user icon
user icon

F1 wil seizoen 2020 online van start laten gaan met F1-coureurs

  • Gepubliceerd op 19 maa 2020 13:16
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra

De Formule 1 ligt momenteel helemaal plat door het coronavirus en het is de vraag wanneer het seizoen van 2020 van start zal gaan. Het lijkt er echter op dat de F1 het seizoen 2020 wil gaan starten, maar dan online in de virtuele vorm, waar het de bedoeling is dat alle F1-coureurs gaan deelnemen.

Op het eerste gezicht is er al een virtuele variant in de vorm van de officiële F1 Esports Series, die sinds 2017 actief is met enkele topgamers in de hoofdrol. Maar het was pas nadat Melbourne werd geannuleerd dat meeste F1 fans het E-racen volledig hebben ontdekt en inmiddels doordat er niet op de circuits geracet kan worden, ook het virtuele racen lijken te omarmen.

Er waren eigenlijk twee online alternatieve Australische Grands Prix die mainstream gingen op de dag van wat de real-life race afgelopen zondag had moeten zijn.

Eén daarvan betrof waarbij Max Verstappen betrokken was, maar de andere georganiseerd door voormalig F1-coureur Jean-Eric Vergne, stond op het virtuele Melbourne-circuit van de officiële F1 2019-game.

Doelman Real Madrid op F1-grid

Op de gesimuleerde grid stonden onder meer Lando Norris en oud-F1-coureurs Stoffel Vandoorne en Esteban Gutierrez, en zelfs Real Madrid-doelman Thibaut Courois. Tegenover het Franse Quest zegt Vergne: "We hadden niet alle F1-coureurs, maar we hadden wel sterren. Er zijn ook sterren in het gamen bij de E-sports, met miljoenen volgers. Sommigen hebben bijna meer fans dan echte coureurs."

Vergne, die in de Formule E rijdt, zei dat hij gemotiveerd was om te organiseren wat een zeer populair evenement bleek te zijn om teleurgestelde fans te compenseren.

"Ik wilde de fans gewoon de kans geven om een race te zien", zei hij. "Iedereen wachtte op het begin van het seizoen en was gefrustreerd, dus hebben we deze in twee dagen gemaakt. Waarom brengen we niet al deze mensen samen, coureurs en gamers, en doen we hier races in plaats van de races die zouden moeten gebeuren?"

"Het was een groot succes, met inhalen, vechten, verschillende strategieën. Je kon de sfeer van de F1 en de autosport een beetje zien, hoewel het duidelijk anders is. Maar uiteindelijk zagen we echte coureurs concurreren in een zeer realistisch videospel", voegde Vergne eraan toe.

Compleet virtueel F1-seizoen 2020

Hij zei dat er dit weekend weer een vervangingsrace zal plaatsvinden voor de Grand Prix van Bahrein, terwijl grotere plannen voor 2020 nu in de maak zijn.

Vergne over zijn plannen: "De distributie zal evolueren. We gaan professionaliseren. We hebben bijvoorbeeld een kleine crash gehad omdat er zoveel mensen aan de start van de race waren. We hebben daarom geïnvesteerd in servers en computers."

Vergne zei dat nog actieve F1-coureurs en andere professionele coureurs worden uitgenodigd om de volgende races mee te doen.

"We zullen proberen alle Grands Prix van het seizoen te doen. Er zouden meer F1-coureurs moeten komen, die de komende dagen voor Bahrein zullen worden aangekondigd."

De Duitse Bild-krant zegt echter te hebben vernomen dat "de Formule 1 hierop reageert en zijn eigen virtuele races zal organiseren met zijn sterren."

 

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Ome Theo

    Posts: 258

    Blij dat ze mijn roep gehoord hebben :D

    Wordt Max toch nog kampioen.

    • + 0
    • 19 maa 2020 - 14:05
    • Ome Theo

      Posts: 258

      Ze zouden in mijn ogen beter rFactor 2 kunnen gebruiken ipv het meer arcade achtige F1 2019/2020

      • + 0
      • 19 maa 2020 - 14:08
    • Snork

      Posts: 7.827

      Cursus kantklossen begint morgen op RKK, NPO2. Als alternatief.
      Daarna ochtengymnastiek voor bejaarden.
      Zat te doen, who needs online racing?

      • + 0
      • 19 maa 2020 - 15:38
    • @ Ome Theo "Ze zouden in mijn ogen beter rFactor 2 kunnen gebruiken ipv het meer arcade achtige F1 2019/2020". Ja rFactor 2 is veel realistischer, maar heeft geen officiële F1 mod. Codemasters heeft de alleenrechten voor een F1 game/simulator. Maar realistisch is niet het doel hier, het is voor de lol en vermaak.

      • + 0
      • 20 maa 2020 - 17:19
  • Hopelijk zendt Ziggo dit uit, of een ander kanaal want via telefoon of tablet vind ik niks en met allerlei kabeltjes gaan hannesse ben ik ook niet van. Gemak dient de mens zullen we maar zeggen (lees: lui).

    • + 1
    • 19 maa 2020 - 14:07
    • Met een beetje moderne smart-TV kun je ook naar een YouTube livestream kijken. Je zoekt de YouTube livestream op op je smartphone of tablet en kiest dan voor "casten naar TV". Alleen de link wordt dan naar de TV gestuurd en de TV gaat de stream dan rechtstreeks van YouTube afspelen.
      Geen gehannes met allerlei kabeltjes, voorwaarde is wel dat je smart-TV met internet is verbonden.

      • + 0
      • 20 maa 2020 - 17:23
  • Moondust

    Posts: 573

    Online zijn alle auto's even snel? Er is geen manier om verschillen te simuleren lijkt me.

    • + 0
    • 19 maa 2020 - 14:08
    • StevenQ

      Posts: 6.419

      Ja hoor, die verschillen zijn er ook virtueel, de sterkte van motoren en grip en downforce van de auto's zijn allemaal factoren die programmeerbaar zijn.

      • + 1
      • 19 maa 2020 - 14:35
    • Snork

      Posts: 7.827

      Mooi, dus Mercedes rijdt met DAS, Red Bull met nieuwe voor en achterwielophanging, Ferrari doet een sensor-dingetje en Haas blijft klooien met de banden? Cool.
      ;-)

      • + 1
      • 19 maa 2020 - 15:33
  • leuk alternatief, voor de geïnteresseerde fans om te volgen...
    helaas hoor ik daar niet bij...

    • + 4
    • 19 maa 2020 - 14:33
    • Snork

      Posts: 7.827

      Gewoon lekker met lego spelen ;-)

      • + 0
      • 19 maa 2020 - 15:34
    • Snork

      Posts: 7.827

      Gelukkig hebben we nog een songfestival dit jaar! Oh...wacht...k*t. Nou, dan maar de Amstel Gold Race kijken. Wat? Oh...
      Nou, dan maar de nieuwe James Bond film kijken. Huh? Ook niet?
      Ik ga na de kroeg nu, ben het beu? Wat...dicht?

      Tsja, dan zit er niks anders op dan toiletpapier te gaan hamsteren. Kunnen ze het krijgen ook.

      • + 1
      • 19 maa 2020 - 15:36
    • walteij

      Posts: 1.068

      En als je huis eenmaal vol zit met toiletpapier, kun je altijd nog gewoon op de bank neerploffen, bier gaan zuipen en k*t gaan roepen.

      • + 2
      • 19 maa 2020 - 15:44
    • Snork

      Posts: 7.827

      Daar zeg je wat. Bier...
      Ben effe naar de appie.

      • + 0
      • 19 maa 2020 - 15:46
    • @walteij,
      heb ik gisteravond al gedaan, met m'n trainingsbroek languit op de bank, 1 hand in de broek grabbelen in het kruis, andere hand een biertje vast, en keihard K*T door de woonkamer brullen, was best nog wel vermakelijk ...

      maar voor vanavond zoek ik wat anders, ik zat te denken aan paar goeie lijnen coke snuiven van de salontafel en daarna al m'n meubilair kapot te smijten...

      • + 2
      • 19 maa 2020 - 15:59
    • walteij

      Posts: 1.068

      Er is bijna niks mooiers in de wereld dan op de bank zitten, bier zuipen en k*t roepen,
      Een van de dingen die mooier is, is als je vrouw mee gaat doen (en die van mij doet dat dan dus ook)

      • + 2
      • 19 maa 2020 - 16:03
    • tja mijn vriendin vond het gisteravond allemaal niet zo leuk wat er gebeurde, totaal geen gevoel voor humor wat dat aangaat, ze zou vandaag boodschappen doen maar ik betwijfel of ze weer bier meegenomen heeft :(

      • + 1
      • 19 maa 2020 - 16:07
    • walteij

      Posts: 1.068

      Ze moet niet moeilijk doen.
      Die 6 kratten bier kan ze tenslotte makkelijk vanuit de winkel naar huis sjouwen. ;-)

      • + 1
      • 19 maa 2020 - 16:09
    • zal het doorgeven vanavond, schatje, @walteij van gpvandaag zegt dat je niet zo moet zeuren maar gewoon bier sjouwen!

      • + 1
      • 19 maa 2020 - 16:11
    • Snork

      Posts: 7.827

      Met borrelnootjes gooien vindt mijn vrouw ook niet leuk. De hond wel, die vreet het allemaal op.

      • + 1
      • 19 maa 2020 - 16:17
  • Mr.Rofl

    Posts: 391

    Helden van deze race waren:
    Jimmy Broadbent en Steve Brown (aka SuperGT)
    Heerlijk dat ik 2 schermen heb, kon ik beide streams tegelijk bekijken.

    • + 1
    • 19 maa 2020 - 15:27
  • Kevin

    Posts: 4.614

    “ Maar het was pas nadat Melbourne werd geannuleerd dat meeste F1 fans het E-racen volledig hebben ontdekt en inmiddels doordat er niet op de circuits geracet kan worden, ook het virtuele racen lijken te omarmen.”

    Wat is dit voor zin, joh?!

    • + 0
    • 19 maa 2020 - 21:13

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar