FIA bereid om beweegbare vleugels toe te staan
- Gepubliceerd op 08 jan 2009 11:44
-
3
- Door: Rob Veenstra
Mosley: De grootste klachten van de Formule 1-fans gaan over het gebrek aan inhaalacties en te weinig wiel-aan-wiel gevechten. Experts kwamen met een reeks aerodynamische aanpassingen die in 2009 van kracht gaan en de show moeten verbeteren. Het is echter de vraag of de maatregelen in combinatie met de powerboost van KERS (Kinetic Energy Recovery System) ook daadwerkelijk het gewenste effect zullen hebben.
Er liggen voorstellen om het sportieve reglement aan te passen en gedeeltelijk dan wel geheel omgedraaid startopstellingen, verloten van startplaatsen en een medaillesysteem in te voeren. Geen van die voorstellen behandelt echter de sleutel van het probleem en dat is dat een snellere auto altijd weg zal rijden van een langzamere deelnemer. Deze ideeën zullen dus niet voor meer actie zorgen.
We gaan samen met de FOTA (Formula One Teams Association) onderzoeken of beweegbare aerodynamische onderdelen daar wel bij kunnen helpen. Als dat goed uitgewerkt wordt, kan het in dat geval een voordeel zijn om achter iemand te rijden. Met de huidige technologie moet het mogelijk zijn om voor elk circuit een dergelijk voordeel te bewerkstelligen. Daar is wel een aanzienlijk pakket beweegbare aerodynamische onderdelen voor nodig.
Trending nieuws
-
Twijfels over Mercedes-kans Verstappen: "Is het een te grote verstoring?"
Volgens oud-coureur Juan Pablo Montoya zou een overstap van Max Verstappen naar Mercedes voor onrust kunnen zorgen. V...
24 jun 2026 12:09 -
'Assen vraagt FIA-licentie aan voor plekje op F1-kalender'
De geruchten over de mogelijke komst van de Formule 1 naar Assen beginnen weer toe te nemen. Nu de F1-race in Zandvoo...
24 jun 2026 11:22 -
Verstappen gooit hoop op Red Bull-updates: "We hebben nieuwe onderdelen"
Max Verstappen trekt met vertrouwen naar Oostenrijk voor de thuisrace van Red Bull Racing. Op de Red Bull Ring kende ...
24 jun 2026 14:06 -
Racing Bulls wijst tijdelijk nieuwe coureur aan
Het team van Racing Bulls laat aankomend weekend Ayumu Iwasa de eerste vrije training rijden. De Japanner krijgt daar...
24 jun 2026 13:22 -
Doemscenario uitgesloten voor Leclerc: "Hij hoeft zich niet meer te bewijzen"
Volgens Jean Alesi is het oneerlijk om Charles Leclerc te vergelijken met zichzelf. Alesi reed in de jaren '90 vo...
24 jun 2026 12:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (3)
Login om te reagerenPosts: 11.414
\"Geen van die voorstellen behandelt echter de sleutel van het probleem en dat is dat een snellere auto altijd weg zal rijden van een langzamere deelnemer.\"
Inderdaad, dat is mijn punt ook altijd geweest (Naast dat hamilton, Raikkonen en Alonso duidelijk hebben laten zien dat inhalen wel degelijk prima mogelijk is)
Alleen om dan vervolgens te roepen dat aerodynamische veranderingen daar wel voor gaan zorgen is natuurlijk weer volslagen kolder.
Het is gewoon inherent aan F1 dat er grote verschillen tussen de wagens zitten. Als \"fans\" willen dat de auto\'s allemaal even hard gaan en de coureurs constant vechten om de plekken dan moeten ze tourwagen races of spec klasse gaan kijken.
De spanning bij F1 zit hem gewoon in andere zaken. De pure snelheid, de onvoorspelbaarheid van de kwalificaties, de fouten die toch sluipen in een race van anderhalf a twee uur, de pitstop strategieen, de inhaalacties die er dan onvermijdelijk toch zijn, het grote geld, de idolen, etc etc etc.
Hou een keer op met al dat gekloot en laat die gasten gewoon racen.
Posts: 7
Inderdaad Patrickl dit is F1, voor gelijke auto\'s moet je gewoon naar andere series gaan kijken.
Posts: 941
Ligt het misschien niet aan bepaalde circuits. BV Hongarije is moeilijk zo ook Valencia en Singapore. Maar op Hockenheim kon Hamilton toch heel makkelijk in de vuile lucht van Massa en Piquet rijden. Zie ook Spa of Monza.