user icon
user icon

Realiteit coronacrisis komt hard aan voor Van Amersfoort Racing

  • Gepubliceerd op 05 apr 2020 13:11
  • comments 20
  • Door: Brick van Boxtel

Van Amersfoort Racing, het Formule 3-team waar Max Verstappen zijn eerste sprong naar de Formule 1 maakte, verkeert financieel in zwaar weer. De Nederlandse renstal leidt veel coureurs en pitcrews op. Naast Max Verstappen reden ook Charles Leclerc, Jos Verstappen, Huub Rothengatter en Tom Coronel voor dit team. 

Velen maken zich zorgen over het lot van Formule 1-teams, maar Frits van Amersfoort waarschuwt dat de teams in de opstapklasses nog meer in gevaar zijn. "In de jeugdklassen vertrouwen teams voornamelijk op het geld dat coureurs meebrengen", vertelde hij aan RTL. "En ik kan natuurlijk niet eisen dat ze de voorwaarden van hun contract nakomen als we niet racen.”

Het zorgt dus voor een moeilijke situatie. In de Formule 1 zijn teams voornamelijk afhankelijk van de hoge inkomsten van sponsoren en de Formule 1, maar ook de coureurs brengen wat geld mee. Dit is vaak minder dan in de juniorenklassen. "We hebben een aantal voorschotten ontvangen en we rekenen nu op dit geld. We hebben 35 fulltime werknemers en ze hebben allemaal een salaris nodig.”

Het volhouden lukt voor een kleine tijd wel, maar op de lange termijn zal dit de kop kosten voor het team. “De vraag is hoelang we het kunnen volhouden, maar dit alles kan zes maanden niet duren. Ik ben niet bekend met de financiën in de Formule 1, maar het probleem met een team van ons niveau is dat we volledig afhankelijk zijn van contant geld. We hebben geen spaargeld.”

Op de vraag waarom het team dan geld mist, omdat ze toch niet naar races gaan, was het antwoord duidelijk. "Ja, op dit moment besparen we op het niet naar de races gaan of het betalen voor hotelkamers, maar het punt is dat we alleen kunnen betalen als de coureurs ons betalen."

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Goh, zou er bedoeld worden dat Max wel wat zou kunnen betalen van die kosten?

    • + 0
    • 5 apr 2020 - 13:19
    • Arie54

      Posts: 2.745

      Waarom zou hij? Het is racerij hoor, geen liefdadigheidsinstelling.

      • + 1
      • 5 apr 2020 - 13:28
    • ringo

      Posts: 2.912

      zou wel XX bedrag kunnen steunen inruil voor wat aandelen :)

      • + 1
      • 5 apr 2020 - 13:33
    • Joeppp

      Posts: 2.624

      Ik zie de link niet helemaal. Ik ga toch geen oude werkgevers betalen die nu in de problemen zitten?

      • + 0
      • 5 apr 2020 - 15:08
    • nee, dat wordt niet direct bedoeld. Maar k denk dat Max graag een paar ton neerlegt om zn oude raceteam op de been te houden. Dat Joeppp zn oude werkgevers geen geld geeft als ze in de problemen zitten snap ik, maar dat is toch ook geen vergelijking?

      • + 1
      • 5 apr 2020 - 15:42
    • Edgar

      Posts: 1.340

      je heb tussen de regels lezen en lezen wat er gewoon niet staat....

      • + 1
      • 5 apr 2020 - 16:55
  • Ik vergat nog te melden dat ik dat geen slechte houding zou vinden van Max en team Max.....

    • + 1
    • 5 apr 2020 - 13:20
    • Die kijkt wel link uit. Straks rijdt er nog een Leclerc rond.

      • + 0
      • 5 apr 2020 - 20:29
  • Wie is dat melkmuiltje naast Frits?

    • + 1
    • 5 apr 2020 - 14:14
    • Edgar

      Posts: 1.340

      een ex werknemer, vast geen goeie dan...

      • + 2
      • 5 apr 2020 - 16:56
    • Nee idd.,veelste te jong en totaal geen ervaring.
      Die staat nu vast ergens vakken te vullen.....

      • + 1
      • 5 apr 2020 - 17:58
    • NicoS

      Posts: 11.122

      Ho Ho, vakkenvuller is tegenwoordig niet zomaar iets, je bent dan een nationale held hè........;)

      • + 1
      • 5 apr 2020 - 18:38
  • ''We hebben 35 fulltime werknemers en ze hebben allemaal een salaris nodig.”

    Vanaf 6 april 2020, komende maandag, kunnen bedrijven als het goed is een aanvraag indienen voor de NOW. Het UWV wil dan de loketten geopend hebben. Bedrijven die aan de regeling voldoen, kunnen binnen twee tot vier weken een voorschot verwachten.

    • + 0
    • 5 apr 2020 - 14:17
    • Ja, maar veel bedrijven vallen ook buiten de boot.

      O ja... bekend met het UWV toevallig? Ik wens de ondernemers die met deze door en door corrupte club pennenlikkers te maken krijgen veel succes en sterkte!

      • + 1
      • 5 apr 2020 - 14:54
    • De vraag is hoeveel ze hieraan hebben. Je moet eerst aangeven hoeveel je qua omzet mist en op basis daarvan bepalen ze dan wat ze procentueel krijgen. Aangezien de budgetten zo strak afgeregeld zijn en ze weinig vet op de botten hebben zitten, zou het zomaar kunnen dat dit ze niet helpt.

      En ik weet niet of zaken als prijzengeld überhaupt opgegeven kunnen worden als omzet.

      • + 0
      • 5 apr 2020 - 16:34
    • Zal je even ontnuchteren, dit zal enkel een doekje voor het bloeden zijn.

      Ik geef een vb café huren in Gent centrum kost bakken geld aan huur alleen al, dusja geven ze van de regering elke corona maand 4000 euro per café, daar ben je dus haast niks mee hé het is vooral die grote kost die moet beken worden, een kruimeltje gooien aan de kleine middenstand om goed over te komen bij de opinie laat me niet lachen, werk dan aan een structuursverandering maw overname of deels.

      Maar laat eens wat grote corporante bedrijven in de problemen komen dan betalen wij wel belastingen geen nood har f*ing har!

      • + 0
      • 5 apr 2020 - 21:00
  • Stel dat er dit jaar niet meer gereden gaat worden en teams (zoals van Amersfoort) dus geen inkomsten hebben. Hoeveel teams en autootjes zien we dan volgend seizoen nog terug?

    • + 0
    • 5 apr 2020 - 14:40
    • Ja,als je dat kan voorspellen en je vult ff een totootje in dan loopie binnen.💰💰💰💰💰

      • + 0
      • 5 apr 2020 - 17:49
  • VAR kan er altijd voor kiezen (achtergestelde) obligaties uit te geven. Sinds Maxje leuk meedoet is autosport immers groot in Nederland. Er zullen vast wel een paar gekken met geld rondlopen op de oranje-camping.

    • + 0
    • 5 apr 2020 - 17:19
    • Op dit moment heb ik toch liever die 1000 piek , die ik voor de tickets van GP Zandvoort heb betaald weer terug .

      • + 0
      • 7 apr 2020 - 00:01

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar