user icon

Laatste kans Caterham om Marussia voorbij te stevenen

  • Gepubliceerd op 21 nov 2013 15:52
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra
Een van de Caterhams moet zondag dertiende of hoger eindigen in Brazilië, anders is de tiende plaats in het constructeurskampioenschap voor Marussia. Een klassering met verstrekkende gevolgen, aangezien de top tien mee graait uit de televisiepot en de nummer elf met lege handen over blijft. Giedo van der Garde weet dus wat hem te doen staat.

De Nederlander blikt achteruit en vooruit: "Het is moeilijk te geloven dat dit alweer de laatste race van het seizoen is, maar we zijn al in Brazilië aanbeland voor een belangrijk weekend voor ons, voor het hele team, onze partners en onze fans. Het is een fantastisch jaar geweest waarin ik enorm veel geleerd heb, meer dan ik bij de eerste test in februari ooit voor mogelijk had gehouden, maar ik heb van elke seconde genoten, zowel van de hoogte- als de dieptepunten."

"Ik prijs mezelf gelukkig dat ik voor een team uitkom waarvoor ik vorig jaar al in vrije trainingen heb mogen proeven aan het echte werk. Toen we in januari aankondigden dat ik voor Caterham zou racen heb ik meteen gezegd dat ik tijd nodig zou hebben om te wennen. Het team heeft me daar geweldig bij geholpen en vanaf halverwege het seizoen is het steeds beter gegaan. Het zou mooi zijn om dat met een hoogtepunt af te sluiten en we zijn klaar voor elke kans die zich aandient."

"Mentaal en fysiek ben ik op alles voorbereid voor komend weekend. Ik voel me goed en hopelijk is het wisselvallig weer, zoals in Monaco en Spa waar we Q1 overleefden. Dat zijn de omstandigheden waar ik van hou, dan moet je een beetje lef tonen om je te onderscheiden. Tijdens onze twee dagen in Brazilië heeft het twee keer rond racetijd geregend, dus wie weet. Misschien is het geluk eindelijk aan onze zijde en kunnen we knokken voor een mooie positie."

"Zo niet, het zij zo. Ik ben positief ingesteld en ik weet dat het team ongelofelijk hard heeft gewerkt om progressie te boeken dit jaar. Als de dingen niet onze kant op vallen, dan komt dat in elk geval niet door een gebrek aan inzet. Het enige dat we kunnen doen is ons best, zo hard mogelijk rijden en werken zoals we het hele seizoen al doen. Dan zien we zondagavond wel waar dat ons gebracht heeft."

Reacties (15)

Login om te reageren
  • ConkersF1

    Posts: 603

    Weetje, misschien is het voor Giedo wel beter om niet 13e of hoger te eindigen. Wanneer Caterham namelijk 11e wordt ontvangen ze geen 10 miljoen aan sponsorgeld. Die 10 miljoen kan Giedo dan mooi ophoesten om te blijven, terwijl anders denk ik Kovalainen klaar staat om in te stappen. Of mis ik nu iets?

    • + 0
    • 21 nov 2013 - 15:54
    • Precies wat ik wilde neerzetten. Sluit me hier volledig bij aan.

      • + 0
      • 21 nov 2013 - 16:08
    • Charrel

      Posts: 601

      Klopt! Zoals Petrov vorig jaar.. Red de miljoenen met de 10e klassering voor het team, verliest ze stoeltje wegens te weinig budget t.o.v. andere rijders :-P

      Giedo gewoon lekker 14e finishen, goed resultaat maar net niet! ;-)

      • + 0
      • 21 nov 2013 - 16:24
    • Dimensie

      Posts: 616

      10+10=20 dat is net even beter in 2014

      • + 0
      • 21 nov 2013 - 16:32
    • Kennie

      Posts: 2.571

      Iemand ook de papieren Auto_sport gelezen vandaag ? Daarin staat dat Pic, ondanks dat hij vorig jaar een meerjarige deal tekende met Caterham totaal niet zeker is van zijn plek volgend jaar. Er staat ook in dat van der Garde een degelijk, solide jaar achter de rug heeft en vrij zeker is van een plek bij Caterham volgend jaar. Wie gaat er dan waarschijnlijk met Pic\'s stoeltje vandoor : Waarschijnlijk toch Kovalainen ..

      de quote\'s :

      Giedo van der Garde:
      Well-backed and with a decent rookie season under his belt. In a good position to stay at Caterham

      Charles Pic:
      Signed by Caterham last year on a ?multi-year? deal, but far from certain to stay on in 2014.

      Heikki Kovalainen:
      Is a strong contender for a return to a Caterham race seat even though he cannot bring money.

      • + 0
      • 21 nov 2013 - 17:45
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Zonder regenrace zijn ze kansloos.

    • + 0
    • 21 nov 2013 - 16:01
    • en met een regenrace komt de safetycar toch direct de baan op :/

      • + 0
      • 21 nov 2013 - 16:08
  • BBC meld dat Marcus Ericsson wordt overwogen bij Caterham voor een racestoeltje in 2014. De Zweed had een moeizaam seizoen in de GP2 en eindigde 6de afgelopen jaar.
    De Zweed zou flink wat euro\'s op tafel leggen en maakt daardoor een goede kans... Aldus de BBC.

    • + 0
    • 21 nov 2013 - 16:27
    • Overigens heeft Charles Pic aangegeven dat zijn toekomst onzeker is : \"Bij Caterham blijven zou logisch zijn, maar niets is zeker.\" De Fransman heeft steun vanuit zijn familie en Renault. Of die steun genoeg is moeten we dus nog maar zien.

      Volgend jaar dan Giedo v/d Garde en Marcus Ericsson bij Caterham? Of betaald de Zweed volgend jaar het salaris van Kovalainen?

      • + 0
      • 21 nov 2013 - 16:30
    • Kennie

      Posts: 2.571

      Hij staat op de 6e plaats bij de Auto_sport GP2 top 10 aangezien hij een race gewonnen heeft met deze opmerking :

      Before the Nurburgring, was 19th in points in one of the fastest cars. Then he won, and took four more podiums that rocketed him to sixth. Speed?s not in question; his all-round game is.

      Hij wordt niet genoemd in het \"dit zijn nog vrije plaatsen, en dit zijn nog vrije coureurs\" artikel, maar dit komt uit de papieren Auto_sport, dus wie weet.

      (overigens wel leuk dat Frijns nog op de 10e plek genoemd wordt : There?s a couple of
      full-season drivers who had a shout for this spot, notably Mitch Evans and Stephane Richelmi, but Frijns? Barcelona win proved just how good he is. It?s a travesty his
      career has stalled.) travesty = karikatuur

      • + 0
      • 21 nov 2013 - 17:54
  • Gewoon zo hard mogelijk rijden en alle kansen pakken die zich voordoen, is het beste voor jezelf en wat er daarna gebeurt ziet hij dan wel weer. Ook Pic is niet zeker, heb de persconferentie gezien maar hij weet niets meer dan Giedo dus kan alle kanten op.

    Voor je teamgenoot eindigen en de Marussia\'s zoals de laatste tijd regelmatig gebeurde is wat hij kan. Deze baan is trouwens altijd wel mooi want de tijden liggen dicht bij elkaar.

    • + 0
    • 21 nov 2013 - 16:27
  • dan geef ik pic het meeste kans

    • + 0
    • 21 nov 2013 - 19:52
    • Waarom als ik het mag vragen?
      Zelf denk ik dat Giedo meer kans maakt omdat hij snel is (even snel als Pic minimaal en nu vaak zelfs veel sneller) en sponsors meebrengt. voor zover ik weet meer als Pic.

      • + 0
      • 21 nov 2013 - 21:04
    • We hadden van jou ook niet anders verwacht.:p

      • + 0
      • 21 nov 2013 - 22:28
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Ach Bengelke, jij geeft je opa nog meer kans dan Giedo nietwaar?

      • + 0
      • 22 nov 2013 - 10:30

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar