user icon

Hartley verbaasd door overmatig gebruik kerbstones in de Formule 1

  • Gepubliceerd op 14 aug 2018 09:27
  • comments 29
  • Door: Jeroen Jonkers

Brendon Hartley is verbaasd door de mate waarin Formule 1-coureurs vandaag de dag over kerbstones rijden. Volgens de Nieuw-Zeelander is het vreemd dat op sommige circuits het normaal is om met vier wielen over de witte lijn te rijden. Eén van deze circuits, is Hockenheim. 

"Ik zag veel foto's van mezelf en de rest van het veld met vier wielen over de witte lijn", vertelt Hartley tegenover RaceFans.net. "Dat is een normale racelijn voor ons. Ik denk echter dat dit geen goed beeld schetst van ons voor de rest van de autosportwereld."

"In dit geval was het toegestaan, aangezien de circuitgrenzen voorbij de kerbs lagen, het was een harde grens", vervolgt Hartley. "Maar wanneer je de reglementen bekijkt, dan waren we met vier wielen voorbij de witte lijn en een deel van mij zou het liever zien dat we dat niet zouden mogen."

Op sommige circuits, zoals de Red Bull Ring, worden coureurs gedwongen binnen de lijnen te blijven. Daar liggen hoge kerbstones naast de lijn, die schade aan auto's veroorzaken. Volgens Hartley is er een middenweg mogelijk. "Ik denk dat AstroTurf ook goed werkt, want daarop verlies je grip zonder dat je de auto beschadigt. Ik ben wel voorstander van AstroTurf."

Reacties (29)

Login om te reageren
  • Eamm

    Posts: 176

    Hij heeft wel een punt als je iemand zo inhaalt word je gestraft en rij je zo in de quali dan zeggen ze hij heeft alles uit de auto gehaald.

    • + 1
    • 14 aug 2018 - 09:39
    • Dat is niet waar in de race mag je ook prima zo inhalen (gebeurt niet want daar rijd de voorganger als hij de ideale lijn volgt). Jij doelt denk ik op de actie van Max in America... daar zijn de regels anders en ging max ook over het uiterste van de curbstone. Op hockenheim zijn ze zo breed (zie foto) dat je er helemaal op kunt rijden zonder buiten de "baan" te komen...

      • + 0
      • 14 aug 2018 - 09:45
    • Snork

      Posts: 11.346

      Zo lang maar duidelijk is waar de limits van het circuit leggen, is het aan de coureur zelf om die ruimte wel of niet te benutten.

      • + 0
      • 14 aug 2018 - 09:54
    • d@nny

      Posts: 2.567

      @Remedy, de baan is tussen de witte lijnen, niet het uiterste van de Curb.

      Vindt dat Harley groot gelijk heeft.

      • + 2
      • 14 aug 2018 - 10:44
    • Logisch dat de track limits per circuit kunnen verschillen en als de kerbs benut mogen worden dat iedereen dat ook zal doen, maar anderzijds heeft Hartley wel een punt dat in feite de witte lijnen de baan markeren en dus ook op alle circuits als track limit beschouwd zouden moeten worden. Dan zullen ze moeten liften en halen ze minder snelle tijden. Die bredere banden hebben naar mijn idee meer nadelen dan voordelen veroorzaakt.

      • + 0
      • 14 aug 2018 - 11:41
    • Eamm

      Posts: 176

      F1 moet is meer naar de Indy kijken daar ligt op bijna alle banen gras naast de witte lijn ook daar rijden ze op de limiet ,met die tielke banen is de limiet 100m naast de baan nog niet gevonden.
      Frankrijk is helemaal een drama ,F1 moet weer gevaarlijk en uitdagend worden nu maakt het niks uit wat je doet als je een fout maakt moet je ook gestraft worden zoals in baku Canada Monaco .

      • + 0
      • 14 aug 2018 - 12:27
    • Ik vind het voorstel van Hartley het beste. Maak het niet rendabel om buiten de track limits te komen. En zorg dat er geen schade wordt veroorzaakt. En laat ze dan maar gaan.

      • + 4
      • 14 aug 2018 - 12:30
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Natuurlijk heeft Hartley een goed punt. Alleen, het is bizar dat je daar een Hartley voor nodig hebt. Ik bedoel, dit ligt zo voor de hand, dat het onbegrijpelijk is dat dit niet al lang op de meeste circuits is ingevoerd.

      • + 0
      • 14 aug 2018 - 23:00
    • @D@nny ik zeg niet dat ik het goed vind maar het was wel degelijk door Charlie en de zijne goedgekeurd om daar te rijden..., daarnaast ben ik het ook eens met Hartley

      • + 0
      • 15 aug 2018 - 07:24
    • d@nny

      Posts: 2.567

      Hoi remedy, ik weet dat het door de FIA is goedgekeurd. Mijn reactie was eigenlijk ook meer op een dubble standaard van de FIA gericht. De FIA heeft in het verleden (en staat het ook in de regelementen? Daar wil ik vanaf zijn) dat het circuit dat gedeelte van de baan is tussen de witte lijnen. Dubbele standaard van de FIA als je wel met vier wielen buiten de witte lijnen mag ruiden bij het uitkomen van een bocht.

      • + 0
      • 17 aug 2018 - 11:00
  • Iedereen gebruikt Kerbstones, crack is zoooo 1980..Witte lijnen zijn ook uit Brendon.;)

    • + 2
    • 14 aug 2018 - 09:39
  • Joeppp

    Posts: 4.374

    Die wordt later als ie groot is steward.

    • + 0
    • 14 aug 2018 - 09:40
  • ConkersF1

    Posts: 603

    Weet niet waarom, maar ik ben het graag eens met Brendon. Goede kerel.

    • + 4
    • 14 aug 2018 - 09:42
    • Ik ook, maar ik ben het vooral eens omdat ik het eens ben.

      • + 1
      • 14 aug 2018 - 10:26
  • WC MAX

    Posts: 2.922

    Met astroturf kun je toch heel makkelijk een auto volledig afschrijven.......

    • + 0
    • 14 aug 2018 - 09:44
    • Snork

      Posts: 11.346

      Hoge kerb kan idem veel schade veroorzaken.

      • + 0
      • 14 aug 2018 - 09:55
    • WC MAX

      Posts: 2.922

      Dat gaf hij ook aan in zijn interview. Hij geeft aan dat daarom astroturf zijn voorkeur geniet.
      Maar zeker als dat nat is, worden er ook met astroturf auto's volledig afgeschreven ;p

      • + 0
      • 14 aug 2018 - 10:09
  • Dikkedop

    Posts: 696

    Oorzaak ligt, zoals hij zelfbouw aangeeft, bij de circuits. Er is zoveel asfalt bij gekomen met die lange uitloop stroken, gewoon weg halen en grind of gras er neer pleuren. Die hoge kerbs vind ik maar niks!

    • + 1
    • 14 aug 2018 - 09:45
    • Montfort

      Posts: 890

      Er is natuurlijk een reden dat de circuits er asfalt neerleggen.
      Een circuit kan niet leven van een paar auto races per jaar, daar moet iedere dag gereden worden.
      Astroturf / Gras / hoge curbs is veels te kostbaar en gevaarlijk voor de mindere rijders die ook af en toe een trackday willen doen, zeker als dat (zoals ik) op de motor doen.

      Moet niet zo moeilijk zijn om een drive-through penalty ofzo uit te delen als er 4 wielen over de witte lijn zijn.

      • + 0
      • 14 aug 2018 - 10:02
    • Wat Montfort zegt.
      Bovendien is het zo dat de grindbakken zijn afgeschaft omdat de auto's daar begonnen te stuiteren en daardoor nog met hoge snelheid tegen de boarding kwamen.
      Gras is natuurlijk helemaal niks dan zie je de auto's ineens versnellen i.p.v. afremmen.
      Asfalt is prima. Met een duidelijk regelement en consequente wedstrijdleiding(!!) kan je alles regelen.

      • + 1
      • 14 aug 2018 - 12:59
    • Ik ben eens met Jim Clark. De grintbak moet terug. Jos V maakte in zijn tijd in de F1 veelvuldig uitstapjes naar de grintbak. Het voegt wat dynamiek toe aan de veelal saaie races. Alternatief is dat er gewoon stevige muren worden gemetseld. Discussies over de vraag of een coureur de baan heeft verlaten of niet behoren dan tot het verleden.

      • + 0
      • 14 aug 2018 - 13:51
    • Dikkedop

      Posts: 696

      Oja nog meer straffen gaan uitdelen ipv gestraft worden door het circuit. Daar word ik als kijker en F1 genieter echt vrolijk van.....NOT

      • + 0
      • 14 aug 2018 - 17:31
  • Aiii

    Posts: 717

    Als iedereen ze gebruikt maakt het dus geen fuck uit. Niemand wint er iets mee. Dus of je nu binnen of buiten de lijnen rijdt, zolang het voor iedereen gelijk is, is het gewoon lood om oud ijzer.

    De discussie hierover is wat mij betreft dus volstrekt nutteloos.

    • + 0
    • 14 aug 2018 - 09:45
    • Goed dat jij daar dan niet aan mee doet @Aiii...;)

      • + 0
      • 14 aug 2018 - 09:53
  • Een ouderwetste slotgracht, zonder ophaalbrug.. dat zal ze leren... Maar logische dat het per circuit anders is. Tamelijk zinloze discussie, je moet niet eens willen dat het overal precies hetzelfde zou zijn, ook al zou dat wat regelgeving betreft meer logische zijn.. Maar laat het maar lekker zo, geeft ook altijd weer wat controverse en reuring...

    • + 1
    • 14 aug 2018 - 10:05
  • AstroTurf is zo irritant. Op Spa bijna mijn auto daardoor afgeschreven. Als het droog is prima, maar zodra het een beetje vochtig wordt, dan is de grip ineens weg. De witte lijn is de grens en zou gewoon op alle circuits moeten gelden. Niet het ene circuit wel en het andere niet.

    • + 0
    • 14 aug 2018 - 11:05
  • Liever een old skool grindbak dan astroturf, zo houden bochten en circuits hun karakter tenminste.

    • + 0
    • 14 aug 2018 - 13:24
  • Maar weer wat grindbakken neerzetten :)

    • + 0
    • 14 aug 2018 - 17:19

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Nieuw-Zeeland
  • Geb. datum 10 nov 1989 (31)
  • Geb. plaats Palmerston North, Nieuw-Zeeland
  • Gewicht 67 kg
  • Lengte 1,84 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec