user icon

FIA introduceert avondklok voor teampersoneel

  • Gepubliceerd op 14 dec 2010 12:10
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra
Een volledige nacht doorwerken zal de monteurs en engineers van Formule 1-teams volgend jaar bespaard blijven. De internationale autosportbond FIA stelt voor 2011 een avondklok in. Teamleden worden tien uur voor de start van de vrije trainingen op vrijdag en zaterdag voor een periode van zes uur geweerd van het circuit.

Als de eerste sessie op vrijdag bijvoorbeeld om 10.00 uur begint, dan gaat de avondklok op donderdag 24.00 uur in en loopt op vrijdag 06.00 uur af. Dat staat in de nieuwe Sportieve Reglementen. “Teampersoneel dat op enige manier betrokken is bij het runnen van de auto's is niet op het circuit toegestaan voor twee periodes van zes uur, die van start gaan tien uur voor de aanvang van de eerste vrije training en de derde vrije training. Echter, teams krijgen toestemming voor vier individuele uitzonderingen gedurende het seizoen.”

Reacties (22)

Login om te reageren
  • De wedstrijdleiding zal er op toe zien dat de coureurs en teamleden optijd naar bed gaan , zoniet dan zullen ze zwaar gestraft worden.

    • + 0
    • 14 dec 2010 - 12:13
  • Shoarma

    Posts: 75

    kinderachtig.

    • + 0
    • 14 dec 2010 - 12:19
  • Wederom zijn ze bij de FIA aan het doorschieten met de regelgeving. Nu zijn ze bijna zover dat we moeten kijken naar auto\'s met een 1.6 Seat blokje als standaard, nu gaan ze beginnen aan hoe een bedrijf met zijn personeel omgaat....volgens mij is het zo dat wie betaalt die bepaalt. Wanneer werknemers ervoor kiezen om bij een F1 team te gaan werken kiezen ze automatisch voor lange dagen werken. En niemand die in de gaten heeft dat de FIA in alles zijn/haar zin door drijft als een dictatoriaal regime. Voor alle fans van de waanzinnige bemoeienis van de FIA, blijf lekker dromen dat al deze veranderingen goed zijn voor de sport, want dat is het namelijk niet! Oh ja heb nog even op Youtube geluisterd naar het gebrul van een V10....kan jullie wel vertellen dat het Seat blokje dat van zijn leven niet gaat benaderen, zelfs de huidige V8 niet. Straks moet je het geluid van je tv zo hard zetten om nog een motor te horen dat wanneer Olaf(of iemand anders) er doorheen tettert spontaan het pleisterwerk van de muur afvalt, fijne vooruitzichten.

    • + 0
    • 14 dec 2010 - 12:47
    • Je schiet hier wel erg door. Wie betaalt die bepaalt???? Ooit van arbeidstijdenwetten gehoord??? Ook F1 teams zullen zich aan zo\'n regelgeving moeten houden. Dus ook de FIA zal hier op moeten toezien.

      • + 0
      • 14 dec 2010 - 13:08
    • Ik vind persoonlijk de geluid van de V8 mooier van die van de V10. Het klinkt iets lager en stoerder, waarschijnlijk word het geluid nog lager met de V6, ik denk dat ik de V8 het mooist b;ijf vinden. Maar ach het zij zo en het zal vast wel goed zijn.

      • + 0
      • 14 dec 2010 - 13:15
    • Ja, inderdaad wie betaalt die bepaalt, vraag dat maar aan de gemiddelde ondernemer. Jij bent er eentje van 10.00u beginnen en 14.00u stoppen. En arbeidstijdenwetten waar jij het over hebt zijn geldig in Nederland, het land waar de gemiddelde werknemer liever lui dan moe is.

      • + 0
      • 14 dec 2010 - 14:09
    • wie betaalt bepaald?? cool, ik neem morgen een taxi en eis dat die kerel van een rots af rijd, want ik betaal dus bepaal

      • + 0
      • 14 dec 2010 - 17:15
    • Wat lul je nou weer raar ventje, of begrijp je er werkelijk geen snars van?

      • + 0
      • 15 dec 2010 - 00:10
  • Wel zo netjes. Zal met name de Red Bull crew blij mee zijn. Die stonden er toch om bekend dat ze vrijdag nooit aan slapen toekwamen.

    • + 0
    • 14 dec 2010 - 13:06
    • Die moeten niet zeiken, dat harde werken en weinig slapen heeft ze het kampioenschap opgeleverd. Zoals hierboven al gezegt is, als je bij een F1 team gaat werken weet je dat weinig nachtrust 1 van de regelmatig terugkomende aspecten is.

      • + 0
      • 14 dec 2010 - 13:09
  • Wie gaat die avondklok controleren, de Duitsers van dit circus?

    • + 0
    • 14 dec 2010 - 13:36
  • Vette-L

    Posts: 265

    Ik vind het een slechte beslissing niet voor het personeel maar wel voor de sport.

    We gaan dus voor het eerst zien dat een wagen die crashed in qualy niet op de grid staat voor de wedstrijd.

    Erg jammer ik bewonderde juist dat doorzetings vermogen van de teams.

    • + 0
    • 14 dec 2010 - 13:52
    • Lezen aub ”Echter, teams krijgen toestemming voor vier individuele uitzonderingen gedurende het seizoen”

      • + 0
      • 14 dec 2010 - 14:02
    • Student

      Posts: 64

      Hij heeft het dus over Petrov denk ik dan

      • + 0
      • 14 dec 2010 - 15:15
    • -Baron-

      Posts: 3.091

      Petrov heeft er meer dan 4 per jaar nodig.

      • + 0
      • 14 dec 2010 - 22:11
  • Opp1e

    Posts: 102

    Ja maar je moet dan dus VOOR aanvang van het seizoen 4 mensen op een lijstje geven wie dus buiten deze regeling vallen... keuzes keuzes keuzes....

    • + 0
    • 14 dec 2010 - 14:34
    • Neen, ze mogen per coureur hier vier keer vanaf wijken. En dat hoeven ze natuurlijk niet nu al aan te geven.

      • + 0
      • 14 dec 2010 - 14:52
  • dude

    Posts: 323

    Wat leest bijna iedereen hier een artikel slecht zeg. Dat lotus-less is more tig keer dingen moet gaan verduidelijken. Bedankt hiervoor overigens ;-).

    Verder is zo\'n avondklok natuurlijk ontzettend goed, ik kan me voorstellen dat het voor een groot gedeelte voor de veiligheid van de crew is, en kan me niet indenken dat wij als toeschouwers er ook maar iets van merken. Way to go...

    • + 0
    • 14 dec 2010 - 15:05
  • is dit in de WRC niet net zo?? ik vind het juist beter zo

    • + 0
    • 14 dec 2010 - 17:17
  • Fresh-T

    Posts: 461

    Dit kan toch ook echt niet waar zijn..

    Zolang er nog steeds coureurs zijn die op vrijdag auto\'s total loss rijden, vind ik het niet meer dan normaal dat een team de kans krijgt om de auto voor de volgende VT weer aan de gang te krijgen.. Dit is dus absolute bullshit!

    • + 0
    • 14 dec 2010 - 18:26
  • Robbert89

    Posts: 305

    Mes snijd beetje aan 2 kanten. Dit is nou eenmaal een baan waarbij lange en onregelmatige werktijden horen. Als je vaste tijden wil hebben voor begin, pauze en eind, dan moet je gaan vakken vullen bij AH.

    • + 0
    • 15 dec 2010 - 11:15
  • Gewoon de teams 4 auto\'s laten meenemen en dan is alles opgelost.

    • + 0
    • 16 dec 2010 - 01:04

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar