user icon

Brawn enthousiast over initiële onderzoeksresultaten

  • Gepubliceerd op 19 dec 2017 14:44
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra

Ross Brawn doet samen met een team van engineers momenteel onderzoek naar manieren om het racen in de Formule 1 te verbeteren, waarbij de nadruk ligt op het vereenvoudigen van het volgen van een andere auto. Op dit moment is dat nog erg lastig, omdat in de vuile lucht van een andere wagen een deel van de eigen downforce wegvalt. Brawn is vastberaden om daar wat aan te doen en de eerste bevindingen zijn hoopgevend.

"We hebben de geometrie van het windtunnelmodel van Manor voor 2017 gekocht omdat we een generiek model wilden hebben dat we als basis voor CFD konden gebruiken", opent de sportief directeur van de Formule 1 zijn betoog. "We weten allemaal dat Manor geen team uit de voorhoede was, maar de geometrie is ingericht op de reglementen voor 2017 en dat werkt allemaal goed."

"We hebben twee modellen samen in de windtunnel en we hebben het initiële werk verricht. Nu het seizoen is afgelopen zullen de teams ons hun auto's van dit jaar geven zodat we meer representatieve modellen tot onze beschikking krijgen. We stellen overeenkomsten op om de vertrouwelijke informatie van de teams te waarborgen en daarna kunnen we aan de slag met hun modellen in CFD."

"Ons team is nu voor zo'n 75 procent compleet. In het nieuwe jaar komen er nog een paar extra medewerkers bij. Dat proces verloopt allemaal naar behoren. Ik ben vrij enthousiast over onze vorderingen. Begin komend seizoen kunnen we al dingen presenteren die demonstreren welke richting we op willen met de Formule 1."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Fibonacci

    Posts: 598

    Is dat met of zonder Ferrari? Heeft Brawn wel eerst met Sergio Marchionne getelefoneerd? Wat nu als Sergio boors wordt en uit F1 wil stappen?

    • + 0
    • 19 dec 2017 - 14:56
    • Caramba

      Posts: 5.786

      De populariteit van Brawn in huize Caramba is omgekeerd evenredig aan die van Marchionne.

      • + 1
      • 19 dec 2017 - 15:30
  • "Begin komend seizoen kunnen we al dingen presenteren die demonstreren welke richting we op willen met de Formule 1."

    Halo Brawn, en daar zijn de meeste fans helemaal niet blij mee!

    • + 0
    • 19 dec 2017 - 15:05
    • Aiii

      Posts: 717

      Spreek a.u.b. voor jezelf.

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 15:28
    • 'de meeste (!) fans'

      Klopt volgens mij vrij aardig..

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 15:32
    • Aiii

      Posts: 717

      Bron?

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 15:37
    • @SCHWANTZ34 Hou nou is op, brawn wil onderzoeken of het mogelijk is om de auto's zo aan te passen dat ze dichter op elkaar kunnen rijden. Wat kun je daar als fan nu op tegen hebben? Het gaat in geen enkel woord over essentiële dingen van de F1 aanpassen....

      Waarom altijd gelijk negatief?

      • + 4
      • 19 dec 2017 - 15:43
    • Big_El

      Posts: 2.137

      De Halo was zeker niet Brawn's idee, maar die heeft de FIA er door geduwd. Brawn werkt niet voor de FIA maar voor Liberty...

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 15:55
    • @Big El Klopt, maar ik vind dat dat ding niet in het open wheel/cockpitracen thuishoort. Dat LM het probleem van de vuile lucht gaat aanpakken is uiteraard wel een goede ontwikkeling.

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 16:09
    • @Remedy. Auto’s zo aan passen dat ze dichter op elkaar kunnen rijden is m.i. juist wél zeer essentieel.

      Verder wel eens dat we Brawns initiatief positief moeten benaderen.

      • + 0
      • 20 dec 2017 - 01:41
    • @LARRY PERKINS dat is ook wat ik bedoel het is essentieel dat ze wat doen aan het dichter achter elkaar rijden. Ik reageerde op @SCHWANTZ34 dat hij gelijk weer negatief reageert terwijl dit bericht juist positief is...

      • + 0
      • 20 dec 2017 - 09:43
  • Als dat maar goed gaat...

    • + 0
    • 19 dec 2017 - 15:06
    • Arran

      Posts: 1.117

      In Brawn heb ik wel vertrouwen, tis alleen dat de FIA nog wel eens tegen kan werken waar ik zo bang voor ben.
      Zie HALO b.v. Meende Brawn er op tegen was, maar FIA drukte het er gewoon doorheen hoeveel tegenstand de HALO ook kreeg.

      Maar lijkt wel veel mensen de verhoudingen en wie voor wat verantwoordelijk is, door de war haalt.

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 16:12

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar