user icon

Monza krijgt tweede sprintrace, schema blijft onveranderd

  • Gepubliceerd op 22 jul 2021 21:00
  • comments 14
  • Door: Martijn Arnoldus

Het volgende F1-weekend met een sprintrace is op 10 september in Italië. Op het iconische circuit van Monza wordt dan voor de tweede keer dit 'experimentele' format gebruikt. De aftrap van deze opzet was afgelopen weekend op Silverstone. De eerste sprintrace uit de historie werd gewonnen door Max Verstappen.

De volgorde van trainingen, de sprintrace en de Grand Prix blijft onveranderd. Vrijdag is er in de middag een vrije training en in de begin van de avond de kwalificatie. Deze kwalificatie bepaalt de startopstelling voor de sprintrrace. Na de vrijdag gelden de Parc Farmé-regels, wat inhoudt dat er weinig gesleuteld mag worden aan de bolides.

Op de zaterdag is er nog een vrije training dat een paar uur later wordt gevolgd door de sprintrace. Die zal net als Silverstone 100 kilometer zijn, verdeeld over 18 ronden. De uitslag van de sprintrace bepaald de startrgid voor de Grand Prix van Italië op zondag. Die wedstrijd telt 53 rondes. 

Hieronder het volledige schema:

Bron: Formula1.com

FRI SEP 10 FP1 1430-1530
FRI SEP 10 Qualifying 1800-1900
SAT SEP 11 FP2 1200-1300
SAT SEP 11 Sprint Qualifying 1630-1700
SUN SEP 12 Race 1500
*All times local  

 

Reacties (14)

Login om te reageren
  • RBH2019

    Posts: 3.406

    Zou leuk zijn als ze de derde op Mexico of Brazilië doen, dan is het tenminste niet drie keer een Mercedes baan. Maar ach, de strijd wordt met dank aan de FIA toch buiten de baan beslist.

    • + 8
    • 22 jul 2021 - 21:28
    • WC MAX

      Posts: 3.234

      Mijn eerste gedachte ook. Hoe opzichtig kun je het hebben?

      • + 2
      • 22 jul 2021 - 22:20
    • mario

      Posts: 8.262

      Maar wie won de sprintrace op Silverstone???

      • + 0
      • 23 jul 2021 - 10:20
    • RBH2019

      Posts: 3.406

      Maar wie kwalificeerde op pole en had een slechte start in de sprintrace op Silverstone???

      • + 1
      • 23 jul 2021 - 11:11
    • WC MAX

      Posts: 3.234

      Hoe het op de baan uitpakt is van te voren niet te voorspellen.
      Hongarije noemt men een RB baan terwijl Mercedes er best vaak wint.
      Op papier passen Silverstone en Monza bij uitstek bij Mercedes.
      Er wordt dus gekozen voor Mercedes banen. Bewust, onbewust? Jij mag het zeggen.

      • + 0
      • 23 jul 2021 - 12:15
  • De FIA zou toch nog naar details kijken?

    Tijdschema onveranderd was al bekend, maar de aanvang van het Parc Fermé zou m.i. nog naar gekeken worden. is die nu ook definitief ongewijzigd.

    Zou een blunder zijn, moet verplaatst worden naar vanaf de sprintrace zodat vt2 ook nog zinvol en aantrekkelijk wordt.

    • + 2
    • 22 jul 2021 - 21:34
    • Het is inderdaad aangekaart, maar in het persbericht staat 'indentiek' aan Silverstone. Mocht er onverhoopt iets veranderen, je lees het als eerste 'hier' of ergens anders... ;)

      • + 4
      • 22 jul 2021 - 21:40
    • Yep Parc Fermé hadden ze kunnen oplossen door gewoon de kwalificatie de kwalificatie te laten, voor beide races dus.
      Parc Fermé ná de sprintrace.
      Niks aan het handje, en dan is VT2 ook nog de moeite waard.

      • + 1
      • 22 jul 2021 - 21:53
    • Thanx Martijn!

      Hoop dus dat er nog wat volgt...

      • + 0
      • 22 jul 2021 - 21:53
    • CBR600F

      Posts: 689

      @Larry, toch was ik wel verbaasd over de hoeveelheid rondjes die men nog reed op Silverstone gedurende FP2. Blijkbaar hebben de teams er dan toch niet zo veel moeite mee.

      • + 0
      • 22 jul 2021 - 22:08
    • Hahahaha! @Martijn snapt het! 👍

      • + 1
      • 22 jul 2021 - 22:31
    • Ik snapte het als eerste...

      • + 3
      • 22 jul 2021 - 22:39
  • JeroenF1

    Posts: 457

    Jammer dat ze het hetzelfde laten. De sprintrace vond ik best leuk om te kijken, maar niet als qualifying. En de Parc ferme rules mogen ook wel anders.. FP2 is nutteloos zoals ook gebleken. Twee qualificaties en twee races lijkt me persoonlijk veel leuker. Met telkens een FP vooraf en tussendoor geen Parc ferme.

    • + 1
    • 22 jul 2021 - 22:30
  • Celleke

    Posts: 5

    Ja was te verwachten dat het een baan zou zijn die mercedes goed ligt. Vwbt fp2 zal het afhangen hoeveel mensen er naar kijken op tv. Dus hoe minder mensen er kijken, des te eerder zal deze aangepast worden. En het zal afhangen van wat toto wil.

    • + 1
    • 23 jul 2021 - 08:54

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar