user icon

Ilmor getipt als leverancier standaardmotoren

  • Gepubliceerd op 26 nov 2008 16:25
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra
Mario Ilien is met zijn bedrijf Ilmor de favoriet om het ontwerp en de levering van standaardmotoren voor de Formule 1 op zich te nemen. Dat meldt het Duitse blad Auto Motor und Sport. Ilmor was in het verleden verantwoordelijk voor de Formule 1-motoren van Mercedes.

Het is nog niet zeker dat standaardmotoren verplicht worden in de Formule 1, maar de internationale autosportbond FIA beschouwt het wel als een serieuze optie en schreef een biedingsprocedure uit. Geen van de momenteel aan de Formule 1 deelnemende autofabrikanten reageerde daarop.

De federatie liet echter weten dat er genoeg belangstelling is en volgens Auto Motor und Sport zijn onder andere Ilmor, Cosworth, Mecachrome, Zytek en Judd geïnteresseerd in de standaardkrachtbronnen. Ilmor zou daarvan de meeste kans op het contract maken. Ilien zei in het blad dat de ideale motor in dat geval een drieliter V8 met 14.000 toeren en 680 tot 700 pk zou zijn. Een dergelijke krachtbron zou zes Grand Prix-weekenden mee moeten kunnen.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • bmw f1

    Posts: 49

    maar 14.000 toeren waar gaat het heen met de sport

    • + 0
    • 26 nov 2008 - 17:15
  • Mars

    Posts: 2

    Zonder hier al teveel woorden aan vuil te maken... meest slechte beslissing ooit als dit doorgaat.

    Als dit doorgaat wordt het tijd om te stoppen met F1 te kijken.

    • + 0
    • 26 nov 2008 - 17:26
  • pomitresi

    Posts: 42

    14000 tr/min? Gaan ze diesel motoren invoeren misschien?

    • + 0
    • 26 nov 2008 - 17:46
  • Kenney

    Posts: 2.214

    Dat wordt niks, het hele idee van standaardmotoren. En als ze dat doen dan zijn ze deze kijker kwijt met een hele hoop andere F1-fans erbij.

    • + 0
    • 26 nov 2008 - 18:11
  • f 1

    Posts: 303

    mini cooper cup met bn wordt nog spannender

    • + 0
    • 26 nov 2008 - 18:58
  • Tim

    Posts: 14

    Hier nog een kijker minder, diep triest dit waar is de innovatie gebleven? 14.000 haalt een beetje sportwagen ook en kom op een standaardmotor en formule 1 gaat gewoon niet samen.

    • + 0
    • 26 nov 2008 - 19:26
  • Kimomika

    Posts: 67

    Die plannen worden steeds beter... ahum. Ze moeten de sport juist aantrekkelijker maken voor automerken.

    En kom op Ilmor? Ik weet nog wel in 2004 dat ik nogal vaak heb lopen schelden vanwege die goede Ilmor-Mercedes in de Mac...

    • + 0
    • 26 nov 2008 - 19:43
  • UHm dat is minder dan bijv super league...:S
    Echt dan ga ik geen F1 meer kijekn:S Wat is er dan nog uniek en \"koningsklasse\" aan?

    • + 0
    • 26 nov 2008 - 19:57
  • wie?Zou een schande voor deze high tech sport zijn...Mosley en Ecclestone really lost their minds!Aan de andere kant denk ik dat Mosley zijn eigen graf aan het graven is als hij dit doorzet, want de machtige fabrikanten stappen gewoon op, en dan kan hij met twee Williams auto\'s en tja met wie nog meer(?) een race-je gaan houden en als enige toeschouwer gaan staan juichen aan de kant...Oh neej, Ecclestone mag ook nog meedoen en alles wat er aan geld binnenkomt mogen ze dan samen binnen harken (wat errug zal tegenvallen).

    • + 0
    • 26 nov 2008 - 19:57
    • Renault-Mecachrome is nog de minst bedenkelijke combi. Toen Renault nog Benetton was en Renault zich als motoren leverancier had teruggetrokken uit F1 reed Benetton met Mecachrome 3.0 V10\'s, die overigens rechtstreeks uit de Renault productiehal kwamen en alleen de naam Mecachrome droegen omdat die als tussenhandel optrad.

      Verder is het absoluut een onzalig idee om standaardmotoren door te voeren. Ik vermoedt dat dit niet echt een reeel idee is van Mosley, ook hij weet dat de sport ten onder zal gaan als dit echt wordt doorgevoerd. Hij zal wellicht de teams hiermee onder druk willen zetten om met een ander motorenconcept te komen dat voordeliger is en dat de motoren langer houdbaar maakt.

      Mocht ik het mis hebben, dan zal de sport absoluut van het toneel verdwijnen. Zeker als de blokken 14.000 rpm draaien. Het geluid zal dan net zo dof en nietszeggend zijn als de A1GP powered by Ferrari. De GT divisie van het Dutch Supercar Challenge maakte in het voorprogramma op Zandvoort meer geluid dan de A1GP zelf. Da\'s toch best sneu voor zo\'n aansprekende naam als Ferrari...

      • + 0
      • 28 nov 2008 - 14:23
  • Jeffers

    Posts: 115

    Dit is juist wat de F1, F1 maakt. Automerken strijden tegen elkaar. Met iig hun eigen motor. Kom op zeg het hart van de F1! Brullende Ferrari\'s, Honda\'s en Mercedessen. Opgeblazen motoren, omdat ze zoveel toeren blazen. Een Ferrari-Cosworth? Een Honda-Ilmor, een Toyota-Zytek of een Renault-Mecachrome? Ga toch een eind fietsen Mosley, ik poep op het hele idee.

    • + 0
    • 26 nov 2008 - 20:39
  • Het wordt nu echt tijd dat de autofabrikanten een eigen klasse gaan beginnen, en die twee bejaarden in hun sop laten gaar koken, ook een manier om snel van deze twee senielen af te komen, de sukkels.

    • + 0
    • 26 nov 2008 - 22:40
  • Ik blijf erbij dat dit blufpoker van Mosley is om zijn zo geliefde goedkope klantenmotor er door te krijgen.

    Nogmaals ik heb op zich geen afkeer van het idee van een standaardmotor. Zo was het vroeger ook. Tot 10 jaar geleden maakte vrijwel geen enkel team de motor \"zelf\" (eigenlijk alleen Ferrari). De motor was gewoon een component die ergens werd ingekocht.

    Maar inderdaad met het wegvallen van de tabak sponsoring hebben we nu hoofdzakelijk alleen nog automerken over en in die omgeving kun je natuurlijk niet meer met een standaard motor komen.

    Ook natuurlijk belachelijk om met een motor op de proppen te komen met deze specs.

    Maar goed, Mosley zal ook wel snappen dat de autofabrikanten ermee kappen als dit doorgaat. Of dat ze kiezen voor optie drie, om een klanten aandrijflijn te gaan leveren voor $5 miljoen per jaar.

    • + 0
    • 26 nov 2008 - 23:25
    • Sinds tien jaar pas echt motorconstructeurs? Dan ben je toch een paar historische zaken vergeten. Renault reed al in de jaren 70 en 80 mee met eigen motoren (Turbo).
      Alfa Romeo deed in de jaren 50 of 60 al mee met eigen blokken en zo zijn er vast meer te noemen.

      Verder ben ik het goeddeels met je eens, maar de feiten zijn wel anders dan je schetste wat betreft motorenbouw.
      Het zou overigens wel waanzin zijn als er een standaardmotor wordt verplicht en zal zeker leiden tot het afhaken van de autofabrikanten. Ferrari met een Ilmor blok? Ik zie het niet gebeuren!

      • + 0
      • 28 nov 2008 - 14:28

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar