user icon

Vrijdag deadline voor bandenselectie Australië

  • Gepubliceerd op 09 dec 2015 13:39
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra

De Formule 1-teams moeten uiterlijk deze vrijdag al hun keuzes over de gewenste compounds voor de eerste Grand Prix van 2016 doorgeven. Dat blijkt uit de nieuwste versie van de Sportieve Reglementen, gepubliceerd door de internationale autosportbond FIA.

Daarin staat dat elke deelnemer voor evenementen binnen Europa uiterlijk acht weken voor de betreffende Grand Prix de keuze door dient te geven. Voor evenementen buiten Europa, zoals de seizoensopener in Australië, geldt een termijn van uiterlijk veertien weken van tevoren.

Die deadline dient zich deze vrijdag dus al aan. Als het goed is, hebben de FIA en Pirelli de teams reeds geïnformeerd over de drie beschikbare compounds voor Melbourne. Zonder ermee gereden te hebben moeten de renstallen deze week al een selectie maken voor de eerste race.

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Mirani

    Posts: 2.922

    Vreemde regel, maar kan voor de fans goed uitpakken. Het wordt een wilde gok voor de teams om de juiste banden te kiezen en hopelijk maken de teams verschillende keuzes. Al kan ik me niet voorstellen dat deze regel de winter gaat overleven.

    • + 0
    • 9 dec 2015 - 13:48
    • NicoS

      Posts: 12.131

      "Al kan ik me niet voorstellen dat deze regel de winter gaat overleven"

      Wat bedoel je hier mee?

      • + 0
      • 9 dec 2015 - 15:00
    • Mirani

      Posts: 2.922

      Ik kan me niet voorstellen dat de regel, zeker voor de eerste GP's, blijft bestaan zoals die nu is. De teams zullen toch wel in protest gaan, lijkt mij. Met als resultaat dat de teams hun gelijk gaan krijgen. Je kan nu niet zeggen zonder ook maar getest te hebben met welke banden je wilt gaan rijden in Melbourne en de races direct daarna.

      • + 0
      • 9 dec 2015 - 17:10
    • Jacko

      Posts: 94

      De teams hebben jaren aan data. Het is echt geen giswerk hoor.

      • + 0
      • 10 dec 2015 - 08:08
  • En ik dacht toch gelezen te hebben dat de teams uiterlijk twee weken voor de race hun keuze door moesten geen aan Pirelli (of aan de FIA?)
    Helemaal duidelijkeid mij het nieuwe reglement ook niet hoor. Maar voegt wellicht iets toe voor ons als toeschouwer.

    • + 0
    • 9 dec 2015 - 13:55
  • TheBoss

    Posts: 176

    vreemd verhaal ik las vorige week ergens op autosport dat de teams 2 weken van tevoren een keuze moeten maken. Lijkt me ook raar om nu al een keuze te moeten maken terwijl ze nog moeten gaan testen met de nieuwe auto's.

    • + 0
    • 9 dec 2015 - 13:57
    • De keuze van de teams blijft geheim tot twee weken voor de betreffende Grand Prix. Ze moeten nu al hun keuzes maken en doorgeven, zodat Pirelli genoeg tijd heeft om daar op te anticiperen.

      • + 0
      • 9 dec 2015 - 13:59
    • TheBoss

      Posts: 176

      Ja klopt heb het nog eens gelezen. Twee weken van tevoren maakt de FIA de keuzes inderdaad bekend....kan wel eens leuk worden dan :) maar ik verwacht dat alle teams voor dezelfde keuzes gaan. zeker in het begin van het seizoen. Later gaan er misschien wel andere keuzes ontstaan.

      • + 0
      • 9 dec 2015 - 14:02
  • TheBoss

    Posts: 176

    Wel 1 vraagje hier over...ik zag staan : Drivers will choose 2 out of 3 options for tyre compounds.....is het dus Coureur gerelateerde keuze? Dus bijv. Hamilton kiest soft - supersoft en Rosberg kiest soft - medium? of toch per team?

    • + 0
    • 9 dec 2015 - 14:18
    • Het kan inderdaad dat de keuze van Lewis Hamilton afwijkt van die van Nico Rosberg, het is per rijder.

      • + 0
      • 9 dec 2015 - 14:25
    • Wel grappig als dat zo is. Als teams nu nog geen rijder heeft vastgelegd zoals bij Manor......

      • + 0
      • 9 dec 2015 - 14:29
  • Melbourne is normaal altijd de Medium en de Soft? Wel interessant of er teams zijn die zullen kiezen om de Supersoft mee te nemen.

    • + 0
    • 9 dec 2015 - 14:34
  • Wat een bezopen verhaal is dit nou toch weer zeg. Zonder eerst iets te kunnen testen moeten ze al keuzes gaan maken.

    Als het dan per se een loterij moet worden, waarom niet gewoon dobbelstenen gebruiken in plaats van een kwalificatie? Of zo'n draairad waar je dan je startpositie op kan draaien?

    • + 0
    • 9 dec 2015 - 14:50
    • Helemaal mee eens. Het vermogen en de airo zullen toch ook veranderen T.o.v. 2015. Hoe kan je dan in dit stadium al bepalen welke banden daar het beste bij passen? Is een beetje koffiedik kijken lijkt mij.

      • + 0
      • 9 dec 2015 - 16:11
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Hadden de teams maar meer bandentests moeten accepteren. Dan hadden ze kunnen testen.

      • + -1
      • 10 dec 2015 - 08:02
    • @BIG_EL, Met een 2016 auto testen bedoel je? Ehm ...

      Ze mochten niet eens nieuwe ontwikkelingen mee nemen, dus wat hebben ze aan zo'n bandentest dan?

      • + 0
      • 10 dec 2015 - 11:53

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar