user icon


Tweestopper snelste strategie volgens Pirelli, eenstopper vrijwel uitgesloten

  • Gepubliceerd op 14 jul 2019 09:33
  • comments 34
  • Door: Bjorn Smit

De Grand Prix van Groot-Brittannië zal volgens Pirelli geen race worden waarbij het hele veld eenvoudig een eenstopper kan doen. De bandenleverancier denkt dat het vrijwel uitgesloten is om de race met maar een pitstop uit te kunnen rijden.

Voorafgaand aan iedere race brengt Pirelli een prognose uit van wat op papier de best mogelijke strategie is. Meestal zijn de verschillen tussen strategieën klein en zijn de eenstoppers om en nabij het snelste, maar op Silverstone lijkt dat volledig anders te zijn. De race uitrijden met een pitstop is volgens Pirelli zo goed als onmogelijk.

Twee- en driestoppers sneller dan een pitstop

De snelste strategie uit de data van Pirelli is het twee keer naar de pits komen voor nieuwe banden. De coureurs die de race op softs aanvangen, zoals beide Ferrari's, worden na 13 ronden in de pits verwacht om een nieuw setje softs te halen, terwijl ze in ronde 26 nogmaals naar binnen komen om de harde banden onder hun auto te laten monteren.

De coureurs die op mediums zullen vertrekken worden rond ronde 15 in de pits verwacht, waarna ze 13 ronden op softs zullen afleggen en voor het restant van de race hards onder hun auto laten schroeven. Dat Pirelli weinig vertrouwen heeft in een eenstopper, blijkt wel uit het feit dat zelfs een strategie met drie stops als sneller gezien wordt. Die coureur start met 8 ronden op softs, om daarna nog twee stints van elf ronden op softs te rijden en te eindigen op harde banden.

Een andere optie die volgens Pirelli goed had kunnen werken, is een tweestopper met twee stints op de harde banden. "Het probleem is echter dat geen enkele coureur meer dan een setje harde banden beschikbaar heeft", vertelde de bandenleverancier daarover.


Reacties (34)

Login om te reageren
  • RBH2019

    Posts: 510

    Het kan ook dat ze na de eerste stop op de harde band gaan en richting het einde weer terug naar medium of soft. Dat zal afhangen van hoe het veld is op dat moment. Ik denk dat Ferrari een keer de juiste keuze heeft gemaakt, mits Leclerc minimaal een Mercedes voorbij komt en Vettel de RB's kan passeren op z'n zachtere band.

    • + 1
    • 14 jul 2019 - 09:45
    • Ik zou ook de middelste stint op hard doen en de laatste op soft.
      Of Ferrari de juiste keuze heeft gemaakt valt nog te bezien, zelf denk ik van niet.

      • + 1
      • 14 jul 2019 - 09:57
    • Geen idee of Ferrari de goede keuze heeft gemaakt. Maar ik denk dat ze wel moesten. Als je als Ferrari dezelfde strategie hanteert als Mercedes weet je zeker dat je niet wint. Dus moet je een alternatief hanteren. Dat kan goed gaan, maar uiteraard ook fout.

      • + 1
      • 14 jul 2019 - 12:21
    • Wat @PallMall zegt; starten op medium, dan hard en laatste ronden op soft. Voor diegene die op softs moeten starten; softs, dan hard en als laatste nog run op softs of eventueel op medium, naargelang de degradatie van de banden en de ontwikkeling van de race. Ik denk dat je licht voordeel hebt mbt flexibiliteit als je op de softs start.

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 12:32
    • Middelste stint op hard geeft een groot window voor een evt SC

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 12:42
    • ringo

      Posts: 2.227

      Denk dat ferrari zoiezo mikt in de eerste deel en een goede start, en hopen dat de degradatie mee valt... Maar denk dat ferrari in de laaste stuk van de race wat bidden word denk.

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 13:25
  • Het verschil tussen softe 13 ronde en medium 15 ronde vind ik erg klein. Als je 25 ronde op de medium rijd dan kun je hem uitrijden op hard.

    • + 3
    • 14 jul 2019 - 09:47
    • Vond ik ook een opvallend klein verschil. Sowieso blijkt achteraf meestal dat Pirelli nou niet echt meestervoorspellers zijn wat dat betreft. Ik zou als team in ieder geval mijn eigen plan, op basis van de eigen data trekken

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 11:21
    • Ja en meestal gaan de banden langer mee dan Pirelli denkt. Ik denk dat Red Bull en Mercedes voor 1 stop gaan tenzij er een sc of VSC komt. Alles wat op zacht start zal wel richting 2 stops gaan waar zacht-hard-medium me het meest logisch lijkt. De zachte band is zelfs in kwali nauwelijks sneller dan medium..

      • + 1
      • 14 jul 2019 - 11:22
    • Brandon

      Posts: 380

      Medium ook denk ik. Degradatie is vrij hoog heeft RB ook aangegeven.

