user icon
user icon

Video: Aanleg van toplaag asfalt begonnen op Circuit Zandvoort

  • Gepubliceerd op 07 feb 2020 16:09
  • comments 33
  • Door: Bjorn Smit

Over een kleine drie maanden razen er weer Formule 1-bolides over Circuit Zandvoort. In aanloop naar de eerste Nederlandse Grand Prix in 35 jaar wordt er nog altijd druk verbouwd op het circuit in de Noord-Hollandse duinen.

De verbouwingen gaan nu steeds meer richting de afrondende fase en dat is goed te zien op de onderstaande beelden, die met een drone zijn gemaakt. Op een aantal punten van het circuit wordt inmiddels de toplaag van het asfalt aangelegd, terwijl de contouren van de Arie Luyendykbocht en de Hugenholtzbocht, die beiden voorzien zijn van een forse banking, steeds duidelijker zichtbaar worden.

Tussen 1 en 3 mei keert de Formule 1 dus terug op Zandvoort voor de Nederlandse Grand Prix. Tegen die tijd moet het circuit in optimale staat verkeren. De verwachting is dat de verbouwingen rond het einde van februari en op het laatst begin maart afgerond worden.

Reacties (33)

Login om te reageren
  • kan iemand mij vertellen wat de bedoeling is van die groene laag op die aangelegde geluidswallen?

    • + 0
    • 7 feb 2020 - 16:30
    • Schumi81

      Posts: 619

      Ja ik had daar een stadion achtig iets van gemaakt, net zoals bij een oval..

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 16:41
    • Joeppp

      Posts: 2.624

      Zijn dat niet gewoon netten die de boel bijelkaar houden?

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 16:51
    • het lijkt wel een soort van poeder die ze op grote delen rond en tussen het circuit hebben gestrooid ik vind t een aparte gewaarwording

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 16:53
    • Het is waarschijnlijk een gel met graszaad en kunstmest. De gel bindt zowel het zand zodat het niet verstuift als het water zodat de graszaadjes lang genoeg vochtig blijven om te kunnen ontkiemen en wortel schieten.

      De kleurstof is er om te zien of er al gespoten is en of de laag dik genoeg is; zonder dat kan je dat haast niet zien.

      • + 5
      • 7 feb 2020 - 17:05
    • spuitschuim. om instorten te voorkomen.

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 17:09
    • @royalere

      Instorten van wat?

      @Need5Speed
      Ja dit verhaal lijkt me waarschijnlijk en dacht ik dit ook , alleen ben ik een beetje verward omdat die die wallen van geel zand zijn en in de veronderstelling ben dat gras niet op geel zand kan groeien .

      Op de video van 2 dagen geleden zag ik namelijk nog nergens zwart zand liggen dus dan moet dan enorm snel zijn gedaan

      • + 1
      • 7 feb 2020 - 17:21
    • grond lawine, bijvoorbeeld als het gaat regenen. heb op discovery wel eens gezien hoe ze dit doen.

      Vrachtwagen vol met dat spul en een soort mega brandweerslang en dan steile hellingen bespuiten.

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 17:24
    • Aerial Tram Greaser

      Dirty jobs with mike rowe. Moet je maar even zoeken.

      • + 1
      • 7 feb 2020 - 17:33
    • Ik ga es zoeken roy
      thanks

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 17:39
    • Ik vroeg me ook af wat dat groene spul was.. Hopelijk gaat dat nog veranderen want ziet er niet uit zo imho..

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 18:03
    • Hier een video van erosie bescherming, is dat ongeveer hetzelfde wat ze nu in Zandvoort doen dan? www.youtube.com/watch?v=clzNsxuwUMM

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 18:07
    • meister

      Posts: 2.347

      Ik dacht dat wat nu groen is ook asfalt kwam te liggen.

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 18:57
    • Tjezee

      Posts: 55

      Need5Speed is denk ik correct. Zoek bv maar eens naar "Hydroseeding" op youtube dan zie je het proces.

      • + 1
      • 7 feb 2020 - 19:39
    • Ik denk dat we beiden correct zijn. Het heeft ook met de aarde compact houden te maken zodat het geen pudding wordt.

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 20:06
    • VES

      Posts: 945

      Hydroseeding

      Hydroseeding is een techniek waarbij (gras)zaden, desgewenst zelfs voorontkiemt, met een mengsel bestaande uit natuurlijke houtvezels en compost onder hoge druk wordt gespoten tot een egale laag. Deze laag bevat voedings- en kleefstoffen waardoor u al binnen een kort tijdsbestek zelfs op schrale zandgrond en op steile hellingen een mooie grasmat heeft liggen.

      Snelle ontkieming van graszaad

      Hydroseeding wordt vaak toegepast in situaties waarbij een snelle ontkieming van het zaad zeer belangrijk is, bijvoorbeeld in geval van water- en winderosie. Daarnaast wordt hydroseeding ook veel gebruikt in moeilijke omstandigheden, zoals op hellingen en taluds. En wat dacht u van het inzaaien van vliegvelden? Ook daar passen wij hydroseeding toe. En wilt u uw sportveld of de fairway op uw golfbaan snel bespeelbaar hebben? Hydroseeding met voorontkiemd zaad is dan dé oplossing.

      In twee tot drie weken een groene grasmat

      Ten opzichte van graszoden is hydroseeding veel goedkoper en de verwerking is vele malen sneller en eenvoudiger. Bovendien kan elk grasmengsel worden toegepast. Het regulier zaaien van gras is weliswaar goedkoper dan hydroseeding, maar het resultaat van een egale mat is meer onderhevig aan weersinvloeden. Daarnaast duurt het langer voordat u resultaat ziet. Voor een heel aantal toepassingen en situaties is hydroseeding dan ook uiteindelijk een duurzamere en daarmee betere en goedkopere oplossing dan regulier inzaaien.

      • + 1
      • 7 feb 2020 - 20:14
    • De heuvel rechts voor de Audi S hebben ze trouwens helemaal vol met Helm gezet lijkt het wel, dat stuk is zo goed als af denk ik.. Ziet er goed uit.. Ik ben benieuwd hoe al die andere stukken waar nu dat groen spul ligt er uiteindelijk uit komt te zien.. Sowieso een erg mooie baan zo midden in de duinen..

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 20:19
    • Na wat research gedaan te hebben lijkt het inderdaad op 'Hydroseeding'.. Hopelijk dus over een paar maanden mooie groen gras overal op die plekken..

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 21:21
    • @Maximum, bedankt voor jouw vraag. Ik vroeg me dat ook af.

      @Royalere, bedankt voor jouw antwoord. Had hier nog nooit
      van gehoord. Mooie techniek.

      @Tjezee, jij ook bedankt. Heb ook even op YT gekeken.

      Weer wat geleerd.

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 22:08
    • Oh, @VES bijna vergeten. Bedankt voor de uitleg van Hydroseeding.

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 22:10
    • @inflatable, jij natuurlijk ook bedankt voor de duidelijke video.

      Mocht ik nou nog iemand vergeten zijn ...... jij óók bedankt. :-)

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 22:14
  • Eerlijk is eerlijk ze hebben wel geluk met het weer hoor. Het lijkt wel lente. Vanaf morgen gaat het wel meer regenen volgens mij.

    • + 0
    • 7 feb 2020 - 17:08
  • Krijgen we rood-wit-blauwe kerbs of oranje?

    • + 2
    • 7 feb 2020 - 18:33
  • meister

    Posts: 2.347

    Ze zijn zo klaar daar.
    Smal baantje twee keer in de rondte en klaar.
    Is Assen trouwens ook zo smal?

    • + 0
    • 7 feb 2020 - 18:52
    • Ja.

      • + 1
      • 7 feb 2020 - 19:04
    • gijzje

      Posts: 294

      nou als er 4 asfalt machines naast elkaar kunnen is het niet echt smal te noemen toch...

      • + 2
      • 7 feb 2020 - 20:16
    • CBR600F

      Posts: 338

      Ja meister, Assen is ook zo smal en over het algemeen nog smaller dan Zandvoort. Assen is een motorcircuit. In werkelijk elke reactie kraak je Zandvoort af en heb je het over Assen. Gaat nooit gebeuren, is geen optie geweest zelfs. Laat het los.

      • + 1
      • 7 feb 2020 - 21:21
    • op sommige stukken van de baan is inderdaad nog steeds smal te noemen, maar ze hebben op veel gedeeltes toch wel wat verbreed. het gedeelte na de tarzanbocht tot na de hugenholtzbocht is breder geworden, daarna vanaf de marlborobocht tot aan de finishlijn lijkt ook breder te zijn geworden. wat ik vreemd vind is het gedeelte boven het viaduct op het rechte stuk waar aan de linkerkant wel een uitloopstook zit maar aan de rechterkant geen uitloopstrook maar dan gewoon een hek direct naast het asfalt is geplaatst. maar dat is toch levensgevaarlijk? of zie ik dat verkeerd.

      • + 0
      • 8 feb 2020 - 16:01
  • We gaan elk nieuw stukkie asfalt bespreken blijkbaar? Ik ben geen zwartkijker maar toch.....

    • + 0
    • 7 feb 2020 - 19:49
    • Kijk die video zelf eens voor de grap zou ik zeggen ...

      Op het asfalt na is alles eromheen felgroen geworden

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 19:54
    • Je hoeft niet te kijken en mee te doen met de 'bespreking'.. Voor anderen is het wel interessant om de voortgang van het hele project te kunnen volgen met dit soort beelden.. Waar moet je het sowieso anders over hebben in deze F1 komkommertijd?!?

      • + 1
      • 7 feb 2020 - 21:25
  • Dit was by far het beste in beeld gebracht over de stand van zaken over het circuit van zandvoort, een groot compliment voor de beeldrust!!!!!! geweldig deze zee mooi opname graag uitsluitend opname door deze persoon want die begrijpt het.

    • + 0
    • 8 feb 2020 - 09:50

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar