De bal tikt verder: Teams reageren op uitspraak

  • Gepubliceerd op 29 jun 2005 19:11
  • 0
  • Door: Tim Wijen
Nadat er vanmiddag is besloten dat de Formule 1-klanten van Michelin op twee van de vijf aanklachten, ingediend door de FIA, schuldig zijn bevonden, was het niet lang wachten voordat de teams een reactie gaven op de uitspraak. Zes van de zeven teams zijn het dan ook niet eens met de uitspraak die in Frankrijk werd gedaan. In een gezamenlijk uitgebrachte reactie naar de pers laten de zes teams weten waarom ze in hoger beroep zullen gaan tegen de uitspraak van de World Motor Sport Council. Red Bull zal als enige niet in hoger beroep gaan van de Michelin-teams.

Het eerste punt waar de teams schuldig aan zijn bevonden is dat ze niet in staat waren de juiste banden te monteren onder hun bolides. De teams wijzen er echter op dat ze volledig vertrouwde op Michelin, een bandenleverancier die goed is gekeurd door de FIA en een zeer hoge reputatie heeft in de wereld van de bandenfabrikanten. Michelin heeft al toegegeven dat zij verantwoordelijk waren voor het leveren van onjuiste banden voor het circuit van Indianapolis. De beslissing van de FIA accepteert dat er minder serieuze omstandigheden voor de teams waren, maar volgens de teams zelf zouden die omstandigheden een compleet antwoord geven voor de aanklacht, namelijk dat de teams niet verantwoordelijk kunnen worden gehouden.

Het tweede punt waar de teams schuldig aan zijn bevonden is dat ze op de verkeerde manier aangaven dat hun bolides niet zouden deelnemen aan de race door na de installatieronde meteen de pitstraat in te rijden. De teams laten echter weten dat ze alleen mogen racen als het veilig is. De teams zeggen niet te begrijpen waarom ze schuldig zijn bevonden aan een beslissing, terwijl ze daar oorspronkelijk niet voor beschuldigd werden. De teams werden er niet van beschuldigd, de FIA heeft er niet over gesproken gedurende het raceweekend op Indianapolis, de situatie was te onveilig en het zou de fans niet tevreden stellen.

De teams hebben aan de World Motor Sport Council laten weten dat, gezien het advies van Michelin, het te onveilig was om te racen op het circuit van Indianapolis vanwege de banden die geleverd werden door het Franse bedrijf. De teams hadden naar eigen zeggen geen andere keuze behalve de race te stoppen. Iedere andere beslissing zou onverantwoordelijk zijn geweest. Negentien van de huidige Formule 1-coureurs hebben ingestemd met de beslissing van de teams. De teams hebben er spijt van dat het Amerikaanse publiek niet heeft kunnen genieten van een race waar alle tien de Formule 1-teams aan deel namen, en ze willen de fans bedanken die hun steun hebben geven aan de teams en aan Michelin.

Reacties (0)

Login om te reageren

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender
show sidebar