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 12:13
  • Bonsai

    Posts: 1.694

    Ik vraag het me af. Pirelli is vaak te conservatief in hun voorspellingen. Daarnaast kan een safety car alles omgooien.

    • + 0
    • 14 jul 2019 - 10:00
  • snailer

    Posts: 1.987

    Prachtige foto. Volgens mij heeft Ferrari achteruit getrapt.

    • + 0
    • 14 jul 2019 - 10:12
    • sambal

      Posts: 789

      Ik zie toch een Williams voorvleugel.?

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 12:10
    • Want je ziet een blauwe voorvleugel???

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 13:46
  • DvB89

    Posts: 34

    Aldus een voorspelling van Pirelli. Dat wordt gewoon een eenstopper dus.

    • + 1
    • 14 jul 2019 - 10:17
    • MosyB

      Posts: 282

      Medium naar hard.. terwijl soft waarschijnlijk wel 2 stops moeten doen.. tenminste als de medium starters hun banden onder controlle kunnen houden

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 10:36
    • Haha idd dvb

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 11:22
    • snailer

      Posts: 1.987

      Ik begreep dat een stop 28 seconde of meer zou kosten. Dat is het waard er over na te denken om 1 stop te doen. Aan de andere kant is Ferrari nu gecommitteerd aan een 2 stripper. Die kunnen meer pushen.

      Het blijft interessant. Geen idee wat Ferrari over heeft aan ongebruikt rubber. Maar mij lijkt soft - hard - soft meer dan doenbaar en dan gaan ze automatisch een kans op de snelste ronde krijgen.

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 11:35
    • Leclerc heeft nog een nieuwe soft en hard.
      Vettel heeft nog een nieuwe medium en hard.
      Zie Pirelli motorsport op twitter.

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 11:43
  • 919

    Posts: 1.519

    Altijd leuk die voorspellingen van 'snelste' strategie vanuit Pirelli.
    Ze zeggen alleen niet iets over de realiteit van racen, aangezien je niet alleen op de baan rijdt.

    Ik ben benieuwd vanmiddag, dikke kans dat de banden weer het verschil gaan maken, het zou best kunnen zijn dat Mercedes de beste papieren heeft aangezien ze van de top 3 de enige zijn die nog een extra medium band achter de hand heeft gehouden.

    • + 0
    • 14 jul 2019 - 10:40
    • Maar als je de medium wat langer goed weet te houden en dan naar hard gaat heb je niets aan dat extra setje medium.

      • + 1
      • 14 jul 2019 - 10:45
    • 919

      Posts: 1.519

      Eens, maar gezien de snelle achteruitgang van de banden in de trainingen betwijfel ik of een 1 stopper realistisch is. Ik verwacht dat Pirelli het aan het juiste eind heeft en dat een 1 stopper er niet in zit.

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 10:54
  • Maxie houdt ze wel een rondje of 23 heel. hard eronder en winnen die handel.

    • + 0
    • 14 jul 2019 - 11:02
    • Beetle

      Posts: 819

      Maxie?

      • + 2
      • 14 jul 2019 - 11:07
    • Ja zo mag hij m noemen. Inner circle allus

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 11:23
    • Hij noemt mij ook Roytje, Dus niks aan de hand :)

      • + 2
      • 14 jul 2019 - 11:28
  • Brandon

    Posts: 380

    Max Medium-Hard-Soft om laatste stint weer te knallen

    • + 1
    • 14 jul 2019 - 12:02
  • Eenstopper vrijwel uitgesloten. Kennen ze Max nu nog niet bij Pirelli?

    • + 0
    • 14 jul 2019 - 12:16
    • Of zouden ze het woordje 'vrijwel' gebruiken omdat ze Max juist wel kennen? :)

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 12:17
  • Ik zit nu naar de Porsche Supercup te kijken, en de lucht boven Silverstone is behoorlijk donker...

    • + 0
    • 14 jul 2019 - 12:36
  • LimboF1

    Posts: 3.658

    Ach, die uitspraken van Pirelli zeggen geen ruk. Ze slaan zo vaak de plank mis, dat ik ze niet serieus kan nemen.

    • + 0
    • 14 jul 2019 - 13:36
    • Waarom zouden we die voorspellingen willen horen??? Dadelijk gaat Brembo als remmen leverancier ook zijn voorspellingen officieel doen zit toch niemand op te wachten, het moet juist onvoorspelbaar zijn.

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 13:48
  • Laat Pirelli lekker zijn snuit houden met die voorspellingen. Enige voorspelling die correct is rondom Pirelli is dat ze de F1 veel te veel beïnvloeden als rubberboer.

    • + 0
    • 14 jul 2019 - 13:44
  • Pirelli zit er wel vaker naast met hun voorspellingen, dus als er maar 1 stop gedaan door sommigen wordt zou me dat niet verbazen.. Maar we gaan het wel zien..

    • + 0
    • 14 jul 2019 - 15:11


DE Grand Prix van Duitsland

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

DE Grand Prix van Duitsland

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10



Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand


Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar