user icon

Pirelli ziet drie verschillende soorten asfalt op Zandvoort

  • Gepubliceerd op 03 sep 2021 20:31
  • comments 8
  • Door: Bob Plaizier

Het was voor Pirelli voor het weekend aftasten hoe de banden zich zouden gedragen op het boeiende circuit van Zandvoort. Na één dagje trainen hebben de Italianen wat meer zekerheid.

Pirelli-bons Mario Isola schoof na de tweede vrije training aan bij Ziggo Sport en legde de bevindingen uit: "Vanochtend was niet echt representatief, vanmiddag ging dat beter. We hebben wat berekeningen gedaan en we denken dat alles goed komt. We kijken altijd naar de invloed van de layout van circuit op de grip op de baan."

Het is de bandenjongens opgevallen dat er op Zandvoort meerdere soorten ondergrond zijn. Isola daarover: "Als ik kijk naar de data van de baan hebben we drie secties van verschillend asfalt. Sectoren 1 en 3 zijn wat nieuwer terwijl sector 2 wat ouder is." Vooralsnog hebben dit weekend geen bandenproblemen gezien, ook niet in de kombocht. 

NicoS

Posts: 14.831

Dat komt mooi uit, ze hebben ook drie verschillende banden.....;)

  • 3
  • 3 sep 2021 - 20:42

Reacties (8)

Login om te reageren
  • NicoS

    Posts: 14.831

    Dat komt mooi uit, ze hebben ook drie verschillende banden.....;)

    • + 3
    • 3 sep 2021 - 20:42
    • Dat worden minimaal 3 pitsops, dat kannie anders.

      • + 0
      • 3 sep 2021 - 21:09
  • Serieuze vraag. Is dit zo raar dan? Lijkt me dat hier op veel meer circuits sprake van is? Of is dit echt zo ontzettend uitzonderlijk?
    Sowieso als hij alleen oud en nieuw asfalt bedoelt, lijkt me dat eigenlijk niet vreemd. Maar als hij er echt op doelt dat het ene type asfalt bijvoorbeeld grofkorrelig is en een ander stuk heel zacht is, terwijl het op andere stukken heel hobbelig is door het asfalt. Zoiets, dan zou ik de opmerking nog kunnen begrijpen.
    Iemand die hier iets meer over kan vertellen?

    • + 2
    • 3 sep 2021 - 21:39
    • Numnum

      Posts: 4.464

      Neen, dit is vrij gebruikelijk hoor.
      Regelmatig worden er bijvoorbeeld kort voor aanvang van een gp nog een aantal reparaties uitgevoerd en stukken opnieuw geasfalteerd.

      • + 1
      • 3 sep 2021 - 22:22
    • @Emile, in een eerder gesprek had hij het erover dat er verschillende soorten asfalt liggen.
      Het ene stuk grofkorrelig en de andere twee stukken weet ik niet meer.
      Hij zou de banden daarop aanpassen, maar dat heeft hij dus niet gedaan.

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 08:52
    • @Pietje Bell Dank voor de toelichting. Ik heb dit programma niet gezien. Maar dan snap ik de opmerking wat beter.

      • + 1
      • 4 sep 2021 - 20:56
  • Welke van de drie compounds is het meest geschikt om over hagedissen en padden te razen?

    De koekenbakkers van Ziggo zijn te licht om zo’n eminente doorvraag vraag te stellen.
    Gemiste kans!

    • + 1
    • 4 sep 2021 - 00:06
    • Ik denk de Full Wets, dan blijven er lekker van die stukjes in het profiel zitten. :)

      Eddy.

      • + 1
      • 4 sep 2021 - 01:56

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis - Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
26 - 28 aug
België
2 - 4 sep
Nederland
9 - 11 sep
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 aug
2 - 4 sep
Nederland Circuit Zandvoort
9 - 11 sep
Italië Monza
Bekijk volledige kalender
show sidebar