user icon
user icon

Artsen hoopvol na zeventien uur durende operatie aan rechterbeen Correa

  • Gepubliceerd op 04 okt 2019 09:15
  • comments 11
  • Door: Bjorn Smit

Juan Manuel Correa heeft een eerste stap in zijn herstel gezet. De Amerikaans-Ecuadoraanse coureur onderging een zeventien uur durende operatie aan zijn rechter onderbeen en die noemden de chirurgen achteraf succesvol.

Correa was eind augustus betrokken bij de zware crash in de Formule 2 op Spa-Francorchamps, waarbij Anthoine Hubert het leven liet. Correa liep zware verwondingen aan zijn benen op, kampt ook met letsel aan zijn rug en lag bovendien ruim twee weken in een kunstmatige coma, nadat er complicaties met zijn longen optraden. Daaruit ontwaakte hij bijna twee weken geleden. 

Afgelopen zondag onderging Correa een eerste operatie aan zijn rechter onderbeen, dat zwaar toegetakeld was na de crash. De procedure kostte meer dan zeventien uur, maar drie dagen na de ingreep stellen de doktoren dat de operatie succesvol was. Wel plaatst de familie in een statement een kleine kanttekening: "Tijdens de procedure werden de doktoren gedwongen meer botmateriaal te verwijderen dan verwacht."

"Ook moesten ze en aantal problemen met bloedvaten oplossen, maar ze stellen dat het hoofddoel van de operatie bereikt was. Juan Manuel blijft in een ziekenhuis in Londen en hem staat over twee weken nog een extra, minder complexe operatie te wachten." Volgens de doktoren kan Correa het ziekenhuis over zes weken verlaten, waarna hem een jaar met 'therapie, revalidatie en correctieve operaties' te wachten staat om zijn rechtervoet en -enkel weer volledig te kunnen gebruiken.

Correa reageert voor het eerst zelf

In het persbericht reageerde Correa voor het eerst sinds de crash ook zelf. "Deze afgelopen weken zijn extreem zwaar geweest, zwaarder dan ik ooit fysiek en mentaal gehad heb. Ik weet wat de toekomst is wat betreft het herstel van mijn benen, waarbij vooral mijn rechterbeen nog behoorlijk onzeker is. Mijn fysieke revalidatie zal extreem lang en gecompliceerd zijn. Ik ben nog steeds aan het verwerken wat er is gebeurd en wat er nu gebeurt."

"Ik wil een ieder bedanken die op een of andere manier hun steun heeft laten zien. Ik ben geraakt door het enorme aantal bezorgde en liefdevolle berichten dat ik heb ontvangen. Vanuit de grond van mijn hart wil ik jullie bedanken en jullie laten weten dat jullie steun en positiviteit een verschil gemaakt hebben." 

Reacties (11)

Login om te reageren
  • G-Force

    Posts: 10

    Rechter baan ? serieus ? Kom op gptoday... dit is een serieus bericht, check even voordat je iets online zet

    • + 4
    • 4 okt 2019 - 09:34
  • Heel mooi nieuws en een pluim voor de chirurgen.

    • + 0
    • 4 okt 2019 - 09:35
    • d@nny

      Posts: 1.976

      Die chirurgen zijn 17 uur bezig geweest met de rechterbaan, maar hoelang met zijn been :-)

      Flauw natuurlijk maar inderdaad wat een prestatie van dat team zeg. Knap wat ze allemaal kunnen tegenwoordig.

      • + 0
      • 4 okt 2019 - 09:43
    • StevenQ

      Posts: 5.902

      Het is een operatie van 17 uur, dat zijn zelfs meerdere operatieteams geweest.

      • + 0
      • 4 okt 2019 - 11:40
  • Rechterbaan… um ook

    • + 0
    • 4 okt 2019 - 09:52
  • Gamert

    Posts: 591

    Ik ben benieuwd of Correa doorgaat met racen (als Zanardi dat nog kon moet Correa dat ook kunnen) of dat de crash zijn kijk op het leven heeft veranderd. Tot die tijd wens ik hem beterschap en succes met het herstel.

    • + 0
    • 4 okt 2019 - 13:46
    • Snork

      Posts: 6.966

      Precies, dat laatste. Komend jaar eerst maar eens kijken hoe het allemaal herstelt.

      • + 0
      • 4 okt 2019 - 14:10
    • StevenQ

      Posts: 5.902

      En vergeet Billy Monger niet, die heeft dit jaar al weer een race gewonnen in de Euroformula open

      • + 0
      • 4 okt 2019 - 18:51
  • Mooi dat t een beetje de goede kant op gaat. Zwaar hoor voor die gast. Betrokken bij zo’n naar ongeluk en daarbij zo zwaar gewond raken en alle complicaties.. Wens m veel kracht en positiviteit toe bij z’n revalidatie.

    • + 0
    • 4 okt 2019 - 14:10
  • Mensen, hier krijg ik het nou koud van, ik heb vergelijkbaar letsel en operaties gehad en dit bericht warpte mij even terug in de tijd, naar een verleden waar ik niet graag meer aan denk, maar waarvan ik nog iedere dag met de gevolgen moet leven.

    het statement van Juan geeft mij de ‘chillz’ want de strijd, en emotionele rollercoaster waar hij momenteel in zit, is voor weinig mensen, echt te begrijpen!

    Ik hoop echt op het beste voor deze man, want ookal lijkt de operatie op dit moment geslaagd, hij is er nog lang niet! Er kunnen nog zoveel complicaties en onvoorziene gebeurtenissen om de hoek komen loeren. Dit is echt het gevecht van zijn leven

    • + 1
    • 4 okt 2019 - 14:31
    • Ik heb gelukkig nooit zo in de kreukels gelegen maar een maatje van me wel na een motorongeluk. Dat leek qua ellende behoorlijk hier op. Uiteindelijk is ie er na bijna twee jaar revalideren en operaties om onderbeen te reconstrueren aardig af gekomen, maar wel een vastgezette enkel en verminkte voet

      • + 0
      • 4 okt 2019 - 15:36

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar