user icon

Pirelli test hardere compound als antwoord op kritiek

  • Gepubliceerd op 31 mei 2012 08:42
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra
Bandenleverancier Pirelli zal op de vrijdag bij de Britse Grand Prix een hardere compound ter beschikking stellen aan teams en coureurs. De test met de hardere band is een antwoord op de kritiek op de rol die de Italiaanse bandenfabrikant in de Formule 1 speelt.

Pirelli-motorsportbaas Paul Hembery legt aan Auto Motor und Sport uit: "We vinden het absoluut geweldig dat mensen aandacht aan onze producten schenken. We willen echter niet in het middelpunt van de belangstelling staan of het onderwerp van het gesprek zijn, maar slechts een onderdeel van."

Hij is ervan overtuigd dat de engineers en coureurs naarmate het seizoen vordert steeds beter overweg zullen kunnen met de banden. Desondanks is Pirelli van plan om op Silverstone een hardere compound met minder slijtage uit laten proberen.

Hembery waarschuwt dat een dergelijke band het spektakel wel aantast. "Je zag in Monaco wat er gebeurt als de banden het eeuwig vol houden."

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Ja zoals Formule 1 hoort te zijn een band mag niet doorslag gevend zijn. Monaco gaf tenminste een goed beeld van zoals het hoort en het lag nog dicht bij elkaar het veld de teams zijn aan elkaar gewaagd maar de band mag niet te belangerijk worden.

    • + 0
    • 31 mei 2012 - 08:53
    • Dus het beeld is dat Redbull het beste team is, MercedesGP daarna, Ferrari daarna en daarna Mclaren? neeejjj toch,

      • + 0
      • 31 mei 2012 - 10:26
  • Jaah! snel terug naar de voorspelbare races waarbij de nr. 1 binnen 10 ronden niet meer te achterhalen is!
    Gezeik altijd, het is ook nooit goed.

    • + 0
    • 31 mei 2012 - 09:01
  • pietjepils

    Posts: 26

    Neeej, ze moeten nog harder slijten. Gewoon een race met 4 stoppers.
    En de teams die het met een 3 stopper afkunnen hebben gewoon geluk.
    Maar omdat Vettel niet met de zachte banden overweg kan moeten ze maar harder worden gemaakt.

    • + 0
    • 31 mei 2012 - 09:40
    • Kan die daar niet mee overweg? heb je dat ergens gehoord of gelezen?

      • + 0
      • 31 mei 2012 - 10:26
    • Wat is dat nu weer voor onzin? Waar staat geschreven dat Vettel niet met de banden om kan of waarom dat er daarom nieuwe banden worden gemaakt? Hersenspinsel?

      • + 0
      • 31 mei 2012 - 10:28
  • We willen echter niet in het middelpunt van de belangstelling staan of het onderwerp van het gesprek zijn.
    en dat doen jullie wel? lekker tegenstrijdig.
    maakt gewoon goede banden, dus geen marbles daar door kan je vrijwel alleen op de ideale lijn rijden.. erg jammer..

    • + 0
    • 31 mei 2012 - 09:46
    • Dit is allemaal in opdracht van de FIA... dat hoort tegenwoordig wel algemeen bekend te zijn.

      • + 0
      • 31 mei 2012 - 10:27
  • sailor

    Posts: 10.268

    Tijdens de wedstrijd in Monaco kon ik nu echt zien dat de banden heel veel invloed hadden , geen enkele coureur viel tijdens het rijden in 1 rondje 5 plaatsen terug ofzo , iets wat we voorheen wel hebben gezien.
    Dus de banden zijn alweer wat sterker geworden.
    Maar ja daar tegenover staat wel dat de wedstrijd erg saai was en juist in Monaco moeten ze een snel slijtende band invoeren zodat de wedstrijd in Monaco een spannende wending krijgt.
    Wedstrijden als Canada , Belgie , Italie mogen ze van mij wel een band invoeren die minder slijtage heeft , die wedstrijden zijn sowieso altijd spannend.
    Ik vind ook dat Pirelli ontzettend goed hun werk doen, de FIA hoeft maar te piepen en Pirelli komt met een hele vrachtwagen vol met banden die gemaakt zijn naar de wensen van de FIA.
    En wat ik ook wel mooi vind is dat de banden van Pirelli snel slijten , maar ze gaan toch niet kapot , dat vind een sterk stuk , daar waar de banden van Bridgestone vaker kapot gingen tijdens de wedstrijden en dat was zogenaamd een hele goede sterke band.
    En geloof maar dat Pirelli banden kan maken die de hele wedstrijd mee kunnen , dat is voor hun een fluitje van een cent , totaal geen probleem.

    • + 0
    • 31 mei 2012 - 11:25
    • sailor

      Posts: 10.268

      kon ik nu NIET echt zien dat de banden.....

      • + 0
      • 31 mei 2012 - 11:26
    • Ben het helemaal met je eens!
      Het zou inderdaad verkeerd zijn om de altijd spannende race weekend ook een snel slijtende band te geven, dat is dubbel op en maakt het uiteindelijk minder spannend denk ik.

      • + 0
      • 31 mei 2012 - 11:55
  • DRF

    Posts: 1.315

    Het probleem is niet dat ze heel lang meekunnen zoals in Monaco. Het probleem is dat je heel voorzichtig moet rijden om niet alle snelheid uit de banden te halen.

    Ze moeten het combineren. Maak een setje waarop je elke ronde vol kunt pushen en dat 15 ronden lang voordat je de \'cliff\' tegenkomt en een setje waar je wat voorzichtiger mee moet zijn. Maar op dit moment is er geen enkel setje waarop je kunt pushen..

    • + 0
    • 31 mei 2012 - 11:30
  • De banden zijn de grote equalizer van het hele veld. Belachelijk dat coureurs hun banden moeten behandelen alsof ze op eieren rijden. Dit haalt echt niet de beste coureur\\team naar voren. Je moet geluk hebben of jouw auto\\team toevallig net het beste kan omgaan met de (baan)temperatuur.

    Mijn mening is dat mensen dan maar GP2 moeten gaan kijken o.i.d.. Ik heb mij jaren doodgeirriteerd aan de overmacht van M. Schumacher. Neemt niet weg dat ik wel in kon zien dat deze man een uniek persoon\\talent is\\was. In die zin kon ik in mijn enorme irritatie aan Ferrari\\Schumacher, toch genieten van de Formule1 sport. Al het andere racen intresseert mij helemaal niets. Formule 1 moet ver boven alle autoraces verheven zijn en zich technisch ontwikkelen in Star Trek mode en de grootste talenten naar boven halen.

    Voor mij heeft de huidige Formule1 niets meer met Formule 1 te maken zoals het ooit bedoeld was. De sport wordt met de huidige banden de nek omgedraaid.

    • + 0
    • 31 mei 2012 - 13:09
  • Calvinh

    Posts: 2.262

    Want het feit dat op Monaco inhalen amper mogelijk is dat er niets mee te maken? Nee hoor, de banden spelen een rol, maar da\'s alles. Circuits, coureurs, pitcrews, alles samen werkt naar een raceresultaat.

    • + 0
    • 31 mei 2012 - 16:29
  • ARW

    Posts: 1.075

    Prutsers....zachte band die 40 ronden doet en superzacht 35. Als pitstop niet verplicht was hadden ze waarschijnlijk wel 78 ronden als een trein gereden.

    • + 0
    • 31 mei 2012 - 22:28

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar