user icon
user icon

Brawn enthousiast over initiële onderzoeksresultaten

  • Gepubliceerd op 19 dec 2017 14:44
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra

Ross Brawn doet samen met een team van engineers momenteel onderzoek naar manieren om het racen in de Formule 1 te verbeteren, waarbij de nadruk ligt op het vereenvoudigen van het volgen van een andere auto. Op dit moment is dat nog erg lastig, omdat in de vuile lucht van een andere wagen een deel van de eigen downforce wegvalt. Brawn is vastberaden om daar wat aan te doen en de eerste bevindingen zijn hoopgevend.

"We hebben de geometrie van het windtunnelmodel van Manor voor 2017 gekocht omdat we een generiek model wilden hebben dat we als basis voor CFD konden gebruiken", opent de sportief directeur van de Formule 1 zijn betoog. "We weten allemaal dat Manor geen team uit de voorhoede was, maar de geometrie is ingericht op de reglementen voor 2017 en dat werkt allemaal goed."

"We hebben twee modellen samen in de windtunnel en we hebben het initiële werk verricht. Nu het seizoen is afgelopen zullen de teams ons hun auto's van dit jaar geven zodat we meer representatieve modellen tot onze beschikking krijgen. We stellen overeenkomsten op om de vertrouwelijke informatie van de teams te waarborgen en daarna kunnen we aan de slag met hun modellen in CFD."

"Ons team is nu voor zo'n 75 procent compleet. In het nieuwe jaar komen er nog een paar extra medewerkers bij. Dat proces verloopt allemaal naar behoren. Ik ben vrij enthousiast over onze vorderingen. Begin komend seizoen kunnen we al dingen presenteren die demonstreren welke richting we op willen met de Formule 1."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Fibonacci

    Posts: 504

    Is dat met of zonder Ferrari? Heeft Brawn wel eerst met Sergio Marchionne getelefoneerd? Wat nu als Sergio boors wordt en uit F1 wil stappen?

    • + 0
    • 19 dec 2017 - 14:56
    • Caramba

      Posts: 5.786

      De populariteit van Brawn in huize Caramba is omgekeerd evenredig aan die van Marchionne.

      • + 1
      • 19 dec 2017 - 15:30
  • "Begin komend seizoen kunnen we al dingen presenteren die demonstreren welke richting we op willen met de Formule 1."

    Halo Brawn, en daar zijn de meeste fans helemaal niet blij mee!

    • + 0
    • 19 dec 2017 - 15:05
    • Aiii

      Posts: 594

      Spreek a.u.b. voor jezelf.

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 15:28
    • 'de meeste (!) fans'

      Klopt volgens mij vrij aardig..

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 15:32
    • Aiii

      Posts: 594

      Bron?

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 15:37
    • @SCHWANTZ34 Hou nou is op, brawn wil onderzoeken of het mogelijk is om de auto's zo aan te passen dat ze dichter op elkaar kunnen rijden. Wat kun je daar als fan nu op tegen hebben? Het gaat in geen enkel woord over essentiële dingen van de F1 aanpassen....

      Waarom altijd gelijk negatief?

      • + 4
      • 19 dec 2017 - 15:43
    • Big_El

      Posts: 2.137

      De Halo was zeker niet Brawn's idee, maar die heeft de FIA er door geduwd. Brawn werkt niet voor de FIA maar voor Liberty...

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 15:55
    • @Big El Klopt, maar ik vind dat dat ding niet in het open wheel/cockpitracen thuishoort. Dat LM het probleem van de vuile lucht gaat aanpakken is uiteraard wel een goede ontwikkeling.

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 16:09
    • @Remedy. Auto’s zo aan passen dat ze dichter op elkaar kunnen rijden is m.i. juist wél zeer essentieel.

      Verder wel eens dat we Brawns initiatief positief moeten benaderen.

      • + 0
      • 20 dec 2017 - 01:41
    • @LARRY PERKINS dat is ook wat ik bedoel het is essentieel dat ze wat doen aan het dichter achter elkaar rijden. Ik reageerde op @SCHWANTZ34 dat hij gelijk weer negatief reageert terwijl dit bericht juist positief is...

      • + 0
      • 20 dec 2017 - 09:43
  • Als dat maar goed gaat...

    • + 0
    • 19 dec 2017 - 15:06
    • Arran

      Posts: 976

      In Brawn heb ik wel vertrouwen, tis alleen dat de FIA nog wel eens tegen kan werken waar ik zo bang voor ben.
      Zie HALO b.v. Meende Brawn er op tegen was, maar FIA drukte het er gewoon doorheen hoeveel tegenstand de HALO ook kreeg.

      Maar lijkt wel veel mensen de verhoudingen en wie voor wat verantwoordelijk is, door de war haalt.

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 16:12

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar