user icon

'Akkoord bereikt, teams krijgen 500.000 dollar extra voor sprintraces'

  • Gepubliceerd op 08 apr 2021 08:08
  • comments 25
  • Door: Rob Veenstra

De Formule 1 en de tien teams hebben een akkoord bereikt over de financiële invulling van het experiment met sprintraces dit jaar. Het komt erop neer dat de renstallen voor de sprintraces ongeveer 500.000 dollar extra ontvangen van de organisatie van de koningsklasse van de autosport.

Het budgetplafond voor dit jaar gaat met hetzelfde bedrag omhoog, anders kunnen de teams het extra geld niet eens uitgeven aan de ontwikkeling van hun auto's. Met deze tegemoetkoming heeft de Formule 1 de plooien glad kunnen strijken en stemmen de teams in met het experiment.

De Formule 1 presenteert volgende week in Imola de details van de plannen voor de sprintraces in 2021, die de naam superkwalificatie zullen dragen. Op Silverstone, Monza en Interlagos zal het Grand Prix-weekend bestaan uit twee races: een korte op zaterdagmiddag en een lange op zondagmiddag.

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Patrace

    Posts: 2.476

    Hm, wat kost het in puin rijden van één auto?
    ik bedoel, tijdens zo'n weekend moet je voor elke auto zo ongeveer een complete backup meenemen, lijkt me. Want in zo'n sprintrace kun je ook gewoon in een crash terechtkomen en dan moet je nog wel een auto hebben voor de hoofdrace van zondag.

    Ik vraag het me af of die €500K de eventuele kosten van een crash van twee auto's zal opvangen, maar als de teams akkoord zijn, zal het wel toereikend zijn.

    • + 0
    • 8 apr 2021 - 08:33
    • Rob smeert het liever over 3 artikeltjes van zijn hand uit, maar volgens worden ze bij schade in de sprintrace ook gecompenseerd, maar dat wordt dan per geval bekeken.

      • + 2
      • 8 apr 2021 - 08:58
    • Allemaal ff de auto's verzekeren bij Renger vd Zande en je weet vooraf wat een crash kost :-)

      • + 0
      • 8 apr 2021 - 13:15
  • Van 145 naar 145,5 miljoen, da's een druppel als je je auto in de prak rijdt... ben benieuwd wat dán de reacties straks zullen zijn als de schuld bij de concurrent ligt. Want omgekeerd: als je in de VT eraf vliegt is het meestal je eigen schuld. De sprintrace zelf: als het iets toevoegt OK, maar ik hoop dat de evaluatie dan ook over de volle breedte wordt uitgevoerd.

    • + 0
    • 8 apr 2021 - 08:33
    • Het budget is hoger gezien er meer gp´s worden verreden.

      Daarnaast zijn bedragen altijd in dollar

      • + 0
      • 8 apr 2021 - 08:52
    • d@nny

      Posts: 2.459

      Je mist compleet het punt Mr_Flexible. het gaat erom dat een half miljoen niet genoeg is, ongeacht de valute. Bitcoin buiten beschouwing gelaten :-)

      Maar ik lees dat ze ook gecompenseerd worden als ze schade rijden (bovenop de 500.000) dus wellicht valt het allemaal wel mee.

      • + 0
      • 8 apr 2021 - 09:29
    • @Danny
      Het was puur een informatieve comment. "Not judgemental" bedoeld - doe ik wel vaker ;)

      • + 0
      • 8 apr 2021 - 12:39
    • d@nny

      Posts: 2.459

      Sorry Mr_Flexible. Soms ben je zo gewend aan "irritant" commentaar op het internet dat je er tegenin gaat. Mijn excuses!!

      • + 0
      • 9 apr 2021 - 10:09
  • Bulldog

    Posts: 239

    De motoren zullen dus ook zwaarder belast worden zouden ze hier ook extra onderdelen mogen gebruiken of 1 extra motor

    • + 0
    • 8 apr 2021 - 09:11
    • ringo

      Posts: 3.345

      is zoiezo krom met 20 races minder motoren nu ondertusen 23races ofzoiets en nu sprint races...... opzich geld de regel voor iedereen Maar er zijn motoren die eenmaal beter is dan de andere dat trekt wat krom

      • + 0
      • 8 apr 2021 - 11:00
    • FredericS

      Posts: 116

      Dien gaan gewoon mooi aan 50km/u achter elkaar rijden zonder risico's nemen en dan is dat geld eenvoudig verdient :).

      • + 0
      • 8 apr 2021 - 12:10
  • - Vrijdagmorgen VT1 om de wagens af te stellen. Hopen op goed weer en geen crashes.
    - Vrijdagmiddag (als veel mensen werken) de gebruikelijke kwalificatie, maar die is niet meer spannend, omdat het niet om de startopstelling voor de GP op zondag gaat.
    - Zaterdagmorgen VT2 waarin de longruns en de snelle rondjes moeten worden geoefend, om een idee van de banden te krijgen. Heeft nu geen nut en spanning meer, want de kwalificatie is al geweest.
    - Zaterdagmiddag een superkwalificatie van slechts een half uur om de startgrid voor zondag te bepalen, waarbij er punten kunnen worden verdiend.

    Hoe zit het met de banden? Hoeveel en welke banden worden wanneer en waar gebruikt?
    Hoe zit het met Parc Fermé? Vanaf wanneer?
    Zelfde motor stand vanaf vrijdagmiddag tijdens de 1e kwalificatie?
    Meer werk voor de monteurs aangezien de kans op een crash tijdens de superkwalificatie groter is dan tijdens de gebruikelijke kwalificatie. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Totale kijktijd tijdens een weekend 1 1/2 minder dan voorheen. En dan kijken naar Wat?

    En hoe gaat zo'n weekend er uitzien op circuits waar bijna niet in te halen valt? Men is zo slim geweest om voor het uitproberen naar Silverstone te gaan waar je goed in kunt halen.

    Ik vond persoonlijk de vorige race waanzinnig spannend in het hele veld en het ziet er naar uit dat het een zeer spannend seizoen gaat worden en volgend seizoen komen er compleet andere wagens, waardoor alles veel spannender moet worden. Bovendien doet men alles onder het mom van kostenbesparing. Nou dit is daar een goed voorbeeld van.

    Ik hoor graag tegen argumenten waarom een sprintrace het HELE weekend leuker en vooral spannender zou maken, waardoor er meer mensen gaan kijken, want dat is de bedoeling.

    • + 4
    • 8 apr 2021 - 09:42
    • En hoe zit het met de motoren?
      Tussen VT1 en de kwalificatie de vrijdag motor verwisselen voor de race motor?
      En dan vrijdag avond de vrijdag motor er weer in voor VT2?
      En dan zaterdag na VT2 weer de race motor er in voor de sprintrace?
      Zullen de monteurs blij mee zijn.

      • + 0
      • 8 apr 2021 - 09:50
    • Smitters

      Posts: 90

      Kan veel typen, of gewoon zeggen: eens met je verhaal

      • + 1
      • 8 apr 2021 - 09:54
    • NicoS

      Posts: 12.266

      Ik kan ook veel typen, maar ik zeg gewoon: proberen!
      Al die vragen zullen vanzelf beantwoord worden.
      En hoe teams dat oplossen zoeken ze zelf maar uit, daar ga ik mij totaal niet druk om maken.

      • + 0
      • 8 apr 2021 - 10:21
    • Gelukkig denk je in oplossingen Pietje, volgend weekend worden de regels gepresenteerd en na de sprintrace zal er ongetwijfeld geëvalueerd gaan worden en waar nodig aangepast. Waarom niet even afwachten hoe alles verloopt. Je kunt alleen de slechte kanten benoemen en deel enkele punten ook, maar 2 starts in een weekend lijkt mij tof, misschien een wat rare startopstelling voor de zondag lijkt me leuk, een saaie vrije training minder ben ik niet rouwig om (vaak leuke races gezien als er niet gereden kon worden in de vrije trainingen).
      Ik zou zeggen tel tot 10, laat het bezinken, wacht het af en geef het kans (hoe moeilijk ook) ;-).

      • + 1
      • 8 apr 2021 - 10:21
    • FredericS

      Posts: 116

      Kunnen we voor die sprintrace niet willekeurig motoren toe wijzen aan de team.
      RBR die dan bijvoorbeeld een Renault motor krijgt en MB krijgt dan een Ferrari en een Honda.

      • + 0
      • 8 apr 2021 - 12:12
    • In het artikel (en de kop) staat toch duidelijk dat dit experiment in Italië uit de doeken gedaan zal worden. Geduld, vriend....

      • + 0
      • 8 apr 2021 - 23:26
  • Klinkt niet als een experiment dat een lange levensduur zal hebben maar ok.

    • + 1
    • 8 apr 2021 - 11:33
    • Als ze de kijkcijfers gaan zien van een kwalificatie op Vrijdagmiddag (wat voor een eikel verzint zoiets?), denk ik dat dit format snel weer verdwenen is.

      • + 1
      • 8 apr 2021 - 12:31
    • Hopelijk

      • + 0
      • 8 apr 2021 - 23:27
  • FredericS

    Posts: 116

    Ze kunnen die sprintrace misschien op vrijwillige basis maken, de teams die willen meedoen krijgen i.f.v. het resultaat extra punten, geld of zelfs windtunneltijd.

    • + 0
    • 8 apr 2021 - 12:09
  • Ik blijf het raar vinden in de huidige F1. Alles draait om banden/materiaal sparen. En dan komen er doodleuk extra races bij die de startopstelling bepalen.

    • + 0
    • 8 apr 2021 - 14:01
    • Een extra race, prima. Een race die de startopstelling bepaalt? De spelduivel wrijft al in zijn handjes. F1 meer show, minder sport.

      • + 0
      • 8 apr 2021 - 23:30

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar