Bleekemolen pleit voor ander systeem in de F1
- Gepubliceerd op 16 jun 2017 17:20
-
31
- Door: Rob Veenstra
Trending nieuws
-
Uitslag VT2 Oostenrijk: Antonelli zet concurrentie op achterstand, klagende Verstappen vierde
De tweede vrije training in Oostenrijk zit erop. Op de Red Bull Ring werd in deze sessie de snelste tijd genoteerd do...
26 jun 2026 18:00 -
Mekies maakt Red Bull-standpunt duidelijk: "Verstappen blijft bij ons"
De toekomst van Max Verstappen blijft een van de meest besproken onderwerpen in de Formule 1, maar volgens Red Bull-t...
26 jun 2026 19:14 -
Daar gaan ze weer: Verstappen steekt middelvinger op naar Russell
Max Verstappen en George Russell zijn elkaar voor de zoveelste keer tegengekomen tijdens een Formule 1-sessie. In de ...
26 jun 2026 18:23 -
Verstappen zet Red Bull op scherp: "Was lastig vandaag"
Max Verstappen spreekt van een lastige dag na de eerste twee vrije trainingen in Oostenrijk. Op de Red Bull Ring reed...
26 jun 2026 18:47 -
Verstappen heeft weer problemen tijdens VT2: "Wat the f*ck is dit?"
Max Verstappen en Red Bull Racing hadden al hun hoop gegooid op het Grand Prix-weekend in Oostenrijk, maar tot dusver...
26 jun 2026 17:19
Reacties (31)
Login om te reageren-
Jaja.....proefballon van de dag.
- + 0
- 16 jun 2017 - 17:24
-
nee meneer bleekemolen dan is de f1 weg .
minder regels andere indeling vrijdag en zaterdag trainen zondag morgen kwalie 2 uur later race .
motoren versimpelen niet zoals nu voorschrijven al wil je een 12 cilinder of een 3 cilinder turbo .
vastgestelde hoeveelheid brandstof en laat ze maar bouwen en proberen dat is waar het om gaat- + 0
- 16 jun 2017 - 17:26
-
Is al eens geprobeerd (A1GP) was niet echt een succes...
- + 7
- 16 jun 2017 - 17:27
-
Was wel leuk die landen teams. Mooie opwarmer in de winterpauze van de F1.
- + 2
- 16 jun 2017 - 17:43
-
A1gp was goed maar ik denk dat ze ten onder zijn gegaan aan de kosten zoals transport en niet omdat de formule niet goed was
- + 0
- 16 jun 2017 - 17:57
-
@POLLEKEN
Ze hebben geprobeerd om het als 'concurrent' voor de F1 te plaatsen en dat is helaas mislukt. Bovendien werd het gepresenteerd als landenteams en dat neemt toch de mogelijkheid voor de kleinere landen om mee te doen wel een beetje weg.- + 0
- 16 jun 2017 - 18:08
-
bovendien stortte de hele klasse financieel in nadat de Sjeik niet meer betaalde aan de teams, er waren te weinig sponsors met interesse en op de meeste circuits was weinig publiek.
Superleague Formula is trouwens ook zo'n voorbeeld- + 1
- 16 jun 2017 - 19:50
-
Concurrent/tegenhanger was wel mooi dat er in de winter ook wat op tv was !
- + 0
- 16 jun 2017 - 20:17
-
Denk dat de A1GP ten onder is gegaan aan het aantrekkelijker alternatief, namelijk de F1 !
Als de F1 over zou stappen op dit systeem zou het meer kans maken, althans dat is mijn beleving.- + 0
- 16 jun 2017 - 21:42
-
:-( Had van mij nog mogen bestaan.
- + 1
- 16 jun 2017 - 23:12
-
Heb net een reactie geplaatst met inderdaad deze twee klasses als voorbeeld. A1GP is inderdaad ten ondergegaan aan de sponsoring van de sjeik weg viel. Maar ik denk ook dat het overgaan naar een duurder en complexer Ferrari chassis er aan bijgedragen heeft. Deze klasse was een knappe poging om een eenheids alternatief naast de F1 te zetten. Ik vond het ook leuk om naar te kijken...
- + 0
- 17 jun 2017 - 12:06
-
A1 was een interessant initiatief, maar had meerdere problemen:
- 1 auto per team haalt de spanning van het onderlinge duel weg,
- het startveld was te klein,
- weinig aansprekende namen,
- raar kwalificatieformat
- een rollende start!
- een hoop amateurisme in de pitbox
Voorts, persoonlijk vond ik de wagen er tamelijk ruk uitzien, te weinig agressief.
Maar bovenal, als je new kid on the block bent en je wilt de concurrentie met F1 aangaan, moet je zorgen dat de auto op zijn minst zo snel is als F1. En dat was ie niet. Hij hing ergens tussen F3 en GP2 in.
En dan had je ook nog ene Jos verstappen die een miljoen eiste (en uiteindelijk kreeg) maar niet als zodanig presteerde - in ieder geval was ie ondanks die ene overwinning (waarbij altijd onder het tapijt wordt geveegd dat concurrent Neel Jani de laatste ronde kapot ging) niet aantoonbaar beter dan Bleekemolen of Doornbos.- + 0
- 19 jun 2017 - 09:45
-
Ik dacht dat deze man wel zou weten wat het hele bestaansrecht van de F1 inhoudt..
- + 2
- 16 jun 2017 - 17:33
-
Inderdaad...nu gaat Bleek te ver! Voor straf 5 jaar niet meer bij Ziggo op tv!
- + 0
- 16 jun 2017 - 17:43
-
Wat heeft de F1 niet allemaal geprobeert, alle grote veranderingen zijn eigenlijk een fiasco gebleken. Laat het maar zo als het is, het enige wat ze moeten doen is snel duidelijkheid geven over de nieuwe motorformule. Dan kan iedereen zich goed voorbereiden en zullen de verschillen mbt motoren veel minder zijn.
- + 2
- 16 jun 2017 - 17:40
-
Er zijn al zat éénheidsklasses om naar te kijken, de F1 moet speciaal blijven.
- + 3
- 16 jun 2017 - 17:46
-
Ik zou eerder een drietal motorfabrikanten willen voorstellen, waaruit de teams moeten kiezen. De gelden die nu over de teams worden verdeeld, die worden dan verdeeld over de 3 motor types, inclusief het hele elektronische systeem, olie, versnellingsbak accu noem maar op. Stel dat is 1000 mln per jaar. De motorfabrikanten krijgen betaald naar aantal teams die in de f1 die hun combinatie gebruikt. Bijv 50mln per team per jaar. Stel Mercedes levert aan 10 teams = 500mln inkomsten dat Mercedes krijgt. Er blijft nu 500mln over wat naar de teams gaat, 50m per team (plus gratis motors). De twee andere motorfabrikanten leveren aan 1 team, waardoor zij maar 50 mln krijgen. De 2 teams krijgen alleen 950 mln, waarmee ze hun auto kunnen bouwen.
Je maakt f1 veel interessanter voor private partijen
(ff makkelijke getallen gepakt)- + 0
- 16 jun 2017 - 17:51
-
In jouw hoofd zal het allemaal wel logisch zijn, maar ik volg je niet echt.
- + 3
- 16 jun 2017 - 17:58
-
@CICERO
Ik ben het niet met je eens...
Gewoon concurrentie met behulp van externe leveranciers toestaan, zoveel mogelijk mogelijkheden om uit te kiezen. Tenzij bedoelt dat er drie externe leveranciers (dus zonder fabrieksteam) moeten komen, maar dat zal door de huidige fabrieksteams tegengehouden worden.- + 0
- 16 jun 2017 - 18:02
-
Rare berekening. Hoeveel teams heb je nodig?
- + 0
- 17 jun 2017 - 09:22
-
Helpt niks, grootste budget wint
- + 0
- 16 jun 2017 - 18:31
-
Yeah right....
- + 0
- 16 jun 2017 - 19:34
-
Dat hebben we al Michael. Heet sinds kort Formule 2.
Eventueel kun je de plas over, daar rijden ze ook rondjes met een soortgelijke formule.- + 0
- 16 jun 2017 - 20:56
-
Aan de hand van deze informatie mijn idee :
Coureurs rijden elk raceweekend 2 bolides en krijgen voor beide dus ook de waardering (mogelijke punten voor het WK)
Op zaterdag de standaard bolides, vergelijkbaar met F2 inclusief budget, na de Kwaificatie voor zondag met de 'vrij ontwikkelde auto's (maximaal V6 1600 biturbo met kers en ongelimiteerde energie opslag)'
Dus kan elke coureur zit met gelijkwaardig materiaal meten en met hetgeen wat door eigen team is ontwikkeld. Toont veelzijdigheid van coureur aan en kans op winst als de andere race pech was.- + 1
- 16 jun 2017 - 21:13
-
Ja tuurlijk joh, nog een clio-cup.
- + 0
- 16 jun 2017 - 22:24
-
Echt niet.... dat is juist niet!!! de basis van de F1
Porsche supercup, Clio cup ed. ... 'gelijke' auto hebben we al.- + 0
- 16 jun 2017 - 22:54
-
Krijg je dan juist van die optocht-races?
- + 0
- 17 jun 2017 - 01:31
-
Ik zeg álle fabrieksteams eruit behalve Ferrari (omdat ze, ondanks alles, al járen stug mee blijven doen)... RB: weg... instap was puur sponsoring, niets te maken met racen.. Mercedes: ga maar leveren. Fabrieksteam heeft niets te zoeken in de F1 (ze stappen toch uit wanneer het ze niet meer zint).
Motorformule iets of wat versimpelen, instapkosten verlagen etc. zodat het geen belachelijke hoeveelheid geld meer kost om mee te doen.
Sponsoren moeten weer sponsoren worden en niét "eigenaren" of volk met een te groot belang die daarom eea kunnen sturen/bepalen (mercedes én renault inclusief).
Maak het meer slimme jongens ipv rijke mensen.
Liberty eruit want, ook al waren de laatste jaren vóór ze net zo ruk, bij hen draait het nog meer om commercie dan wij allen beseffen.. Ik merk geen enkel race-hart bij ze. Maar goed, wij slikken het omdat ze maar al te graag beantwoorden wat we "willen"/cq zij kunnen verkopen. Als nu de halve wereld vindt dat we bij de F1 een zaterdag/zondag-race willen zien, geloof me, dan doen ze dat. Immers, dat zijn meer kijkers, meer kaartjes, meer reclame-inkomsten.
En wat de "Bleek" hier roept, is alleen maar een kreet dat het anders moet.. Wil je een beetje anders, luistert er niemand, dus dan maar extreem anders. Misschien komt het dan uit in het midden.- + 0
- 17 jun 2017 - 02:37
-
@BRAMMUS: Redbull alleen sponsoring.... Kom op zeg dat merkt ademt extreme sporten. Het gaat bij RedBull echt niet alleen om de blikjes ze willen een life style merk zijn dat het uiterste van mensen vraagt. Hun belangen in de F1 zijn gelijk aan Honda, Mercedes, Ferrari en elk mogelijke andere auto fabrikant.
Als het echt alleen om sponsoring zou gaan zou het goedkoper en makkelijker zijn om alleen stikkers te plakken...- + 0
- 17 jun 2017 - 12:10
-
Sorry hoor maar een frisdrankje heeft niets met autosport te maken... en dan kunnen ze bij een hoop sporten betrokken zijn en lifestyle bladiebla, feit is dat ze gewoon zoveel mogelijk inkomsten wilken genereren met de verkoop van die blikjes.
Vergelijk het maar eens bv met Williams of Sauber, dáár draait het om F1 en niet om de verkoop van weet-ik-veel-wat- + 0
- 17 jun 2017 - 16:10
-
Die gast is gestoord... Die klasses zijn al vaker geprobeerd. Ik noem de A1GP wat het nog even vol hield maar toen ze met duurdere Ferrari chassis gingen rijden was het snel afgelopen. Daarnaast hadden we de super league formula, etc, etc... Duidelijk dat daar de mensen dus ook niet voor warm lopen.
- + 0
- 17 jun 2017 - 12:03
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Posts: 2.382
Is al eens geprobeerd (A1GP) was niet echt een succes...