user icon
user icon

Antonio Giovinazzi hoopt kans bij Ferrari af te dwingen voor 2021

  • Gepubliceerd op 03 feb 2020 12:45
  • comments 21
  • Door: Bjorn Smit

De meeste stoeltjes voor 2021 zijn nog niet ingevuld en dus willen coureurs zich in de kijker rijden bij topteams. Dat geldt ook voor Antonio Giovinazzi: hij hoopt een kans te verdienen bij Ferrari.

Van veel topcoureurs loopt na 2020 het huidige contract af. Daardoor bijvoorbeeld Lewis Hamilton en Sebastian Vettel vrij om hun opties te bekijken. Ook zorgt de ontstane situatie ervoor dat andere coureurs gaan azen op de plekken zie de meervoudig wereldkampioenen nu bezetten. Giovinazzi doet dat ook: de Italiaan uit het opleidingsprogramma van Ferrari ziet zichzelf als kandidaat voor het plekje van Vettel.

"Ik zou liegen als ik zeg dat ik niet over Ferrari droom", vertelde Giovinazzi aan La Gazzetta dello Sport. "Het belangrijkste voor mij is dat ik me volledig concentreer op mijn werk, maar ik weet dat ik een kans heb als ik goed presteer in 2020. Ik heb al een geweldige relatie met Charles [Leclerc]. We spreken vaak met elkaar en gaan in Monaco naar dezelfde restaurants."

Terugkeer in F1 niet gemakkelijk voor Giovinazzi

Ferrari heeft een van haar twee stoeltjes voor 2021 al vergeven: kort voor de jaarwisseling maakte de Scuderia bekend dat Charles Leclerc zijn contract bij het team verlengd heeft tot en met 2024. Giovinazzi wil zich dus graag bij Leclerc voegen, maar hij weet dat zijn niveau daarvoor omhoog moet. In 2019 reed de Italiaan voor het eerst een heel seizoen in de Formule 1, maar makkelijk was dat niet.

"Ik daag iedereen uit om twee jaar langs de zijlijn te zitten en daarna terug te keren op je werk. Wat betreft snelheid zat ik niet ver van Kimi af. Ik miste ritme in het racen, de starts, de strategie, de pitstops en hoe je op de banden moet letten. Het was niet alsof ik terugkeerde in de Formule 2, maar op het hoogste niveau waar ik slechts anderhalve race tegen de sterkste coureurs ter wereld gereden had."

Ook Alfa Romeo-teamgenoot Kimi Raikkonen maakte het Giovinazzi niet makkelijk en dat heeft deels met de toch ietwat stille persoonlijkheid van de wereldkampioen van 2007 te maken. "Hij zegt niet veel, en in eerste instantie hielp hij me niet, omdat zijn resultaten veel beter waren en het leek alsof er een groot gat was. Maar hij was een belangrijk richtpunt voor mij om op een professionele manier volwassen te worden."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • meister

    Posts: 2.293

    De plek van Vettel komt natuurlijk vrij.

    • + 0
    • 3 feb 2020 - 12:51
    • Ik snap dat Antonio dat wil, maar ik acht de kans dat we hem ooit in een Ferrari zien, zo goed als ‘0’. Gewoon niet goed genoeg. In een Haas kan ik me hem dan weer wél voorstellen

      • + 4
      • 3 feb 2020 - 13:18
    • joop

      Posts: 1.050

      HAhahahahahaha....... oww.... ahum......

      denk dat ik net zo veel kans maak... moet eerst nog 60 kg afvallen, maar verder...

      • + 0
      • 3 feb 2020 - 13:26
  • Dan zal er nog veel moeten gebeuren om dat te realiseren , maar ik laat me graag verassen

    • + 0
    • 3 feb 2020 - 13:02
  • Die is voor max

    • + 0
    • 3 feb 2020 - 13:02
    • sambal

      Posts: 917

      Nee..die is voor Giovinazzi, want hij eet in dezelfde restaurants als Leclerc.....dus 😏

      • + 0
      • 3 feb 2020 - 13:24
  • Heeft hij zijn pilletjes wel gehad?

    • + 0
    • 3 feb 2020 - 13:05
    • Wat is er mis met ambities hebben?

      • + 3
      • 3 feb 2020 - 13:21
    • Edgar

      Posts: 1.328

      Ambitie past heel slecht in het poldermodel...

      • + 0
      • 3 feb 2020 - 17:04
    • RBH2019

      Posts: 1.798

      Ambitie is goed, maar het is verstandig om je ambities een beetje af te stemmen op de realiteit.

      • + 0
      • 3 feb 2020 - 22:42
  • Roy

    Posts: 2.110

    Als Charles doet wat van hem verwacht wordt, en wat ook gewoon in lijn der verwachting ligt , zoeken ze gewoon een goede 2e coureur die zonder al teveel tegengas het hulpje wil spelen van Antonio. De vraag is alleen, van de 3 topteams, is hij dan sterk genoeg om die auto ook op P2 of P3 te zetten.

    • + 1
    • 3 feb 2020 - 13:15
  • Mooi dat hij deze ambitie heeft. En als Italiaan niet meer dan logisch.

    Echter vrees ik er voor. Meer nog, hij zal in 2020 toch wel heel goed moeten presteren om überhaupt in de F1 te blijven. Ik zie in hem geen toptalent en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hij onder meer zijn nationaliteit mee heeft en dus een stoeltje kon bemachtigen bij Ferrari's B-team.

    • + 1
    • 3 feb 2020 - 13:36
  • Om de chaos nog completer te maken.
    Een Italiaan in een Ferrari.

    • + 3
    • 3 feb 2020 - 14:04
    • Nou idd. Zelfs de grote Enzo Ferrari was daar huiverig voor. Geeft namelijk extra veel druk voor de scuderia.

      • + 0
      • 3 feb 2020 - 16:06
  • Verwacht nog eerder Riciardo.

    • + 0
    • 3 feb 2020 - 14:52
    • Voor Ricciardo zou dat mooi zijn.

      • + 0
      • 3 feb 2020 - 18:25
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Dat zie ik niet gebeuren.

    • + 0
    • 3 feb 2020 - 15:13
  • Hopen doe je op de wc.

    • + 0
    • 3 feb 2020 - 17:53
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Hopen, dat doen vissersvrouwwn.

      • + 1
      • 3 feb 2020 - 20:04
  • GHM65

    Posts: 554

    'Uiterlijk' is niet één van de toelatingscriteria.
    Voor de rest zie ik onvoldoende basis aan rscepace en talent maar misschien vergis ik me.

    • + 0
    • 3 feb 2020 - 18:27
  • Aardige gozert , middelmatige coureur .. Mazzel dat hij de enige Italiaan is in F1 op dit moment anders had hij waarschijnlijk niet eens een stoeltje gehad.. Ja ,misschien een schommelstoel...

    • + 0
    • 4 feb 2020 - 12:11

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Alfa Romeo Racing
  • Punten 14
  • Podiums 0
  • Grand Prix 23
  • Land IT
  • Geb. datum 14 dec 1993 (26)
  • Geb. plaats Martina Franca, IT
  • Gewicht 63 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender