user icon

Brawn wil af van testverbod

  • Gepubliceerd op 08 aug 2009 14:08
  • comments 14
  • Door: Kees Schooneman
Ross Brawn wil het testverbod tijdens het seizoen afschaffen. De teambaas van Brawn GP vindt dat een jonge coureur zich goed moet kunnen voorbereiden op zijn eerste Grands Prix.

Jaime Alguersuari was tijdens de Grand Prix van Hongarije de jongste debutant ooit, maar heeft nooit eerder met een Formule 1-auto op het circuit gereden. Ook Michael Schumacher mag na twee en een half jaar niet testen in de huidige F60 van Ferrari voordat hij in Valencia van start gaat.

Brawn vindt dat de regels gewijzigd moeten worden voor debutanten om zich te kunnen voorbereiden als zij nog nooit eerder een Formule 1-auto getest hebben.

"De coureurs moeten zich kunnen voorbereiden voor een Grand Prix-weekend zodat ze weten hoe het allemaal werkt. Dan doel ik vooral op jonge coureurs. Alguersuari heeft het onwijs goed gedaan in Hongarije maar we kunnen niet verwachten dat iedereen dat zo goed doet. Het is niet alleen nadelig voor een team, maar het kan ook gevaarlijk zijn. Dat moeten we met z’n allen bespreken."

Reacties (14)

Login om te reageren
  • teddek

    Posts: 19

    van mij mag test verbod helemaal van de baan. het lijkt leuk voor de onderlinge competitie en drukt de kosten, maar ik zie het als een essentieel onderdeel van F1. en ook zonder tests zie je over seizoen teams groeien en krimpen.

    mocht dit niet gebeuren dan vind ik dat er idd uitzonderingen gemaakt mogen worden voor bv debutanten.

    • + 0
    • 8 aug 2009 - 14:33
  • Test verbod mag wel weg, maar toch wel een soort van beperkt soort testen. Ik herinner me 2004 nog wel, Badoer reed elke week zijn rondjes op Mugello, Fiorano of waar dan ook, zowat elke week een test week ergens, sjah, dat was toch iets te veel van het goede :P

    • + 0
    • 8 aug 2009 - 15:16
  • sgt Pepper

    Posts: 13

    Ik zou graag gewoon een aantal gezamelijke tests zien, en dan niet op circuits waar ook een GP op verreden gaat worden.

    • + 0
    • 8 aug 2009 - 15:43
  • f60

    Posts: 1.725

    Het geval Alguersuari heeft hier weinig mee te maken. Alle contracten moeten duidelijk worden opgesteld, iedereen rijdt 1 seizoen volledig uit. Enkel door overmacht mag een rijder vervangen worden en heeft de vervanger dezelfde rechten dan zijn concurrenten, met name de mogelijkheid om een aantal dagen de wagen te testen.

    Mocht het nodig zijn omwille van de veiligheid, moeten ze wel het testverbod afschaffen. Ik ben benieuwd naar het resultaat van het onderzoek over de veer die loskwam.

    • + 0
    • 8 aug 2009 - 16:28
  • felix50

    Posts: 5.792

    Ik vind ook dat het test verbod weg moet . wanneer je geen goede wagen hebt gebouwd zoals ferarri en mclaren je hele seizoen weg is en dat kan en mag niet zo zijn .het inhalen (punten)en dus spannender worden van het kampioensschap kan alleeen maar door testen.het moet mogelijk blijven om de wagen snelller temaken vooral als je een grote achterstand hebt

    • + 0
    • 9 aug 2009 - 09:11
    • Spooky

      Posts: 88

      Men zou een aantal vrije testdagen kunnen koppelen aan de puntenstand van het constructeurskampioenschap, weinig punten = meer testdagen.

      • + 0
      • 9 aug 2009 - 22:05
    • SMV

      Posts: 6

      Ik vind dat je een paar dagen mag testen maar dan alleen de test rijders en voor de zekerheid erbij vertellen dat een testrijder 1/2/3 jaar geen F1 mag hebben gereden.
      Lijkt me dan interessant of de coureur er mee over weg kan.

      • + 0
      • 9 aug 2009 - 23:30
  • wel typisch dat ie dat ie nou roept nu het wat slechter gaat....

    • + 0
    • 9 aug 2009 - 23:45
  • arieF1

    Posts: 22

    In de Motogp wordt er soms op de maandag na een grandprix op dat circuit getest. Alle teams en spullen zijn dan toch al aanwezig. misschien een mogelijkheid?

    • + 0
    • 10 aug 2009 - 08:44
  • sanderndk

    Posts: 586

    Begrijpelijke reactie van Brawn, maar testen kost ook veel geld. Alles om een verder budgetlimiet voorkomen lijkt me het beste, dus geen testen.

    Gevaar zie ik niet echt een onervaren coureur denkt in zijn eerste races echt niet vol aan competief zijn maar eerder de streep te halen en in iedergeval geen foute indruk te maken door zijn bolide in de banden te parkeren...

    • + 0
    • 10 aug 2009 - 12:23
  • Fritsie

    Posts: 24

    Lijkt me dat Brawn niet de enige is, misschien tijd voor een tussenweg hierin. Ik zou zeggen geef de teams twee of drie testdagen per seizoen waarin ze mogen testen op een zelf te kiezen circuit en datum zolang er maar geen gp in dat seizoen op dat circuit vereden wordt en zo nodig alleen door test/reserve coureurs.

    • + 0
    • 10 aug 2009 - 16:41
  • @f60,
    Geen goed idee. Als ik een F1-teambaas zou zijn en ik heb een rijder die niet voldoet, dan moet ik die coureur kunnen \'wieberen\'!
    Bovendien zorgt het ook voor scheve zaken in de paddock, aangezien zo\'n rijder zich altijd veilig waant... Nee, rijden voor je geld moet je!!!

    @Fritsie,
    Goed idee. Al zou ik 2 a 3 testweken plannen, waarvan 1 of 2 verplicht voor alle F1-teams. Immers bespaar je kosten als alle teams verplicht op een bepaald circuit testen!

    • + 0
    • 11 aug 2009 - 11:53
    • f60

      Posts: 1.725

      Rijden voor je geld is een totaal verkeerde instelling, Piquet jr. gaf dit ook al aan. Je hebt geen dreigementen nodig om te presteren.

      • + 0
      • 13 aug 2009 - 12:40
  • @f600,

    Heb ik gezegd dat Flaav er goed aan deed om te dreigen?!?
    Nee, dus ga geen dingen verzinnen die ik niet heb gezegd!

    En ik blijf erbij dat een coureur moet kunnen worden ontslagen. Piquet was enigszins in het nadeel t.o.v. alonso, maar er zijn genoeg andere rijders die het leuker vinden om F1-coureurtje te spelen i.p.v. te blijven presteren!!!

    • + 0
    • 13 aug 2009 - 19:41

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar