user icon

F1-teams wachten op details van superkwalificatie

  • Gepubliceerd op 09 maa 2021 13:17
  • comments 11
  • Door: Rob Veenstra

De Formule 1-teams wachten op de details van de drie races waarbij wordt geëxperimenteerd met de 'superkwalificatie' voor 2021. De teams hebben voorlopig groen licht gegeven voor het voorstel dat tijdens drie races in 2021 een 'sprintrace' op zaterdag de startgrid zal bepalen voor de race van zondag.

Volgens Andrew Green, technisch directeur bij Aston Martin, weten de teams echter nog altijd niet waar ze aan toe zijn. De details van de plannen moeten nog altijd bekend gemaakt worden en dus tasten de teams en coureur vooralsnog in het duister.

Green vertelde tegenover het Italiaanse Autosprint: "We hebben een aantal regels nodig en we hebben ze nog steeds niet. We hebben een voorstel gezien waarvan ik denk dat de meeste teams er een positieve mening over hebben, maar de duivel zit altijd in de details en die hebben we nog niet."

Vervangen van onderdelen

Het grootste probleem is volgens Green dat de Formule 1 en al zijn andere regels zijn ontworpen rond het idee dat de enige echte race op een zondag plaatsvindt. "Mogen we de remmen vervangen? Nog belangrijker, wat gebeurt er met de toewijzing van motoren?" hij vroeg zich af.

"In sommige opzichten zitten we vast omdat de motoren zijn ontworpen en getest voor een bepaald seizoen met een maximum aantal races, en het zal een behoorlijke uitdaging zijn om uit dat perspectief te stappen. Er is dus veel te bespreken, veel details om aan te werken, maar ik denk dat er een algemene bereidheid is om het te proberen. Maar, zoals ik al zei, de duivel verbergt zich altijd in de details."

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Snork

    Posts: 10.518

    Had ik al gezegd dat ik voor ben? Nee? Bij deze.

    • + 0
    • 9 maa 2021 - 13:20
    • ik weet niet, ik haat veranderingen, ik ben van de routines, kan niet tegen al die prikkels, word ik helemaal zenuwachtig van, ga ik veel van drinken, en roken, en snuiven..
      heb zo van die autistische trekjes, stel je voor dat ze plots de achtergrondkleur van gp vandaag veranderen, daarmee krijgen ze deze jongen over het randje, dan ga ik flippen, zweer het je, ken je mij nog nie!

      • + 3
      • 9 maa 2021 - 13:55
    • Snork

      Posts: 10.518

      Pete, je hebt ook afstand gedaan van jouw Australian joggingpak. Dus je kunt het.

      • + 1
      • 9 maa 2021 - 14:00
    • Beri

      Posts: 2.958

      Zolang er geen punten worden uitgedeeld, dan ben ik voor. Als je toch punten wilt uitdelen, start dan een apart kwalificatie kampioenschap. P1 = 20 punten, P20 = 1 punt. Op de laatste zaterdag van het seizoen heb je een eerlijke stand in het kwalificatie kampioenschap en moet de rode lantaarn drager een liedje zingen en trakteert de winnaar op een avond flink zuipen onder alle coureurs. Wat weer tot interessante variabelen kan leiden tijdens de laatste race. Kotsen, migraine, zonnebril die afzakt in de helm, of tegen de richting in rijden bijvoorbeeld.

      • + 1
      • 9 maa 2021 - 16:03
  • Wellicht een interessante gedoe.. maar blijft een gedoe. Ook kan ik me nog niet genoeg inspannen om naar FE the kijken.
    Misschien ben ik niet zo positief omdat ik steeds meer een meer naar 12 rondjes per sessie verlang. Het liefst met een 10 of 12 kwalificatiemotor! ;-)

    • + 0
    • 9 maa 2021 - 13:27
  • sprintrace, is dat niet dezelfde kwali, die we vorige eeuw al nie hebbe gehad?

    • + 0
    • 9 maa 2021 - 13:49
  • Wordt dit nou wel of niet punten waard?

    • + 0
    • 9 maa 2021 - 15:02
  • mordor

    Posts: 1.156

    niets tegen dit experiment, maar het zou los moeten staan van de huidige vervangings beperkingen. Zowel in materieel als in (garage)tijd.

    • + 0
    • 9 maa 2021 - 15:46
  • dus een race voor de teams en de andere voor de coureurs ben er helemaal voor !

    • + 0
    • 9 maa 2021 - 17:51
  • FredericS

    Posts: 131

    Geen onderdelen wisselen, en daarna starten zonder bijtanken :):):)

    • + 0
    • 10 maa 2021 - 12:17

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar