan 2022 - 09:12
    • snailer

      Posts: 9.047

      Ik denk er het zelfde over als jij, John6. Maar ik vind het allemaal best als er mensen zijn die er wel plezier aan beleven.

      En over de twee landen gesproken. Ik ben fan van Vandoorne. Jammer dus dat die verloor. Maar Vandoorne is voor mij geen reden naar FE te kijken.

      • + 0
      • 29 jan 2022 - 10:24
  • Het FE seizoen begon in alle stilte...

    • + 0
    • 29 jan 2022 - 09:04
  • Eigenlijk best gek.
    Hij is wel FE rn boekte gister Ijn 3e overwinning.
    Lun je zien hoe kunstmatig deze formule is...

    • + 0
    • 29 jan 2022 - 10:15
    • ik begrijp wat je bedoelt .... en dat vind ik best wel knap van mezelf :-) Maar idd, met 2 overwinningen wereldkampioen kunnen worden.

      • + 0
      • 29 jan 2022 - 11:02
    • @KiekisNL. De FE heeft als klasse al veel gekke dingen gehad, waaronder tot en met vorig jaar een quali format dat de leiders in het kampioenschap straften door hen als eerste de vuile baan schoon te laten vegen.

      Zo kon niemand eigenlijk ontsnappen in de titelstrijd.

      Gelukkig wil FE wel luisteren naar belanghebbenden en is er vanaf dit jaar een soort mengsel van de Indycar Quali en het oude format van Superleage Formula.

      Ik vind t juist leuk dat ze veel dingen anders proberen dan F1. En deze nieuwe quali format heeft wel iets.

      Men vergelijkt t wel altijd met F1, maar m.i. onterecht. Formule E en F1 is net zo anders als Rallycross en touringcar, wegrace en motorcross, Indycar en Sprint car racing.

      • + 1
      • 29 jan 2022 - 11:58
    • Ik vergelijk ook jiet.

      Maar vind het best bijzonder dat je in een kampioenschap met 15 races je er 2 wint en kampioen wordt.

      Dat gebeurd zelfs in de F2 niet met 100% gelijke auto's.

      Dat betekend alleen maar dat het door kunstmatige ingrepen zo spannend is.

      Het oude qualli format is daar dus een goed beoordeeld en oorzaak van.
      Nietbuedereen krijgt gelijke kansen dus is het kunstmatig.

      • + 0
      • 29 jan 2022 - 12:13
    • snailer

      Posts: 9.047

      Nieuwe concept voor quali ken ik verder niet. Wel dat in Indi kwalificatie per race verschilt? Maar hoe het bij de Superleage zit weet ik helemaal niet.

      Maar al die truuks om zogenaamd een race en kampioenschap spannend te maken werken voor mij niet en vind ik onrechtvaardig.
      In FE is de Mercedes (als ik de verhalen moet geloven) het best en het is veel meer motiverend om andere teams hun auto beter te laten ontwikkelen als men gewoon mercedes hun eerlijk verdiende voorsprong te laten gebruiken.

      Maar goed. Dat is niet de reden dat ik geen FE kijk. Ik vind het gewoon niet spannend. En close race is ook niet echt. Ze zitten dicht op elkaar, maar men kan vaal alleen inhalen omdat de energie is verbruikt bij een rijder of indien er bewust contact wordt gemaakt. Dit is een generalisatie, maar in ieder geval waar de twee races waarbij ik mezelf heb gedwongen de race uit te kijken. 1 van de races was toevallig een overwinning van Frijns (?) in de regen. Heb nog een derde race gekeken, maar bij die race viel ik in slaap.

      Gelukkig heeft FE bestaansrecht, want het is een vangnet voor rijders die net niet door wat voor reden bijvoorbeeld de F1 niet konden halen. en er zijn gelukkig genoeg fans die het format in leven houden.

      Ik denk ook dat de F1 leert van de FE. Bijvoorbeeld, wat ze niet moeten doen als ze van fossiele brandstof af gaan stappen.

      FE lijkt dus wel degelijk belangrijk.

      • + 0
      • 29 jan 2022 - 12:19
    • Dit nieuwe kwalificatieformat is een hele vooruitgang, helemaal goud zelfs.

      • + 0
      • 29 jan 2022 - 20:01

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    16:00 - 18:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 19:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    16:00 - 18:00

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    16:00 - 18:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 19:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    16:00 - 18:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BE
  • Geb. datum 26 maa 1992 (30)
  • Geb. plaats Kortrijk, BE
  • Gewicht 65 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
Bekijk volledige kalender
show sidebar