user icon

Nederlands LMP2-team in 24 uur van Le Mans

  • Gepubliceerd op 16 nov 2016 16:50
  • comments 30
  • Door: Rob Veenstra

Met Racing Team Nederland verschijnt er volgend jaar een Nederlands team in de LMP2-klasse aan de start van de 24 uur van Le Mans. Initiator is Jumbo-topman Frits van Eerd, tevens een van de coureurs bij de renstal. Hij heeft oud Formule 1-rijders Jan Lammers en Rubens Barrichello gestrikt als teamgenoten.

Racing Team Nederland slaat voor het LMP2-avontuur de handen ineen met Dallara, dat een nieuwe auto heeft ontwikkeld. De Nederlandse renstal zal gerund worden door Davytec Engineering, weet F1Today.net. Davytec is in 2001 opgericht en door Peter Kox geïntroduceerd bij Racing for Holland, het oude Le Mans-project van Lammers.

Naast de 24 uur van Le Mans zal Racing Team Nederland deelnemen aan de Europese Le Mans Series. Het team testte vorige week in Magny-Cours voor het eerst met de door Cosworth aangedreven Dallara LMP2-bolide. De officiële presentatie van het team, de auto en de rijders vindt binnenkort ergens in Nederland plaats.

Aanvankelijk werd er ook gepraat met MP Motorsport, die eveneens een auto willen inzetten in de LMP2-klasse op Le Mans. Daarnaast was het de bedoeling dat Jos Verstappen het duo Lammers-Van Eerd zou versterken. Daar zijn enkele gesprekken over gevoerd, maar uiteindelijk besloot Verstappen dat hij liever zijn zoon Max wil ondersteunen in de Formule 1.

Reacties (30)

Login om te reageren
  • Roy

    Posts: 2.172

    Met barrichello! Geweldig!

    • + 2
    • 16 nov 2016 - 16:55
    • ggm

      Posts: 112

      Ja echt mooi dit!

      • + 0
      • 16 nov 2016 - 17:28
    • Levano

      Posts: 802

      Mja, Barrichello stapt overal in... lol

      • + 0
      • 16 nov 2016 - 21:56
  • Mooi, de meeste aandacht zal doordat Audi stopt in de lmp1 toch wel naar de spannende lmp2 klasse gaan waar veel meer kanshebbers zijn.

    • + 0
    • 16 nov 2016 - 16:58
    • Dat is in de lange Le Mans historie nog nooit gebeurd. Ben wel benieuwd hoe de organisatie meer LMP1 auto's op de grid gaat krijgen in de toekomst.

      • + 0
      • 16 nov 2016 - 17:46
    • De GT's vind ik persoonlijk veel mooier en veel spannander dan de LMP's.

      • + 0
      • 16 nov 2016 - 18:13
  • Kennie

    Posts: 2.572

    Mooi initiatief! die Frits van Eerd vind ik echt een toffe vent. Directeur van een groot bedrijf, maar zo enthousiast als een klein jochie als het over autosport gaat.

    • + 1
    • 16 nov 2016 - 17:00
    • Ach wat zegt dat nou?? Ben je dan een 'toffe vent' Omdat hij gewoon zn hobby kan uitoefenen? Misschien is het prive wel een ongelofelijke lul....

      • + 0
      • 16 nov 2016 - 18:33
    • Kennie

      Posts: 2.572

      @ Bschuit, dat kan natuurlijk, maar ik vind het gewoon. Laatst was hij ook te gast bij RTL GP Magazine met Jan Lammers, was hij precies zo. Lekker enthousiast over autosport en zijn oude Minardi's. Ik vind het mooi.

      • + 2
      • 16 nov 2016 - 20:48
  • Big_El

    Posts: 2.137

    Wel jammer dat zo'n nederlands team uitwijkt naar een Brazilliaanse coureur. Er zijn toch echt wel nederlanders te vinden voor zo'n avontuur, lijkt me.

    • + 0
    • 16 nov 2016 - 17:03
    • Roy

      Posts: 2.172

      Ik denk dat qua sponsering en media aandacht Barrichello wel veel meer "bekijks" trekt, dan een Guido vd garde of een Ho-pin tung ;) Gokje.

      • + 1
      • 16 nov 2016 - 17:08
    • dizzy

      Posts: 1.435

      Ben benieuwd wanneer in Sao Paulo de eerste Jumbo supermarkt wordt geopend. ;)

      • + 4
      • 16 nov 2016 - 17:10
    • rice

      Posts: 1.958

      Inderdaad jammer, een volledige Nederlandse line up zou nog mooier zijn. Maar dan zouden of van der Garde, Ho Ping Tung of Bleekemolen moeten instappen, veel meer Nederlandse coureurs met ervaring op Le Mans kan ik me niet echt bedenken.

      Bleekemolen vraagt altijd een flinke som geld, kan me voorstellen dat ze daar geen zin in hadden. Van der Garde zit al bij het G-Drive / Jota Sport team in de Le Mans series en is daar kampioen geworden, denk niet zomaar dat ie weggaat daar. En Ho Ping Tung zit ook al bij een Le Mans Series team.

      • + 0
      • 16 nov 2016 - 17:17
    • CTRA

      Posts: 3.617

      Niet dat het mij interesseert dat een Nederlands team speciaal met Nederlanders moet rijden, dus Ho Ping Tung is welkom.
      maar net zoals Max een Nederlander is, is Ho ping tung in mijn ogen een Chinees, dus die hoeft dan ook niet voor een Nederlands team uit te komen.

      Dan zie ik net zo lief Barrichello.

      • + 0
      • 16 nov 2016 - 18:04
    • Cypher

      Posts: 2.154

      Bleekemolen is toch al bezig met Le Mans met de LMP2 bolide waar hij ook gaat uitkomen in de VS?

      • + 0
      • 16 nov 2016 - 18:21
    • Ik vind het wel leuk dat ze good old Barrichello hebben gestrikt hiervoor, en ik denk voor de media aandacht ook een goede naam, spreekt toch nét even wat meer aan dan Ho Ping Tung.

      • + 2
      • 16 nov 2016 - 19:25
  • Waarom van die oude coureurs?

    • + 0
    • 16 nov 2016 - 17:09
    • Ervaring.

      • + 0
      • 16 nov 2016 - 17:46
    • CTRA

      Posts: 3.617

      Om de jonge auto's in bedwang te houden

      • + 1
      • 16 nov 2016 - 18:05
    • pcbeem

      Posts: 682

      Jongen coureurs hebben vaak wat anders te doen :)

      • + 0
      • 16 nov 2016 - 22:21
  • rice

    Posts: 1.958

    Heel mooi initiatief! Hij riep het al een paar jaar maar het lukte ivm tijd en geld steeds niet. Goed om te zien dat het er nu eindelijk van is gekomen. Hopelijk doen ze ook al mee tijdens de Le Mans series race op Spa.

    • + 0
    • 16 nov 2016 - 17:12
    • Ik heb werkelijk geen idee maar is de 24 uur van Le Mans in een LMP2 zoveel duurder dan 2 weken Dakar?
      Zeer tof dat Barrichello daar gaat rijden?

      • + 0
      • 16 nov 2016 - 17:40
    • Erm. Die laatste ? moest een ! zijn.

      • + 0
      • 16 nov 2016 - 18:00
    • @rice ze rijden in het voorprogramma van de WEC met een paar lostaande races. Maar spa rijden ze op de zaterdag dacht ik en de WEC op zondag.

      • + 0
      • 16 nov 2016 - 18:14
  • COOL

    • + 0
    • 16 nov 2016 - 17:46
  • Nu nog als P1 over de streep

    • + 0
    • 16 nov 2016 - 17:47
  • Geinig, zo'n geel boodschappenwagentje!

    • + 0
    • 16 nov 2016 - 18:03
    • CTRA

      Posts: 3.617

      Moet daar ook zo'n muntje in?

      • + 1
      • 16 nov 2016 - 19:15
    • Een heleboel muntjes zelf. En daar zorg Frits wel voor.

      • + 1
      • 16 nov 2016 - 19:44
  • neeeuuuh

    Posts: 58

    Leuk! Wel een lelijke bak. Maar Barrichello kan ik waarderen.

    • + 1
    • 16 nov 2016 - 19:56

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

  • Team naam Dallara
  • Basis Parma, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar