In dit historisch artikel 'Het F1-fiasco van Lola' kwam de kansloze missie van MasterCard Lola ter sprake. De fameuze autobouwer leverde vanaf 1962 chassis aan allerlei F1-teams, maar ook aan renstallen in andere klasses. Na 1993 had Lola in de koningsklasse geen enkele klant meer over en besloot zelf maar een poging te wagen met een volledige eigen renstal. De motor? Die kon Lola zelf ook wel fabriceren.
Vanaf 1997 was het zo ver - mede onder druk van MasterCard. Ondanks mooie beloftes, kwam Lola niet verder dan de vrije trainingen en de totaal mislukte kwalificatie, waar beide bolides elf tot dertien secondes langzaam waren en daardoor niet mochten meedoen met de Grand Prix. De Britse renstal was totaal niet voorbereid, maar de hoofdsponsor kon geen jaartje wachten met racen. Het liep dus helemaal uit op een fiasco. Voordat de tweede ontmoeting in Brazilië begon, was het doek gevallen vanwege 'financiële en technische problemen'. Lola zouden we niet meer terugzien in de Formule 1.
Hieronder beelden van de car launch en van de sessies waar Lola aan meedeed.
Video: De kansloze missie van MasterCard Lola in beeld - (1997)
- Gepubliceerd op 01 apr 2024 14:43
-
8
- Door: Martijn Arnoldus
Trending nieuws
-
Rol van Albon bij Williams lijkt uitgespeeld: Meerdere teams in gesprek met Britse Thai
Alexander Albon is mogelijk aan zijn laatste seizoen bezig bij Williams. De Britse Thai zou volgens meerdere geluiden...
10 jun 2026 14:46 -
Ferrari laat rookie rijden in auto Hamilton in Barcelona
Lewis Hamilton slaat aankomend weekend de eerste vrije training in Barcelona over. De Britse zevenvoudig wereldkampio...
10 jun 2026 17:22 -
Antonelli vreesde Verstappen: "Mercedes wilde mij naar Williams of Alpine sturen"
Kimi Antonelli heeft onthuld dat hij tijdens zijn eerste seizoen bij Mercedes serieus vreesde voor zijn toekomst in d...
10 jun 2026 16:46 -
Hamilton voorbij aan Russell in WK-stand: "Maar Mercedes verslaan wordt moeilijk"
Lewis Hamilton heeft na de Grand Prix van Monaco een opvallende mijlpaal bereikt. Dankzij zijn tweede plaats in het p...
10 jun 2026 15:24 -
Belgisch Viaplay-alternatief vooralsnog niet geblokkeerd
Viaplay stond afgelopen week in het middelpunt van de aandacht nadat duidelijk werd dat RTL Duitsland werd geblokkeer...
10 jun 2026 16:09
Reacties (8)
Login om te reageren-
Thanx Martijn!
- + 0
- 1 apr 2024 - 21:37
-
Mooie beelden. De livery vond ik toen een mooie (nu nog steeds maar wellicht uit nostalgie!)
- + 0
- 2 apr 2024 - 00:43
-
Herkenbare livery van ieder team.
De stewards met de schotse ruit, Jordan met de slangenkop, Williams met Rothmans, etc...
Maar het mooiste vind ik nog dat iedere coureur herkenbaar was aan zijn helmdesign.
De enige actieve F1 coureur die dat momenteel nog doet is Coulthard.
(gehehehe)
Offtopic:
Ik zag trouwens laatst Lotus F1 op tv voorbij komen bij het nietszeggende programma "deurwaarders UK" waarin de deurwaarders bij het hoofdkantoor naar binnen liepen en beslag legde op de laatst overgebleven (demo) F1 bolide.
De rest was al in beslag genomen door andere partijen.
Daarna is Lotus overgenomen door Renault en zijn alle schulden betaald.
Maar uiteindelijk hebben ze alsnog de gehele fabriek verlaten terwijl ze de hele inboedel hebben laten staan.
Nu nog zie je soms op Youtube urban explorers door de restanten van de fabriek lopen terwijl de onderdelen en mallen nog gewoon op de schappen liggen.- + 2
- 2 apr 2024 - 12:49
-
@evert, ja dat is een mooie aflevering, bijzonder hoe dat allemaal.gegaan is.
- + 0
- 2 apr 2024 - 22:08
-
@danny: dat is nostalgie, ik heb dat ook met de jaren 80 en 90 f1.bolides.
Prachtige combinaties gezien toen!- + 1
- 2 apr 2024 - 22:09
-
Altijd leuk een stukje historie, al was het maar de vrije training met nog een paar pechvogels achter hen.
Jos komt ook nog even voorbij, maar in de kwalificatie waren de rollen omgedraaid. Salo was 'm 0,7 sec te snel af. En in de race lag Jos er na twee ronden al naast. Als je opperde dat Jos misschien toch niet zo goed is als gedacht, werd je gecanceld. Het lag altijd aan iets anders.- + 0
- 2 apr 2024 - 14:56
-
Mooie tijden, toen kom je nog een 'hopeloos' team beginnen in de f1. 😅
- + 0
- 2 apr 2024 - 22:07
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Lola Cars
- Basis Huntingdon, United Kingdom, Groot Brittannië
36 reacties op Lola Cars
2 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lola Cars

Evert van der Pick
Posts: 6.096
Herkenbare livery van ieder team.
De stewards met de schotse ruit, Jordan met de slangenkop, Williams met Rothmans, etc...
Maar het mooiste vind ik nog dat iedere coureur herkenbaar was aan zijn helmdesign.
De enige actieve F1 coureur die dat momenteel nog doet is Coulthard.
(gehehehe)
Offtopic... [Lees verder]