user icon

Video: 'Sluwe' Di Grassi neemt achter safety car leiding over via pitsstraat

  • Gepubliceerd op 27 jul 2021 14:40
  • comments 22
  • Door: Martijn Arnoldus

In de Formule E, tijdens de tweede E-Prix van London van afgelopen zondag gebeurde er wel iets heel opmerkelijks achter de Safety Car (SC). Lucas di Grassi besloot tijdens een neutralisatie op de achtste positie de pits in te duiken en een paar tellen stil te staan bij zijn garagebox. Niet voor een pitstop, zo blijkt, maar om posities goed te maken. De Braziliaan, rijdend voor Audi Sport ABT, komt door zijn 'sluwe' actie prompt aan de leiding te liggen. Dit plan kon slagen, omdat het tempo van de SC erg langzaam reed op het rechte stuk voor start -en finish. Een weg via de pit lane bleek de snelste route.

De wedstrijdleiding had het 'trucje' echter snel door en vond dit niet door de beugel kunnen. Di Grassi kreeg vlak na de hervatting van de race een drive-thru-penalty in zijn schoot geworpen. De Braziliaan, die aan de leiding reed, weigerde dat en kreeg hierdoor op het eind de zwarte vlag toegezwaaid. Een zwarte vlag betekent dat een coureur uit de wedstrijd wordt gehaald. 

Doordat Di Grassi een straf kreeg, werd Alex Lynn de overwinnaar. Nyck de Vries schoof op naar de tweede plaats.

Hieronder de beelden:

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Het enige wat ik niet vind kunnen is dat de SC zo achterlijk langzaam rijdt dat door de pitstraat rijden, inclusief stilstaan bij je pitbox, sneller is dan achter de SC blijven.

    • + 1
    • 27 jul 2021 - 14:55
    • Vade

      Posts: 1.053

      Precies dit en als in de reglementen er niks over staat, vind ik de straf vooor Di Grassi onterecht. Maar ik volg het niet, dus weet niet of het mag.

      • + 2
      • 27 jul 2021 - 15:04
    • DonKarst

      Posts: 256

      @Vade
      Je mag niet inhalen onder SC... en dat is wat hij, via de pitstraat, wel gedaan heeft.

      • + 1
      • 27 jul 2021 - 15:41
    • Hij is niet gestraft voor het maken van een pitstop tijdens de SC, noch voor het inhalen op die manier, maar voor het niet stilstaan bij de pitstop. Dat is namelijk verboden.

      • + 1
      • 27 jul 2021 - 16:48
    • Patrace

      Posts: 2.713

      Het probleem schijnt te zijn dat hij niet volledig stil stond in de pits.
      Had hij wel stil gestaan, dan was dit volgens mij een geldige actie geweest had hij dus middels een pitstop voordeel en waarschijnlijk zelfs de winst gepakt.
      Nu was het slim, maar net niet perfect in de uitvoering.

      Overigens konden we dat op TV net niet zien, omdat het zicht precies werd belemmerd door een paal. Maar de data zou moeten uitwijzen of hij wel of niet stil heeft gestaan, echter kan dat pas na afloop van de race worden uitgelezen.

      De teambaas (Alan McNish) was echter van mening dat Di Grassi wel stil had gestaan in de pits en daarom weigerden ze de penalty op te volgen, met als gevolg dat Di Grassi de zwarte vlag kreeg.

      • + 2
      • 27 jul 2021 - 16:59
    • @Patrace, kijk de video even die erbij staat. De camera staat er in het tweede shot zowat bovenop.
      Verder heb je helemaal gelijk.

      • + 0
      • 27 jul 2021 - 17:15
    • Patrace

      Posts: 2.713

      Ah, ik had dit filmpje nog niet gezien en deze beelden werden tijdens de uitzending nog niet vertoond. En ook direct achteraf nog niet.
      Nu inderdaad bekeken en dan lijkt het er toch wel op dat hij niet stil heeft gestaan. Jammer.

      • + 0
      • 27 jul 2021 - 21:21
    • Donkarst…. Je mag niet inhalen via de pitsstraat…, ben je echt zo dom moet iedereen dan ook wachten als iemand een pitstop maakt tijdens de safetycar? Want dan halen ze ook tijdens de safetycar iemand in…. Leer eerst is de basis regels van racen voor dat je iets typt….

      • + 0
      • 28 jul 2021 - 07:27
  • hij laat er geen Grassi ocer groeien.

    Verder: gaaaaaaaaaaaaap. Ik kijk nog liever hoe verf opdroogd. Wie kan zo even uit zijn hoofd alle kampioenen opnoemen? en dan wel eerlijk zijn, Niet opzoeken.

    • + 0
    • 27 jul 2021 - 15:02
    • MWHT

      Posts: 499

      volgens mij Piquet jr , Buemi, di Grassi en twee keer Vergne?
      (echt uit mijn hoofd....)

      • + 0
      • 27 jul 2021 - 15:09
    • MWHT

      Posts: 499

      vergat Felix da Costa nog. (en twijfel over Buemi. maar ga niet opzoeken)

      • + 0
      • 27 jul 2021 - 15:12
    • d@nny

      Posts: 2.655

      Buemi was volgens mij de eerste

      • + 0
      • 27 jul 2021 - 15:23
    • @d@nny Piquet was de eerste. Beumi het 2de jaar. Di grassi, vergne, vergne, da costa en over 3 week de vries ?

      • + 1
      • 27 jul 2021 - 15:37
    • MWHT

      Posts: 499

      Tylahunter: Hoop idd. op de Vries (Frijns mag ook wel trouwens), maar met dat malle kwalificatie format zal het eerder iemand zijn die nu tussen plek 7 en pakweg 10 staat.

      • + 0
      • 27 jul 2021 - 15:45
    • Buemi wist ik wel, toevallig een keer gezien, die andere wist ik echt niet.

      • + 0
      • 27 jul 2021 - 15:55
    • MWHT

      Posts: 499

      Royalere; heb helaas een goed geheugen voor nutteloze feitjes. paswoorden onthouden gaat gek genoeg weer een stuk moeizamer...

      • + 0
      • 27 jul 2021 - 16:16
    • Als liefhebber van constructeurs: Renault, Renault, Renault, Audi, Techeetah... Zonder op te zoeken, parate kennis, hm hm...

      • + 0
      • 28 jul 2021 - 00:09
    • d@nny

      Posts: 2.655

      Goede kennis TylaHunter! Piquet was ik helemaal vergeten.

      • + 0
      • 29 jul 2021 - 11:50
  • Moulbit

    Posts: 57

    Ongeloofelijk, zo zou je dus ook een wedstrijd in de pitlane kunnen winnen! ... o wacht...

    • + 3
    • 27 jul 2021 - 15:12
    • Ja… er zijn wel meer trucjes uitgehaald in de pitsstraat. Was het niet Senna die in de tijd zonder max snelheid in de pitsstraat ook voordeel haalde door door de pitsstraat te rijden?

      • + 0
      • 28 jul 2021 - 07:29
  • Pleen

    Posts: 34

    LMAO!!!

    • + 0
    • 27 jul 2021 - 19:11
    • Numnum

      Posts: 3.128

      Lik mijn achterste opnieuw?

      • + 0
      • 28 jul 2021 - 07:47

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar