Brawn wil af van testverbod
- Gepubliceerd op 08 aug 2009 14:08
-
14
- Door: Kees Schooneman
Jaime Alguersuari was tijdens de Grand Prix van Hongarije de jongste debutant ooit, maar heeft nooit eerder met een Formule 1-auto op het circuit gereden. Ook Michael Schumacher mag na twee en een half jaar niet testen in de huidige F60 van Ferrari voordat hij in Valencia van start gaat.
Brawn vindt dat de regels gewijzigd moeten worden voor debutanten om zich te kunnen voorbereiden als zij nog nooit eerder een Formule 1-auto getest hebben.
"De coureurs moeten zich kunnen voorbereiden voor een Grand Prix-weekend zodat ze weten hoe het allemaal werkt. Dan doel ik vooral op jonge coureurs. Alguersuari heeft het onwijs goed gedaan in Hongarije maar we kunnen niet verwachten dat iedereen dat zo goed doet. Het is niet alleen nadelig voor een team, maar het kan ook gevaarlijk zijn. Dat moeten we met zn allen bespreken."
Trending nieuws
-
Verstappen gooit hoop op Red Bull-updates: "We hebben nieuwe onderdelen"
Max Verstappen trekt met vertrouwen naar Oostenrijk voor de thuisrace van Red Bull Racing. Op de Red Bull Ring kende ...
24 jun 2026 14:06 -
Twijfels over Mercedes-kans Verstappen: "Is het een te grote verstoring?"
Volgens oud-coureur Juan Pablo Montoya zou een overstap van Max Verstappen naar Mercedes voor onrust kunnen zorgen. V...
24 jun 2026 12:09 -
'Assen vraagt FIA-licentie aan voor plekje op F1-kalender'
De geruchten over de mogelijke komst van de Formule 1 naar Assen beginnen weer toe te nemen. Nu de F1-race in Zandvoo...
24 jun 2026 11:22 -
Racing Bulls wijst tijdelijk nieuwe coureur aan
Het team van Racing Bulls laat aankomend weekend Ayumu Iwasa de eerste vrije training rijden. De Japanner krijgt daar...
24 jun 2026 13:22 -
Doemscenario uitgesloten voor Leclerc: "Hij hoeft zich niet meer te bewijzen"
Volgens Jean Alesi is het oneerlijk om Charles Leclerc te vergelijken met zichzelf. Alesi reed in de jaren '90 vo...
24 jun 2026 12:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.554 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (14)
Login om te reagerenPosts: 19
van mij mag test verbod helemaal van de baan. het lijkt leuk voor de onderlinge competitie en drukt de kosten, maar ik zie het als een essentieel onderdeel van F1. en ook zonder tests zie je over seizoen teams groeien en krimpen.
mocht dit niet gebeuren dan vind ik dat er idd uitzonderingen gemaakt mogen worden voor bv debutanten.
Posts: 227
Test verbod mag wel weg, maar toch wel een soort van beperkt soort testen. Ik herinner me 2004 nog wel, Badoer reed elke week zijn rondjes op Mugello, Fiorano of waar dan ook, zowat elke week een test week ergens, sjah, dat was toch iets te veel van het goede :P
Posts: 13
Ik zou graag gewoon een aantal gezamelijke tests zien, en dan niet op circuits waar ook een GP op verreden gaat worden.
Posts: 1.725
Het geval Alguersuari heeft hier weinig mee te maken. Alle contracten moeten duidelijk worden opgesteld, iedereen rijdt 1 seizoen volledig uit. Enkel door overmacht mag een rijder vervangen worden en heeft de vervanger dezelfde rechten dan zijn concurrenten, met name de mogelijkheid om een aantal dagen de wagen te testen.
Mocht het nodig zijn omwille van de veiligheid, moeten ze wel het testverbod afschaffen. Ik ben benieuwd naar het resultaat van het onderzoek over de veer die loskwam.
Posts: 5.792
Ik vind ook dat het test verbod weg moet . wanneer je geen goede wagen hebt gebouwd zoals ferarri en mclaren je hele seizoen weg is en dat kan en mag niet zo zijn .het inhalen (punten)en dus spannender worden van het kampioensschap kan alleeen maar door testen.het moet mogelijk blijven om de wagen snelller temaken vooral als je een grote achterstand hebt
Posts: 88
Men zou een aantal vrije testdagen kunnen koppelen aan de puntenstand van het constructeurskampioenschap, weinig punten = meer testdagen.
Posts: 6
Ik vind dat je een paar dagen mag testen maar dan alleen de test rijders en voor de zekerheid erbij vertellen dat een testrijder 1/2/3 jaar geen F1 mag hebben gereden.
Lijkt me dan interessant of de coureur er mee over weg kan.
Posts: 770
wel typisch dat ie dat ie nou roept nu het wat slechter gaat....
Posts: 22
In de Motogp wordt er soms op de maandag na een grandprix op dat circuit getest. Alle teams en spullen zijn dan toch al aanwezig. misschien een mogelijkheid?
Posts: 586
Begrijpelijke reactie van Brawn, maar testen kost ook veel geld. Alles om een verder budgetlimiet voorkomen lijkt me het beste, dus geen testen.
Gevaar zie ik niet echt een onervaren coureur denkt in zijn eerste races echt niet vol aan competief zijn maar eerder de streep te halen en in iedergeval geen foute indruk te maken door zijn bolide in de banden te parkeren...
Posts: 24
Lijkt me dat Brawn niet de enige is, misschien tijd voor een tussenweg hierin. Ik zou zeggen geef de teams twee of drie testdagen per seizoen waarin ze mogen testen op een zelf te kiezen circuit en datum zolang er maar geen gp in dat seizoen op dat circuit vereden wordt en zo nodig alleen door test/reserve coureurs.
Posts: 696
@f60,
Geen goed idee. Als ik een F1-teambaas zou zijn en ik heb een rijder die niet voldoet, dan moet ik die coureur kunnen \'wieberen\'!
Bovendien zorgt het ook voor scheve zaken in de paddock, aangezien zo\'n rijder zich altijd veilig waant... Nee, rijden voor je geld moet je!!!
@Fritsie,
Goed idee. Al zou ik 2 a 3 testweken plannen, waarvan 1 of 2 verplicht voor alle F1-teams. Immers bespaar je kosten als alle teams verplicht op een bepaald circuit testen!
Posts: 1.725
Rijden voor je geld is een totaal verkeerde instelling, Piquet jr. gaf dit ook al aan. Je hebt geen dreigementen nodig om te presteren.
Posts: 696
@f600,
Heb ik gezegd dat Flaav er goed aan deed om te dreigen?!?
Nee, dus ga geen dingen verzinnen die ik niet heb gezegd!
En ik blijf erbij dat een coureur moet kunnen worden ontslagen. Piquet was enigszins in het nadeel t.o.v. alonso, maar er zijn genoeg andere rijders die het leuker vinden om F1-coureurtje te spelen i.p.v. te blijven presteren!!!