Brawn: "Autos beschikken nog over te veel aerodynamische grip"
- Gepubliceerd op 08 okt 2009 14:53
-
13
- Door: Rob Veenstra
De ratio van bandengrip ten opzichte van aerodynamische grip is verkeerd. De wagens beschikken over veel te veel aerodynamische grip en niet genoeg grip van de banden. We willen echt meer mechanische grip en we willen de aerodynamische grip drastisch inperken, dan krijg je meer actie op de baan. De huidige autos zijn al beter dan vorig jaar, maar ze zijn nog teveel afhankelijk van aerodynamica en dat maakt het lastig om vlak achter een andere auto te rijden.
Er werd stevig ingezet op draconische maatregelen in de afgelopen winter, meer nog dan uiteindelijk gedaan is, maar daar was te veel weerstand tegen. Als we de fans willen geven wat ze willen, dan moeten we een volgende stap nemen. Over hoe dat te doen gaan vele theorieën, maar ze in praktijk brengen is een heel ander verhaal, aldus Brawn.
Trending nieuws
-
Red Bull-toekomst Verstappen onzeker: "Ze voeren gesprekken"
Helmut Marko heeft iets meer laten weten over de exitclausules van Max Verstappen bij Red Bull. De toekomst van de vi...
25 jun 2026 11:22 -
Verstappen in verband gebracht met Alpine: "Dan hebben we veel geld nodig"
Flavio Briatore heeft geen plannen om Max Verstappen naar Alpine te halen. De Italiaanse topman erkent dat de viervou...
25 jun 2026 12:46 -
Viaplay-zaak gaat verder: F1-race België mogelijk op zwart
De kans is groot dat de Belgische Grand Prix volgende maand toch niet gratis te zien is in Nederland. Het lijkt erop ...
25 jun 2026 12:09 -
Aston Martin duidelijk over toekomst Alonso
Het team van Aston Martin heeft een duidelijk signaal afgegeven over de toekomst van Fernando Alonso. Over de toekoms...
25 jun 2026 14:09 -
Verstappen en Mercedes gewaarschuwd: 'Ook Ferrari werkt aan update'
Ferrari werkt achter de schermen hard aan de ontwikkeling van de krachtbron van dit seizoen. De Italiaanse renst...
25 jun 2026 13:22
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Brawn GP
- Basis Brackley, Groot Brittannië
- Jenson Button 22
6.640 reacties op Brawn GP
9 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Brawn GP

Reacties (13)
Login om te reagerenPosts: 1.175
Kijk! Brawn voor FIA President!
Posts: 5.397
Ross Brawn. Je hebt gelijk. Er moet meer ingehaald worden op de baan. Maar dan moet er meer worden aangepast dan enkel ervoor zorgen dat er meer mechanische grip is. Al die regeltjes moeten worden aangepast.
Posts: 2.788
De vleugels verbieden?
Dan heb je hoofdzakelijk mechanische grip.
Probleem is alleen dat als je naar de formule ford kijkt je dezelfde auto\'s ziet.
Posts: 206
Terug naar de aerodynamica van begin jaren 90. Er zitten nu ook al weer veel te veel van die kleine klotevleugeltjes en zo op
Posts: 696
Ik zou zeggen; terug naar de aerodynamica van de jaren 80!
Een achtervleugel bestaand uit 1 blad en niet zo als nu, uitgevoerd als een preekstoelachtige driedubbele dekker!
Posts: 10
En dat van brawn!
Brawn is wel 1 van de 3 teams die vanaf het begin met die dubbele diffuser kwam.
Posts: 397
Lijkt me logisch, de huidige regels staan dat toe, het wil niet zeggen dat je het er dan mee eens bent.
Posts: 1
Inderdaad, het team wat veel voordeel heeft gehad van de dubbele diffusor gaat dit roepen, beetje vreemd.
Posts: 46
Helemaal mee eens. Ik hoop alleen niet dat de auto\'s dan weer 3 seconden per ronde langzamer gaan.
Posts: 11.414
Aan het begin van het seizoen heeft het toch wel gewerkt. Probleem blijft natuurlijk wel dat de teams de auto\'s steeds verder verfijnen. Ze moeten dan wel heel drastische maatregelen nemen om daar echt wat aan te doen. Lijkt me lastig om dan ook te voorkomen dat de auto\'s heel erg langzaam worden.
Posts: 358
jongens toch...Formule 1 staat voor vooruitgang en niet achteruitgang. Terug naar de jaren 80 en 90??? De aerodynamica van de jaren 80 lijkt op die van de Indy Car Series, kom op hey... Zelfs die van eind jaren 90 is niet echt gweldig. Van aerodynamische point of view zijn de auto\'s van de jare 80 en 90 NIETS vergeleken met de auto\'s van 2008. DAT maakt Formule 1 een uitdagende Serie, en niet iets waar iedereen erin kan komen en meteen mee kan strijden. Dan zie je Teams die al jare gestreden hebben om perfectie, verdwijnen. Er is dan geen uitdaging meer... Tuurlijk is het zo dat, als je zo\'n \"klotevleugel\" moet ontwikkelen, dan heb je geld nodig voor specialisten, CFD en Windtunnel e.d. maar dat maakt een F1 wagen (2003 en verder) veruit de beste race wagen op ons planeet, misschien niet de snelste als het om top snelheid gaat, maar wel als het om een rondje Silverstone gaat...
Posts: 223
je hebt 100% gelijk!
de autos van nu zie er gewoon niet uit .... kijk naar 2008, dat zijn pas formule 1 autos en niet jaren 80! willen jullie zeggen dat seizoen 2008 en 07 saai waren?
er moeten juist meer van die vleugeltjes komen!
Alonso Fan!!
Posts: 358
En ja hoor daar heb je het al: We hebben momenteel een overeenkomst tot 2012 dus tegen die tijd gaan we ditmaal goed overwegen of de sport nog wel voldoende aantrekkelijk voor ons is. De sport moet ondertussen moderner worden om ons het gevoel te geven dat we niet meer met een reglement zitten dat om de haverklap wordt verandert Aldus Luca Di Montezemolo. FIA houdt gewoon de F1 vooruitgang op. Zij zijn ook bezig om misschien met DTM mee te doen en dus FIA WTCC te verlaten. Formule 1 moet geavanceerder EN competitiever, en het wordt echt niet beter door terug te gaan naar jaren 80 en 90 aerodynamica. Het waren zeker mooie tijden (jaren 80 en 90), spannend en veel gevechten, maar het moet vooruit, het moet beter, niet alleen voor de oog maar ook qua techniek. Vanaf 2004/2005 is de F1 achteruit gegaan, en dit komt gewoon doordat de wagens niet meer verbeterd (mogen) worden, en waar draait F1 om??? Om de auto\'s!!! Daarom zie je ook de teams langzaam verdwijnen. Nu BMW (want daar gaat het niet om financieele redenen), en als het zo door gaat ook Toyota (die hebben ook geld problemen), Renault en je hoort Ferrari ook klagen. Als je als fabrikant geld pompt en qua techniek niet vooruit gaat, dat stop je gewoon, waarom doorgaan?