user icon

Wittmann verrast met vierde tijd in eerste Formule 1-test

  • Gepubliceerd op 24 jun 2015 19:41
  • comments 21
  • Door: Bjorn Smit

Driekwart jaar geleden zou Marco Wittmann al in actie komen voor Toro Rosso op het circuit van Imola. Door de slechte weersomstandigheden kwam het er toen niet van. Vandaag beleefde Wittmann dan eindelijk zijn debuut in een Formule 1-wagen, op een zonnige Red Bull Ring.

De regerende DTM-kampioen kreeg zijn test aangeboden door BMW, dat het cadeau gaf voor zijn kampioenschap. Met 158 ronden reed hij op woensdag de meeste ronden van allemaal. Zijn 1:10.103 was goed voor de vierde tijd van de dag. "Wat een ervaring, en wat een vermogen! Ik heb heel erg genoten," liet de Duitser weten. "Er waren geen technische problemen, en daardoor heb ik veel ronden kunnen rijden. Ik wil graag BMW, Red Bull en Toro Rosso bedanken om deze ervaring mogelijk te maken voor mij.

In het huidige DTM-kampioenschap staat Wittmann slechts dertiende met twaalf punten. Komend weekend staat voor hem de wedstrijd op de Norisring te wachten.

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Tja....een paar x een snel rondje neerzetten is totaal iets anders dan racen :)

    Nee hoor..Witteman mooie en goede dag gekend. 158 ronden pfff...ik geef het je te doen.
    Aanstellen als reservecoureur i would say ;)

    • + 0
    • 24 jun 2015 - 19:43
    • masf1

      Posts: 7.051

      Meteen ipv Max

      • + 0
      • 24 jun 2015 - 19:56
    • hij is 8 ouder dan Max...geen bedreiging...Max is save..:)

      • + 0
      • 24 jun 2015 - 20:18
    • We hebben weer een nieuwe Senna in het vizier of toch een nieuwe Schumacher?:-)

      • + 1
      • 24 jun 2015 - 21:23
    • Sainz zal het nu wel in zijn broekje doen... ;-)

      • + 2
      • 24 jun 2015 - 22:41
  • jacky

    Posts: 3.224

    zou me niks verbazen als marko hem volgend jaar in de torro zet,en sainz naar redbull gaat, kyvat zal wel plaats moeten maken.

    • + 0
    • 24 jun 2015 - 20:13
    • is not going to happen.....iedereen blijft op zn plek..

      • + 0
      • 24 jun 2015 - 20:22
    • JaapB

      Posts: 1.180

      Ik denk ook niet dat Red Bull weer een rookie na afloop van het eerste jaar weer overplaatst naar het Red Bull team. Bovendien als beide teams zo dicht bij elkaar liggen heeft dat ook weinig nut.
      Zolang Red Bull geen kampioensauto heeft maakt het hun volgens mij niet uit of iemand in het A of B team zit.

      Vraag is natuurlijk ook als Max volgend jaar nog zo hot is Red Bull hem wel kan houden of dat een ander topteam hem wegkaapt.

      • + 0
      • 24 jun 2015 - 21:07
    • LimboF1

      Posts: 4.835

      Ik ben er niet zo zeker van dat de iedereen in de RB familie op zijn plek blijft. Ricciardo valt behoorlijk tegen, Kvyat krabbelt een beetje op en valt nog steeds tegen. De TR boys zijn de sterren in die familie van RB. Ik denk dat men daar best eens kan besluiten om de coureurs van RB op straat te zetten, Max en Carlos zijn in mijn ogen betere coureurs. En de manier hoe RB met hun coureurs omgaat is geen geheim, ben je niet meer interessant kun je vertrekken. Ricciardo en Kvyat presteren gewoon niet en mogen van mij vertrekken.

      • + 0
      • 25 jun 2015 - 07:36
  • erwin93

    Posts: 893

    Toch vind ik het te denken geven dat mensen gewoon even instappen en dan direct makkelijk de tijden halen.

    • + 0
    • 24 jun 2015 - 20:14
    • helemaal mee eens.....Lauda vindt het ook belachelijk, kan niet wachten dat de motor weer 1000 pk gaat leveren en stuurbekrachtiging en al die andere onzin verwijderd wordt....

      • + 0
      • 24 jun 2015 - 20:25
    • NicoS

      Posts: 12.641

      "Dat mensen even instappen"
      Wat is dit voor onzin, dit is een coureur die DTM kampioen is, en die auto's lijken misschien op een normale straat auto, maar dat is natuurlijk ook gewoon een bom op wielen, met een pak vermogen. Daarnaast heeft hij ook formule klasse's gereden, dus kan deze jongen echt wel een potje sturen.

      • + 0
      • 24 jun 2015 - 20:45
    • JaapB

      Posts: 1.180

      Ik denk dat het voornaamste verschil is die simulator. Je kunt voor coureurs zoveel dingen daar finetunen dat het me niet zou verbazen als hier vroeg of laat beperkingen op komen al betwijfel ik of dit valt te controleren.

      Ik denk voordat Wittmann in die Toro Rosso stapte hij al honderden uren in de simulator van Red Bull heeft gezeten, en reken maar dat het een verschil maakt.

      • + 1
      • 24 jun 2015 - 20:49
    • Precies de gedachte die ik ook heb, telkens weer lijkt het dat coureurs, die geen tot weinig ervaring in een Formule 1-auto hebben, meteen meekomen en direct op tempo zijn. Alsof het een koud kunstje is en het gemakkelijk is om meteen met deze auto's op de limiet te rijden en het soms lijkt alsof er nauwelijks verschil in zit wie je in de auto zet. Ik denk dat je met de huidige F1-talents niet echt het verschil kunt maken als talent. Daarom kiezen de laatste jaren ook teams voor paydrivers, omdat het toch weinig uitmaakt wie je erin zet.

      • + 1
      • 24 jun 2015 - 21:05
    • F1-auto's

      • + 0
      • 24 jun 2015 - 21:05
    • Big_El

      Posts: 2.137

      @brracing: het heeft echt wel even geduurd voordat Wittmann op tempo was.
      Pas rond de lunch werden zijn tijden een beetje competitief. Daarvoor lag hij seconden achter op de nummer een-na-laatst in de tussenstand.

      • + 0
      • 25 jun 2015 - 08:44
    • Whitmann kan echt wel een stukkie sturen hoor, da's geen kneus! Alleen moeten die jongens allemaal wennen aan rijden met geen grip en dan ineens in een auto met veel grip. Ik denk wel dat een goede coureur anno nu veel makkelijk op 99,8% van wat de auto maximaal aankan kan rijden. Vroeger was denk ik de grens veel vager, als je in de jaren 90 in de buurt van de 98% kwam werd het al tricky en als je er over ging was het koorddansen. Kijk de beelden van Senna in de Lotus maar even terug die op YT staan van Australie 1985 maar even terug. Dat is gewoon griezelig en er zijn momenteel geen 3 coureurs in de F1 die dat zouden kunnen denk ik...

      • + 0
      • 25 jun 2015 - 09:18
  • Kevin-R34

    Posts: 882

    Erg netjes van Wittmann. Dat hij instapt en het gelijk zo goed doet toont ook wel een beetje aan dat de huidige F1 wagens te makkelijk zijn geworden. Al zit er tussen DTM en F1 kwa rijstyle ook niet onwijs veel verschil. Het zijn gewoon Formula wagens in een verpakking.

    • + 0
    • 24 jun 2015 - 23:04
  • Die masf1 moeten ze ook maar van dit forum verwijderen wat een azijnzijker is dat...

    • + -1
    • 25 jun 2015 - 04:56
  • Droopy

    Posts: 630

    In welke auto heeft hij gereden? In die van Max of in die van Carlos? Of is het een speciale testdagen auto? En wat voor motor lag erin? Was het een oude gebruikte en opgeknapte motor of was het de motor van afgelopen weekend. En stel nou dat de motor tijdens een test opgeblazen is en die moet vervangen worden, wordt dit dan ook aangemerkt als zijnde motor nr zoveel van dit seizoen? Lijkt mij eerlijk gezegd niet maar bij de FIA weet je het maar nooit.

    • + 0
    • 25 jun 2015 - 09:12
  • Yochem

    Posts: 77

    Jullie doen net alsof de beste coureurs in de Formule 1 zitten...

    • + 0
    • 27 jun 2015 - 02:06

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land DE
  • Geb. datum 24 nov 1989 (31)
  • Geb. plaats Fürth, DE
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,79 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit