user icon

Pirelli-topman Isola: "We weten niet of twee pitstops per race zou werken"

  • Gepubliceerd op 16 aug 2018 10:45
  • comments 9
  • Door: Niels Langenberg

Mario Isola, Motorsport-directeur van Pirelli, is er niet zeker van dat de races meer het kijken waard gaan worden, wanneer de rijders verplicht worden om twee pitstops te maken. Dat vertelt hij aan Racefans.net. Volgens Isola kan een verplichte extra pitstop het strategiespel verpesten.

"Ik denk niet dat de race echt spannender gaan worden wanneer we de rijders twee keer laten stoppen", vertelt Isola. "We zijn er over aan het nadenken hoe we het beter kunnen doen, maar dat is natuurlijk iets wat we altijd doen."

"Daar hoort het idee om verplicht twee stops te doen ook bij. Maar we moeten er voor waken dat niet alle rijders in dezelfde ronde gaan stoppen door deze regel. Anders dan nu is de strategie voor de race dan al van tevoren bepaald. Wanneer je alle drie de compound banden moet gebruiken, zal iedereen ongeveer gelijk stoppen. Hiermee gaan we zeker niet meer verschillende strategieën krijgen."

Isola vindt niet dat er teveel regels ingevoerd moeten worden. "Wanneer we de vrijheden van de teams gaan inperken, ga je waarschijnlijk alleen maar dezelfde strategieën krijgen."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Wutte?????

    • + 0
    • 16 aug 2018 - 10:54
  • Duffeling

    Posts: 149

    Volgens mij moet je meer verschillen tussen de compounds creëren, dan krijg je verschillende strategieën.
    Als je de hardste band nou zo maakt dat daarmee nét een eenstopper mee zou kunnen, dan krijg je volgens mij leuke verschillen in strategieën.

    • + 0
    • 16 aug 2018 - 11:20
    • Er moet veel meer verschil tussen de compounds komen idd. Het is toch van de zotte dat een coureur meer dan de helft van een race op de US kan rijden, zonder fratsen of SC is dat een garantie voor een éénstopstrategie. Teams en coureurs zullen dan ook sneller kiezen voor een agressieve of behoudende afstelling van hun auto om daardoor tactisch het verschil proberen te maken in de race.

      • + 0
      • 16 aug 2018 - 12:54
  • mario

    Posts: 8.253

    Grotere verschillen tussen de compounds en de vrijheid aan de teams geven welke ze gaan gebruiken.... Dan ga je wel verschillende strategieën krijgen, omdat het ene team misschien wel 3 x op hypersofst gaat rijden en een ander team alleen op de medium....

    • + 1
    • 16 aug 2018 - 11:41
    • harmtim88

      Posts: 123

      Oops zie nu pas jou post. ☺️ Dat bedoel ik dus ook.

      • + 1
      • 16 aug 2018 - 12:23
  • harmtim88

    Posts: 123

    Iedereen zelf aan laten geven bij pirelli welke banden ze willen gebruiken per race. Neem je dan de banden met als resultaat 1 of misschien 2 extra stops en de hele race als coureur vol uit te gaan. Of kies je voor banden management dus wat langzamer maar 1 of 2 stops minder. Dan kan elk team de banden kiezen die het best bij hun auto past. Of mis ik dan iets?

    • + 2
    • 16 aug 2018 - 12:22
  • Tanken terug brengen en je krijgt meer pitstops.

    Wat misschien ook een idee is, is om de afstand van de GP”s te vergroten.
    Het is nu 300 kilometer misschien moet het 400 kilometer worden. Hierdoor word de race langer en heb je als team meer voordeel door een extra pitstop te doen.

    Wat je nu ziet is dat teams 1 stop doen en daarna banden gaan sparen. Als je toch weet dat je het niet gaat uitrijden met 1 stop krijg je meer dat er gepusht gaat worden. (Wel in combinatie met eventueel tanken)

    Wat je nu ook ziet is dat de topteams het net allemaal redden met 1 stop, langere race en ze reden het net niet.

    • + 1
    • 16 aug 2018 - 12:29
  • daarom

    Posts: 808

    Twee keer stoppen, 1 keer om te tanken, de 2de voor de banden........tis maar ideetje

    • + 0
    • 16 aug 2018 - 15:53
  • WilcoF1

    Posts: 94

    Af en toe krijg je het idee dat wij als kijker/ lief hebber nog beter weten hoe moet worden.

    Het is(net als hierboven al geschreven) totaal onbegrijpelijk dat je met de US bijna 40 ronden er uit perst.

    Het lijkt mij(als non banden goeroe fabrikant) niet zo moeilijk om banden te ontwikkelen die minder lang mee gaan.

    Ik denk:
    HS 7 ronden max(daarna pace verlies)
    US 15 ronden
    SS 20/25 ronden
    S 35 ronden
    Etc...

    Zeker de zachte compound moet gewoon zachter dan dat deze nu is.

    • + 0
    • 16 aug 2018 - 18:44

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar