Kopzorgen voor F1-coureurs: "Ze zijn bang voor de regen"

Het raceweekend in Canada staat op het punt van beginnen, en het kan een primeur opleveren. De race op het Circuit Gilles Villeneuve kan namelijk de eerste racerace met de nieuwe generatie F1-auto's worden. De coureurs weten niet zo goed wat ze hiervan kunnen verwachten, en volgens Martin Brundle zijn ze zelfs een beetje bang.

De nieuwe generatie F1-wagens heeft in de afgelopen maanden voor de nodige ophef gezorgd. De discussies gingen vooral om de veiligheid en het racen, maar nog niet echt om racen in de regen. Een handjevol coureurs kwam tijdens de wintertest in Barcelona de baan op in de regen, terwijl Ferrari al met regenbanden heeft getest op Fiorano. Verder is het voor veel coureurs nog een mysterie hoe deze wagens zich gedragen op een natte baan.

Waarom zijn de coureurs bang?

In Miami werd de race vervroegd vanwege verwachte onweersbuien, en voor dit weekend in Canada is er weer regen voorspeld. Oud-coureur en huidig commentator Martin Brundle is benieuwd wat er gaat gebeuren, maar bij Sky Sports News stelt hij dat de coureurs iets anders denken: "De coureurs zijn allemaal een beetje bang voor hoe deze auto's zich in de regen gaan gedragen."

De reden hiervoor is logisch, zo legt Brundle uit: "Ze hebben enorm veel vermogen, maar ook minder downforce en grip, en ze weten het simpelweg nog niet. Niemand heeft echt de kans gehad om in een competitieve situatie hier vol mee te pushen, dus we zouden zomaar wat drama kunnen krijgen."

Zijn de zorgen terecht?

En drama is bijna gegarandeerd in Montreal, zo weet Brundle: "Slechts één van de laatste acht Grands Prix in Montreal verliep zonder een Safety Car van welke vorm dan ook, want als je hier crasht, dan blijf je in feite gewoon op de baan staan. In dat opzicht is het een behoorlijk uitdagend en ouderwets circuit, en daar houden we van!"

Wat zeggen de weerdiensten?

Volgens de huidige weermodellen bestaat er alleen voor zondag een kans op regen. Dat betekent dat de sprint kwalifcatie, sprintrace en kwalificatie onder compleet andere omstandigheden worden verreden. Er bestaat vanzelfsprekend ook een kans dat de regenbuien 'gewoon' langs Montreal trekken.

Russell: "De regen in Canada past niet bij mijn rijstijl."

  • 10
  • 21 mei 2026 - 14:15

Reacties (34)

Login om te reageren
  • Een paar minuten geleden postte een inwoonster van Montreal een paar foto's
    van de weersvoorspellingen. Dit is er één van.
    Vandaag heerlijk zonnig weer schreef ze. Morgen en zaterdag 20 graden
    en zondag koud, 13 graden en regen.

    ibb.co/k66svD0b

    • + 0
    • 21 mei 2026 - 13:36
  • Jippie, Garry Connelly is weer van de partij!

    pbs.twimg.com/medi(...)hYze?format=jpg&;name=large

    • + 0
    • 21 mei 2026 - 13:40
    • Dan moet steward Tanja Geilhausen haar naam maar eer aandoen en Connelly afleiden...

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 13:51
    • Of connelly nou wel of niet iets ziet , straf krijgt Max toch wel.

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 20:54
  • RBRInsideIndonesia
    @InsideRBRID
    ·
    1 u
    Vertaald uit het Indonesisch
    🚨 || Max Verstappen en Laurent Mekies waren aanwezig bij het sponsors-event van
    Rokt in Canada.

    Max Verstappen kreeg een miniatuur windtunnel in Canada om te beoordelen 😅

    Maxipedia...

    #F1 || #CanadianGP 🇨🇦

    x.com/InsideRBRID/status/2057400787144519964

    • + 0
    • 21 mei 2026 - 13:43
  • AUDI_F1

    Posts: 3.882

    De voorspelling is zondag regen....Dat is over 4 dagen en niks is complexer dan het weer.

    • + 0
    • 21 mei 2026 - 13:44
    • Snork

      Posts: 22.635

      Niks complexer dan het weer?
      Jawel: vrouwen.

      • + 6
      • 21 mei 2026 - 16:37
    • De eenvoudigste methode rond vrouwen is drie zinnen leren. Nooit meer issues.

      Eerste zin: "Ja schat"
      Situatieschets: Vrouw verzoekt aan je om je echtelijke plichten te vervullen. Jij: "Ja schat."

      Tweede zin: "Is goed schat"
      Situatieschets: Vrouw zegt: Ik ga naar een genotsknots-ware koop sessie toe. Jij: "Is goed schat."

      Derde zin: "Doe ik schat."
      Situatieschets: Vrouw zegt: Doe de de vaatwasser uitruimen! Jij: Doe ik schat.

      Nooit meer ruzie. Veel segs. Wel een zere rug als je een lange snork hebt. Af en toe een ande k#t klusje.

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 20:17
    • AUDI_F1

      Posts: 3.882

      @Snork je kunt het ook van een andere kant zien waardoor het weer eenvoudiger wordt. "Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen."

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 20:39
  • Niks om bang voor te worden. Zodra het regens en de eerste slap is er... rode vlag. Mega föhns de baan op en maar droog blazen herstart op droogweerbanden. Of helemaal geen herstart.

    • + 1
    • 21 mei 2026 - 13:50
  • Als promovendus met een graad in de statistiek en een sterke voorkeur om alles als een dichotoom probleem te benaderen zeg ik " er is 50 procent kans dat het regent". Met mijn beredenering heb je ook iedere dag 50 % kans om te overlijden, etc. Ik zou zeggen laat die F1 even voor wat het is, en kijk naar de indy 500, ook daar moet ik waarschuwen voor 50% kans op regen.

    • + 1
    • 21 mei 2026 - 14:00
    • Ik ben dan al heeeeel lang een statistische onmogelijkheid zo met die 50% kans elke dag weer.

      Even snel uitgerekend. Stel over 10 jaar.

      Dan is de kans mooi 0.5 tot de 3653de macht dat ik nog leef. Give or take.
      Over 10 jaar.
      Denk dat ik me even vol ga gieten met tripels dan. Ga ik in ieder geval met een prettig gevoel naar de andere wereld. Ik zal deze keer geen last hebben van een kater.

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 16:38
    • Snork

      Posts: 22.635

      Een graad in de statistiek maar een voorkeur om problemen dichotoom te benaderen. Dan had je jezelf de moeite van het behalen van die graad kunnen besparen.

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 16:45
    • @snork jij snapt het! Al is de kans dat ik het mis heb 50 %

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 18:35
    • @snailer nee iedere dag opnieuw weer een dichotome benadering, hou het simpel! De belcurve is ook maar een mening

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 18:37
    • Ik probeerde met de tripels inductief te testen of je benadering klopte, Bertrand.

      Heb dan weer geen graad in statistiek, maar heb wel 2 jaar lang statistiek gevolgd.

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 20:22
    • @snailer, welk betrouwbaarheidsinterval ("de Alpha") gebruik je?

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 20:38
    • Die van de Straffe Hendrik Tripel. 9%

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 20:53
    • Maar goed. Ik wilde met mijn kansberekening aantonen dat de overlevingskans geen dichotoom probleem was.

      Waarschijnlijk nadert zelfs de alpha tot 100%. Of eigenlijk weet ik dat wel zeker.

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 21:39
  • Russell: "De regen in Canada past niet bij mijn rijstijl."

    • + 10
    • 21 mei 2026 - 14:15
    • The Wolf

      Posts: 997

      Spijtig. In Miami lag het circuit hem niet, in Canada is het de regen die hem niet ligt, het zit hem ook niet mee

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 15:10
    • Je zou toch zeggen dat een natte baan juist perfect past bij de rijstijl van die gladde slijmslak....

      • + 4
      • 21 mei 2026 - 16:34
    • Hij is vergeten ijzers onder de banden te binden, schwantz.

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 16:39
    • SennaS

      Posts: 12.184

      En daar sta je dan met je gal als ie wint

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 16:45
    • Snork

      Posts: 22.635

      Russell: "Kimi past niet bij mijn ambities om wereldkampioen te worden."

      • + 4
      • 21 mei 2026 - 16:46
    • Russell in Monaco: "Prins Albert II past niet bij mijn rijstijl."

      • + 2
      • 21 mei 2026 - 17:30
    • F1jos

      Posts: 5.368

      Als hij wint, is hij prinses van Monaco.

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 18:29
    • SennaS En daar sta je dan met je gal als ie wint,


      SennaS doelt hier overduidelijk op al die vele races die Max wist te winnen, en hij van ellende niet meer kon stoppen om bijna dagelijks zijn stortvloed aan gal over hem te spugen.

      Om over zijn eeuwigdurende PTSS 21 trauma nog maar te zwijgen haha!

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 21:35
    • Ik zal er geen seconde wakker van liggen mocht Russell winnen en/of kampioen worden. Het zal dan verdiend zijn zeker. Een derde beste (mijn oordeel gebaseerd op vorig jaar) is normaal gesproken een kandidaat voor de titel.

      Ik keek enorm lang F1, veel wedstrijden. Meestal won mijn favoriet niet en meestal werd mijn favoriet geen kampioen. En dat was ook zo sinds ik fan ben van Verstappen (vanaf Cota 2015)

      Voor Russell is het wel jammer dat het mogelijk in de race regent. Antonelli schat ik juist in de regen hoger in dan Russell. Is gebaseerd op zijn junior periode waar hij een aantal prachtige races reed onder natte omstandigheden.

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 21:56
    • SennaS

      Posts: 12.184

      Schwantz,
      Ik hoop maar dat Max weer bovenop komt dan zien we je weer vaker hier, want het want voor Miami leek het of je vertrokken was.

      • + 0
      • 22 mei 2026 - 01:34
    • Zegt SennaS... is een jaar van de radar geweest 'n a de mooiste laatste ronde van een seizoen ooit. Heb jou de laatste tijd ook amper gezien.
      Waarschijnlijklijk slaap je nog steeds slecht van n24. De reden.. verstappen was ook daar de sterkste rijder. By a mile.

      • + 0
      • 22 mei 2026 - 07:03
  • SennaS

    Posts: 12.184

    Gewoon snelheid aanpassen.
    Zoiets dachten ze eerst ook bij de lage ground effect auto’s.

    • + 0
    • 21 mei 2026 - 16:43
  • Bang van oorlog, ok. Bang voor regen?
    Ik word oud en dat gaat met de dag sneller. Behalve als het regent, dan doe ik effe rustig hoor.

    • + 0
    • 21 mei 2026 - 17:38

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 1 jun 1959 (67)
  • Geb. plaats King's Lynn, Norfolk, England, UK, Groot Brittannië
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel
show sidebar