user icon

Pirelli voorspelt variatie in strategieën in Monaco

  • Gepubliceerd op 27 mei 2011 15:11
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra
Bandenleverancier Pirelli denkt dat niet iedereen komend weekend dezelfde tactiek zal hanteren. Vooral de coureurs die Q3 niet halen kunnen voor een andere koers gaan dan de rijders vooraan. Pirelli is tevreden over hoe de superzachte en de zachte banden zich houden in Monaco.

Motorsportbaas Paul Hembery: “Ik denk dat teams voor twee stops zullen kiezen, omdat ze de superzachte band moeten gebruiken. Als ik een coureur was en me niet in de top tien zou kwalificeren, dan zou ik voor een langere eerste stint gaan en helemaal aan het eind pas de superzachte band monteren voor een paar knallende rondjes met weinig brandstof en snel rubber. Circuitpositie is alles hier, maar voor deze ene keer denk ik dat we hele variërende strategieën te zien zullen krijgen.”

“De slijtage van de zachte band is goed. Die mocht het niet te lang volhouden, want bij een te duurzame band die te stabiel is neem je de noodzaak voor meerdere pitstops weg en dat is niet wat we willen. De verwachte levensduur van de zachte band is dertig ronden. De superzachte band slijt veel sneller, wat veel tijdverlies inhoudt en betekent dat je over moet schakelen op de zachte band, precies zoals we voor ogen hadden. De slijtage is niet het probleem van de superzacht, de prestaties wel. Die gaan snel over de klif.”

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Kan dus weer een leuke race worden. Ben benieuwd!

    • + 0
    • 27 mei 2011 - 15:26
  • AirJan

    Posts: 1.210

    Kwalificeren op superzacht en dan binnen 10 rondjes de leiders in de race binnen zien komen voor nieuwe banden. Kwalificeren op de hardere band in Q3 of een plekje net buiten de top-10 zijn dus de ideale strategie?

    • + 0
    • 27 mei 2011 - 16:20
  • GJD

    Posts: 444

    Ik denk:
    Kwalificeren op superzachte band, dan hopen op een SC eerste 10 a 12 ronden, hard eronder knallen en maar uitrijden....

    Als je op hard begint en langer doorgaat en aan het einde vd race komt een SC en je moet dan nog naar binnen ben je de pineut.

    Als ik een coureur was en me niet in de top tien zou kwalificeren, dan zou ik voor een langere eerste stint gaan en helemaal aan het eind pas de superzachte band monteren voor een paar knallende rondjes met weinig brandstof en snel rubber.
    (heb je in monaco ook echt wat aan....)

    • + 0
    • 27 mei 2011 - 16:39
    • Rodawa

      Posts: 2.418

      Ik weet niet, ik denk juist dat ze toch liever op hard beginnen en lang doorrijden. Stel dat de SC komt rond ronde 10, dan hoef jij op je harde banden nog niet naar binnen, maar de meeste coureurs voor je doen het waarschijnlijk wel als ze op zacht rijden. Als je dan vooraan ligt op je harde banden, kan je met de volgende pitstops meeknallen en op je zachte banden hard doorrijden.

      • + 0
      • 27 mei 2011 - 17:33
    • clo

      Posts: 81

      Ik denk niet dat je het een groot gedeelte van de race op de harde band alleen kan doen. Te veel bochten die veel lage snelheid vragen dus goeie grip, dit heb je niet met de harde band, dus te veel tijdverlies op de lange duur. lijkt mij tenminste.

      • + 0
      • 27 mei 2011 - 20:00
  • mister S

    Posts: 298

    Ik denk dat de meeste een 3 stopper zullen doen. Superzacht,superzacht en dan uitrijden op zacht. Op die manier gaan je banden wel zo\'n 60/70 ronden mee, denk ook dat dat gaat gebeuren. Een echte waaghals die goed met zijn banden om gaat zou 1x superzacht over kunnen slaan (button??), maar dan rij je de laatste paar ronden wel prakisch op het canvas.

    • + 0
    • 27 mei 2011 - 17:43
    • mario

      Posts: 8.311

      Wat jij noemt is toch echt een twee stopper hoor ;) Je bedoelt misschien dat ze 3 setjes banden verbruiken ;)
      Volgens mij kun je dan nog beter beginnen op zacht, superzacht en op het laatst weer superzacht. In het begin grootste kans op brokken en kun je dus langer doorrijden. Wel kans natuurlijk door vermoeidheid aan het eind ook nog wel een crash, maar dan moet je gewoon zorgen dat je meteen als eerste naar binnen gaat en weer snel weg. Meeste kans op plaatsen winst lijkt mij (als je niet vooraan rijdt ;) )

      • + 0
      • 28 mei 2011 - 08:48
  • felix50

    Posts: 5.792

    Roepen ze dat niet iedere race ,,We gaan uit van 2 stops en dan worden het er weer 3 ,4 en soms zelfs 5

    • + 0
    • 28 mei 2011 - 10:09

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis - Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar