user icon

Video: Jos Verstappen crasht bij debuut in 1994

  • Gepubliceerd op 11 nov 2015 13:39
  • comments 30
  • Door: Rob Veenstra

Brazilië vormt komend weekend het strijdtoneel voor de achttiende Grand Prix van het seizoen 2015. Max Verstappen zal voor het eerst racen op het circuit van Interlagos. Zijn vader Jos debuteerde 21 jaar geleden zelf in Sao Paulo. Het bleek een debuut die menigeen zich nog lang zou herinneren. Jos Verstappen raakte buiten zijn schuld om betrokken bij een heftige crash met drie andere coureurs. De beelden zijn van www.verstappen.nl en RTL Nederland.

 

Reacties (30)

Login om te reageren
  • d07

    Posts: 942

    Wat te denken van Jos zijn actie in 2001, waarbij hij de leider van de race Montoya de baan af reed.

    • + 0
    • 11 nov 2015 - 13:53
    • Volgens mij heb ik toen wel eea naar de televisie geroepen en gegooid :-)

      https://youtu.be/R3G0C6cBUdw

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 13:56
    • daar is hij nooit voor gestraft omdat telemetrie van het team aantoonde dat hij zelfs eerder remde dan de ronden ervoor.

      er reed dat jaar trouwens ook een hoog aantal auto's op mysterieuze wijze achter op de Williamsen

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 13:57
    • "Keep your distance" :-)

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 13:59
    • d07

      Posts: 942

      Feit blijft wel dat dit natuurlijk een inschattingsfout van Verstappen is geweest toen. Hij ging veel te dicht op Montoya rijden toen ie hem eenmaal voorbij liet.

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 14:20
    • Ik vind dat filmpje over Maleisië met het commentaar van Murray Walker wat er achteraan komt ook altijd fantastisch om terug te kijken. Kippenvel af en toe en het geluid....

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 14:43
    • Jos verloor toen veel downworce, net als Spa toen Max kimi in de laatste ronde probeerde in te halen en achter Massa kwam.

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 14:48
    • het is eerder zo dat er dat jaar iets vreemds aan de hand was met de aerodynamica van de Williams waardoor mensen die er achter reden minder downforce hadden dan achter andere auto's, want Jos was zeker niet de enige.

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 14:50
    • d07

      Posts: 942

      Feit blijft dat Verstappen hier een inschattingsfout maakte, Michel, ook al had de Williams een achtervleugel die 'verstoorde' lucht gaf. Zo maakte Ferrari ook dat soort achtervleugels, om de auto's die er achter reden, verstoorde lucht te geven. Maar dat is geen excuus om er achter in te rijden.

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 17:44
    • maar het blijft ook raar dat een stuk of 6 coureurs dezelfde "inschattingsfout" maakten: ALLEEN bij de Williams auto.

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 18:02
    • d07

      Posts: 942

      Interessant, kun je me alle 6 even noemen, ben ik wel benieuwd naar.

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 18:28
    • in ieder geval Barichello ook minstens een keer, het is alleen moeilijk uit te zoeken wie en wanneer precies(zijn weinig gegevens meer te vinden) maar het waren er veel.

      in ieder geval zie in 18 DNF's in 17 races voor Williams dat jaar.

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 18:52
    • Ralf Schumacher werd in eider geval geraakt door Villeneuve in Australië en door Barichello in Brazillië.

      in Canada was het Villeneuve die de achterkant van Montoya raakte maar dat werd geen crash.

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 21:55
  • Ja, dit had ik toen op video opgenomen. Ik was toen 24 en heb deze talloze keren beeldje voor beeldje bekeken. Ik kan dan ook ieder frame v dit filmpje dromen! Moet je eens op Brundle z'n kop letten als ie die band tegen z'n helm krijgt.

    • + 0
    • 11 nov 2015 - 14:01
  • En hij was toen echt übercool omdat hij tijdens de crash z'n vizier al omhoog deed.

    • + 0
    • 11 nov 2015 - 14:02
    • Precies! Als jij het niet had ingestuurd had ik het gedaan, dat vond ik ook het mooiste en nu ik het terug zie nog steeds!

      • + 1
      • 11 nov 2015 - 14:31
    • Marcooooo

      Posts: 483

      Inderdaad. Dat staat me nog het meeste bij van deze hele crash. Terwijl je net gecrasht bent, samen met nog 3 auto's, een koprol hebt gemaakt EN nog aan het 'nacrashen' bent gewoon supercool je viziertje open doen. Ik had toen al respect voor de man :)

      • + 1
      • 11 nov 2015 - 14:42
    • Eigenlijk is dat een heel veel voorkomende reflex destijds. Dat doen rijders om na de klap die ze net hebben opgevangen wat "lucht" extra binnen te krijg.

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 16:53
  • Ja die "goeie" ouwe tijd !
    Nou ja goeie, het was wel anders, heftiger zoals ik het me kan herinneren.

    21 jaar geleden, sjee, ik word oud zeg ;-)

    • + 0
    • 11 nov 2015 - 14:26
  • herinner me dit als de dag van gisteren. Wat mis ik het geluid van de auto's uit die tijd :-(

    • + 1
    • 11 nov 2015 - 14:34
  • waard500

    Posts: 486

    Wat krijgt Brundle een klap zeg! Dat zie ik eigenlijk nu pas. Ter info:
    Martin says: "My first race at McLaren nearly killed me, too. Verstappen and Irvine crashed behind me and Verstappen's car rolled over mine and knocked my head. My mind's never been the same. If you hear me slur a word on TV or forget something, it's from that massive hit on the head."

    • + 0
    • 11 nov 2015 - 15:24
  • DJJeffHax

    Posts: 643

    In het huidige regelement zou Irvine gestraft worden naar mijn mening want Jos had zijn bolide nagenoeg naast Irvine staan toen Irvine besloot ook maar eens een inhaal actie te ondernemen op zijn voorligger.

    Een andere interpretatie kan zijn: Irvine zag Verstappen een inhaalactie aan het ondernemen en probeerde Jos de baan af te drukken.

    Hoe dan ook, Irvine heeft de crash veroorzaakt!!!

    • + 0
    • 11 nov 2015 - 16:15
    • Irvine is ook bestraft, die is de volgende 3 races geschorst.

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 16:32
    • lars75

      Posts: 8.908

      En kreeg vervolgens een leuke functie bij Ferrari :-)

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 16:52
    • dat was pas 2 jaar later.

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 16:53
    • Inderdaad. Irvine werd direct bestempeld als roekeloze piloot omdat hij iemand buiten de baan drukte. Nu gebeurd dat haast race per race, omdat we dat idiote asfalt naast de baan hebben liggen.

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 16:54
    • Irvine had in 1993 in Japan Senna er al een keer af gereden.

      • + 0
      • 11 nov 2015 - 17:15
  • Kennie

    Posts: 2.571

    Heb toen hard gevloekt, maar was ook übertrots dat nota bene JOS VERSTAPPEN uit Nederland tussen helden als Senna, Berger, Alesi en noem maar op reed. Die klap was zonde, maar de kenners voorspelden toen al : Het wordt een harde klap of een mega race. Helaas werd het een klap.

    Filmpje doet het helaas niet, maar ik kan aan de gele "LIVE" caption zien van het screenshot dat het beelden van Eurosport zijn. 1994 was sowieso een geniaal seizoen, helaas met een dikke zwarte rand, dat wel :(

    • + 0
    • 11 nov 2015 - 16:51
  • het is me trouwens nooit eerder opgevallen, maar er staan bandensporen op de sidepod van de auto van Jos.

    • + 0
    • 11 nov 2015 - 16:55

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.293
  • Podiums 48
  • Grand Prix 126
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar