user icon

Maria de Villota nog steeds in kritieke, maar stabiele toestand

  • Gepubliceerd op 06 jul 2012 08:39
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
De situatie van Marussia-testrijder Maria de Villota blijft onverminderd kritiek, maar is wel gestabiliseerd. Dat verklaarde haar zus Isabel. Maria de Villota crashte dinsdag bij een rechte lijn-test in Duxford. Ze knalde met haar helm tegen een openstaande laadklep van een geparkeerde vrachtwagen aan en liep daarbij ernstige verwondingen op. Haar rechteroog was niet meer te redden door de doktoren.

Isabel de Villota schetst de huidige situatie van haar zus: "Ze verkeert nog steeds in kritieke, maar stabiele toestand in het ziekenhuis van Addenbrooke. Hoewel er verder weinig nieuws te melden is putten we moed uit het feit dat Maria stabiel is, ook na de langdurige chirurgische ingreep van eergisteren. Als familie steunen we elkaar aan de zijde van Maria en de geweldige medische zorg stelt ons enigszins gerust. We blijven positief en dat is voor een groot deel te danken aan de overweldigende support die vanuit de hele wereld toestroomt. We willen ook iedereen bij Marussia bedanken voor de zorg en aandacht die ze ons de afgelopen dagen gegeven hebben."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Enige uitleg over de crash elpais.com/elpais/(...)1411614_342193.html
    Ze heeft die klep waarschijnlijk helemaal niet gezien, wat een pech ongeluk zeg :(.

    • + 0
    • 6 jul 2012 - 08:42
    • Wat leip zeg! Alhoewel het wel of niet zien waarschijnlijk niets meer uitmaakte op dat moment.

      • + 0
      • 6 jul 2012 - 09:42
  • Hessel

    Posts: 437

    Ik hoop maar dat ze het red.

    • + 0
    • 6 jul 2012 - 09:37
  • ThumbsUp

    Posts: 803

    Als ik het goed begrepen heb is het anti-stall systeem ingeschakeld en die regelt dat die ineens naar +/- 50km/h gaat zodat die niet afslaat. want ze is ook door een horde mensen heen gereden voordat ze de klep raakte. Een lullige samenloop van omstandigheden. Maar goed dat weet ik niet zeker correct me if im wrong als iemand er al meer van weet.

    • + 0
    • 6 jul 2012 - 09:53
    • neor2

      Posts: 1.526

      Het Anti-Stall systeem is één van de mogelijkheden voor deze crash, en tussen alle speculatie wel degene die mij het meest realistisch lijkt. Meer ervaren coureurs zullen wel weten dat ze een voet op de rem moeten houden, of de auto moeten laten uitrollen in neutraal ipv de eerste versnelling.

      Het grootste probleem is volgens mij gewoon de ongelukkige plaatsing van de vrachtauto en ik kan me goed voorstellen dat hier voorschriften voor gaan komen.

      • + 0
      • 6 jul 2012 - 12:01
    • JeePee

      Posts: 395

      Anti-stall zorgt ervoor dat de koppeling wordt ingedrukt en dat de versnellingsbak in neutraal schiet. Nooit zal anti-stall ervoor zorgen dat de auto extra accelereert.

      • + 0
      • 6 jul 2012 - 12:05
    • je trapt ook niet even de koppeling in want dat is een linker en rechter voor afhankelijk welke kant je na een pitstop weg rijd (Je gebruikt de rechter als je naar links wegrijd na een pitstop en links als je naar rechts weg rijdt) handle onder het stuur... en de remmen intrappen die na een rechte lijn test vast niet op bedrijfstemperatuur zijn heeft tegen een antistall en 700 Plus pk\'s ook weinig zin.
      Het is bizar dat die vrachtwagen daar staat.
      Andere kant van het verhaal is dat op een circuit op de helft van de afstand waar de vrachtwagen stond er een complete pitcrew staat waar je dan tegen de enkels van rijdt.

      Los van allerlij theorien hoop ik dat Maria de V. een sterk persoon is die met deze tragedie kan leren leven en een zo goed mogelijk leven kan blijven lijden.

      • + 0
      • 6 jul 2012 - 12:14
    • je kan al zien wie er hier (geen) verstand van heeft...
      2 koppelingen eentje voor links weg rijden en een voor rechts weg ruiden, leg mij dan maar even uit wat het verschil is met die 2 koppelingen...


      kom nou heb jij enige verstand van techniek? en dan vooral voertuigen techniek...

      • + 0
      • 6 jul 2012 - 23:15
    • oeps bericht was nog niet af...

      er zit dus geen verschil in want ze hebben maar 1 koppelingspedaal en de koppeling maakt niks uit naar welke kant je weg rijdt...

      en een dubbelekoppelingversnellingsbak (het gene waar de meeste f1 auto\'s mee zijn uitgerust) is ook iets totaal anders wat er niks mee te maken heeft voor welke kant je weg rijd.

      • + 0
      • 6 jul 2012 - 23:23
  • Een typisch voorbeeld van wat ze een \'freak accident\' noemen.

    Tragisch!

    • + 0
    • 6 jul 2012 - 14:33
  • Rudi84

    Posts: 4.805

    Respect: María\'s ster achter op Checo\'s helm: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/557196_10150953027063043_1233364268_n.jpg

    • + 0
    • 6 jul 2012 - 21:47
  • Rudi84

    Posts: 4.805

    URL\'s worden hier weer tegengehouden waaronder mijn plaatje, maar Checo rijdt dit weekend met María\'s ster achter op zijn helm. Respect!

    • + 0
    • 6 jul 2012 - 21:48

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar