user icon

Vraagtekens omringen Formule 1-toekomst van Alfa Romeo

  • Gepubliceerd op 14 jan 2021 08:48
  • comments 21
  • Door: Rob Veenstra

De toekomst van Alfa Romeo in de Formule 1 is plots zeer onzeker. Het moederbedrijf van de Italiaanse autofabrikant, Fiat Chrysler Automobiles, is gefuseerd met Groupe PSA, dat merken als Peugeot, Citroën, Opel en Vauxhall onder zich heeft. Die fusie heeft mogelijk consequenties voor de aanwezigheid van Alfa Romeo in de Formule 1, schrijft Gazzetta dello Sport.

Het is nog onduidelijk welke koers de directie van de nieuwe autogigant genaamd Stellantis wil gaan varen, maar de Italiaanse sportkrant vreest het ergste voor Alfa Romeo. "In de plannen van het nieuwe moederbedrijf, dat voort is gekomen uit een fusie tussen FCA en PSA, zullen ook de sportieve activiteiten opnieuw tegen het licht gehouden worden", aldus Gazzetta dello Sport.

De Formule 1-sponsoring van Alfa Romeo staat daarbij sowieso op de agenda. "Het begint bij Alfa Romeo, dat sinds 2018 naamgever is van het team dat eigenlijk Sauber-Ferrari heet. Of het historische merk in de Formule 1 actief blijft, is volledig afhankelijk van de richting die de nieuwe directie van deze fusie op wil gaan."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Ja, je kan beter al die suffe merken in stand houden en het mooiste automerk wat er is naar de kloten helpen!

    Rare jongens die Fransen.

    • + 1
    • 14 jan 2021 - 09:02
    • Joeppp

      Posts: 4.847

      Het lijkt mij een logische stap dat ze van 1 van die merken de sportieve tak gaan maken. Ik verwacht niet dat dat Opel is maar Citroen en Peugeot hebben natuurlijk wel een enorme historie in de autosport. Alfa Romeo heeft de naam maar is als merk zo dood als een pier als je het vergelijkt met de andere merken.

      • + 3
      • 14 jan 2021 - 09:10
    • Beamer

      Posts: 1.174

      Ze hebben Lancia al de nek omgedraaid en nu lijkt Alfa aan de beurt. Mooie merken met een nog mooiere (autosport) historie.

      • + 0
      • 14 jan 2021 - 09:10
    • Arie54

      Posts: 4.137

      Zullen we er rare jongens die Fransen, Italianen en Amerikanen van maken? En wat heeft Alfa Romeo afgezien van de stickers met die F1 auto's te maken? Niets toch? Het is een Sauber-Ferrari met AR stickers. Verkoopcijfers van AR zijn dramatisch en misschien is het merk beter af met een stille dood.

      • + 2
      • 14 jan 2021 - 10:06
    • snailer

      Posts: 6.173

      Arie54, Alfa is een ikoon uit de F1 race sport in het bijzonder en in de racerij in het algemeen. Denk aan de eerste F1 races (1950) Het staat me bij dat Alfa in de aller eerste race het complete podium bezette. Een alfa rijder werd dat jaar kampioen. En wat dacht je van de mille miglia? Heroische wegwedstrijd waar Alfa een zeer belangrijk onderdeel van was.

      Ik wilde het even kwijt. Ik verzet me tegen de door je geschetste 'stille dood'. Dat is onmogelijk bij dat merk.
      Sinds de Alfa 75 is Alfa Romeo voor mij wel in coma. Ik snap dus heel goed wat je bedoelt.

      Maar nu met de geweldige Giulia is Alfa weer terug het oude en sportieve merk wat het ooit was. Lange neus, sterke motor, achterwiel aandrijving terug. Nu de andere modellen nog.

      En financieel.... Ik ben bang dat je gelijk hebt.... Maar een stille dood zou het voor mij in dat geval niet zijn.

      Wasgetekend, een oude alfalaterist (alfafiel, alfosi, alfa liefhebber)

      • + 1
      • 14 jan 2021 - 10:21
    • Kubica

      Posts: 4.299

      @snailer, eens met je opinie over de Giulia. Heerlijke auto, ben er erg blij mee. Alleen.. het was veel te lang wachten na de 159. En met de volgende modellen (Tonale en wat volgt) hetzelfde verhaal. Het gaat te langzaam daar, terwijl de concurrentie continue met nieuwe of flinke vernieuwde modellen komt .... De MiTo is al gestopt, geen opvolger, de Giulietta gaat eruit, geen opvolger (bekend). De lange lijst aangekondigde spin-offs van de Giulia (zoals een coupe, een Sportwagon)... Niets ...

      • + 0
      • 14 jan 2021 - 10:52
    • Alfa 75, Larini & Nannini wat een tijden!!

      • + 1
      • 14 jan 2021 - 15:47
  • We kunnen echt niet nog een team missen. 20 auto's is al zo weinig.

    Ps. ik las dat de regering in Italië is gevallen. Ben benieuwd hoe ze dat daar nu op gaan lossen.

    • + 1
    • 14 jan 2021 - 09:15
    • Arie54

      Posts: 4.137

      Simpel, nieuwe verkiezingen en maanden en maanden formatie om met een nieuw volkomen onlogische combinatie uit de hoge hoed te komen.

      • + 1
      • 14 jan 2021 - 09:21
  • Een fusie betekend altijd dat 1 van de 2 partijen net even een aandeeltje meer krijgen waardoor 1 van de 2 partijen het voor het zeggen heeft.
    Als ik het zo lees is dat dus PSA..........

    • + 0
    • 14 jan 2021 - 10:09
  • Omdopen tot Opel met de klassieke Opel kleuren :)
    Ben ik ineens cool met mijn Manta's

    • + 2
    • 14 jan 2021 - 10:11
    • Kubica

      Posts: 4.299

      een Opelrijder is nooit cool, zelfs niet met een Manta .. ;)

      • + 7
      • 14 jan 2021 - 10:53
    • Zo'n oud GT-tje vind ik dan nog wel leuk. Maar daarna houdt het idd snel op

      • + 1
      • 14 jan 2021 - 12:29
    • Nou, een goeie Manta zou ik mn neus niet voor ophalen hoor! Maar net als de Ford Capri of een ouwe Scirocco.. Het is gewoon die typische ouwe vormgeving die ik zo gaaf vindt. Auto's van nu vind ik zelden tot nooit echt mooi.

      • + 1
      • 14 jan 2021 - 14:35
    • @De Zeswieler

      Ik vind auto's tegenwoordig best mooi, maar ze lijken allemaal zo op elkaar.

      Ik heb zelf bv een Fiesta uit 2018, maar van de zijkant is het net een Renault Clio als je snel kijkt, en de achterkant heeft ook wel wat weg van een Mercedes A klasse.

      • + 0
      • 14 jan 2021 - 15:23
    • Toen ik eenmaal een aantal jaren een Zafira als gezinsauto/caravansleper had gereden begreep ik dat Opel rijders NOOIT cool zullen zijn.
      Behalve ala het een Manta betreft, want dan ben je sowieso cool.

      • + 1
      • 14 jan 2021 - 17:07
    • Arie54

      Posts: 4.137

      @Kubica: Je hebt helemaal gelijk.
      @Freek-Willem: Maar dan wel een Kadett-C GTE.
      @De Zeswieler: Zo'n Capri 3000 GT, gaaf!

      • + 1
      • 15 jan 2021 - 10:05
  • Het zou voor Alfa Sauber wel eens het laatste jaar kunnen worden dat ze met Ferrari motoren rijden, las vanmorgen dat het vanaf 2022 mogelijk met Renault in zee gaat.

    • + 0
    • 14 jan 2021 - 12:52
  • Aangezien het hoofdkantoor van deze autofabrikantengigant Stellantis straks in Amsterdam komt te liggen heb ik nagedacht over een andere toepasselijke naamgever. Mij leek 'Spijker' wel een leuke...

    • + 0
    • 14 jan 2021 - 13:00
    • Spijker is toevallig vandaag in het nieuws, las net op RTL nieuws dat Spijker NV failliet verklaard is.

      • + 1
      • 14 jan 2021 - 13:08
    • @Tifoso: precies daarom, kunnen ze mooi de merknaam gaan gebruiken, die is nu toch 'vrij van bezwaar'...

      • + 0
      • 14 jan 2021 - 17:46

QA Grand Prix van Qatar

Lokale tijd 

QA Grand Prix van Qatar

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar