user icon
user icon

F1 wil verduurzamen en denkt aan windtunnelverbod

  • Gepubliceerd op 22 nov 2020 10:53
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

De Formule 1-teams bekijken de mogelijkheid om vanaf 2030 het gebruik van windtunnels te verbieden. De kwestie werd naar verluidt besproken tijdens een vergadering van de teams die de afgelopen weken plaatsvond.

Haas-teambaas Gunther Steiner zei hierover: "Ik denk dat alles mogelijk is naarmate de technologie beter wordt, dus ik denk dat het misschien het juiste is om te doen. Ik denk dat het te vroeg is om tot een volledige conclusie te komen, maar als dit is wat we gaan doen, zal ik het steunen."

Mercedes-teambaas Toto Wolff bevestigde dat er brede overeenstemming bestaat over het verbod van het gebruiken van de windtunnel, maar het moet nog grondig worden beoordeeld. Wolff zei hierover: "We mogen niet vergeten dat deze auto's de snelste ter wereld zijn met de meeste downforce en we willen niet live experimenteren met coureurs in de auto op basis van CFD."

"Ik denk dat het stellen van een doel, zoals het verbieden van windtunnels in 2030, een pad is dat voor iedereen werkt en ons zal helpen om de sport financieel duurzamer te maken."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • f(1)orum

    Posts: 448

    "We mogen niet vergeten dat deze auto's de snelste ter wereld zijn met de meeste downforce en we willen niet live experimenteren met coureurs in de auto op basis van CFD."
    Daar heeft hij wat mij betreft echt wel een goed punt! Ik heb zelf jaren in de ICT gezeten, waarvan veel jaren als systeemprogrammeur en ik heb een ding zeker wel geleerd uit die periode: "There is always one more bug...". Het is en blijft een risico om (vanaf 2030?) volledig te vertrouwen en te "bouwen" op basis van CFD en de hierbij behorende computers en software.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 11:19
    • Tegen die tijd zitten de coureurs in een zaaltje, langs elkaar, de wagen op afstand te bedienen..

      • + 3
      • 22 nov 2020 - 11:21
    • f(1)orum

      Posts: 448

      @f1 benelux: Yep :-)

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 11:24
    • Schaatsers, skieers, wielrenners staan ook allemaal in de windtunnel voor de ideale houding.
      Maar bij de F1 past het niet meer........ hahahahahahaha.......

      • + 1
      • 22 nov 2020 - 22:08
  • De sport maakt zichzelf kapot...

    • + 2
    • 22 nov 2020 - 11:20
  • Joeppp

    Posts: 3.442

    De F1 was altijd voorloper op het gebied van techniek en ontwikkeling. Nu wordt er steeds meer beperkt om ontwikkeling tegen te gaan. Dat is raar. Ik snap dat je op de kosten moet letten maar als je ontwikkelingen en middelen voor die ontwikkelingen gaat beperken stelt de F1 straks niks meer voor. Dan is het een eenheidsworst auto die auto een 3D printer komt berekend door algoritmes die blijven leren tijdens de race om verbeterde onderdelen uit te printen. Mannen als Adrian Newey zijn dan niet meer nodig, je hebt dan programmeurs nodig. Het lijkt mij geen goede ontwikkeling.

    • + 7
    • 22 nov 2020 - 11:35
    • Eens. Alleen ik zou de toekomstige tijd weg laten, is al lang bezig, team met de beste zelf lerende algoritmes wint.

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 12:35
  • Buurman

    Posts: 1.317

    Schaf de hele F1 zooi anders lekker af. Super duurzaam en heel erg kostenbesparend. Perfecte reclame toch?

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 11:46
  • tlbuis

    Posts: 169

    volgens mij draait zo'n ding op elektriciteit. Zet er een windmolen bij en klaar. Die gasten snappen er echt niets van, behalve hoe je de sport kunt verkloten. De sport moest goedkoper worden dus introduceerden ze een peperdure v6 hybride, die vervolgens 7 races mee moet gaan, wat het nog duurder maakte. minder olie, wat het nog duurder maakte. en wat levert het op tegenover 150 vrachtwagens die op diesel rijden en al het vluchtverkeer? Ik weet niet wat voor drugs ze gebruiken daar, maar ik zou er niet aan beginnen.

    • + 3
    • 22 nov 2020 - 12:00
  • Prima, maar dan wel meer ruimte voor Cfd technieken.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 12:22
  • LimboF1

    Posts: 4.516

    De F1 is niet meer hetzelfde als voor het jaar 2000, ergens ook logisch met hoe zich alles ontwikkeld.
    Heden ten dagen ontwikkeld men alles met de computer, test men het in de windtunnel en simulator. Het is gewoon dadelijk zo dat de teams die de software en hardware hebben het verschil gaan maken. Ik vind het jammer want ik ben op dat gebeid nog wat nostalgisch en dat komt omdat ik al zo lang kijk en vind dat men teveel naar de techniek afwijkt dan dat men het op de coureur laat aankomen.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 13:10
    • Met als gevolg dat de kijkcijfers een goed stuk lager zijn dan die tijd. Lekker gewerkt dusz

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 08:49
  • jd2000

    Posts: 4.254

    Tegenwoordig is een het woord duurzaam een marketingtool, waarmee de suggestie gewekt wordt dat je goed bezig bent. F1 is gewoon een foute sport, milieuvervuilend en racend in veel foute landen. Dan gaan we een grote ventilator verbieden want dat is duurzaam......... Wat een hypocriete flauwekul. Men moet gewoon stoppen met dit schijnheilige gedoe. Zou zeggen geniet ervan, zolang het nog kan.

    • + 3
    • 22 nov 2020 - 13:16
    • NicoS

      Posts: 11.892

      Iets wat over 10 jaar mogelijk gaat gebeuren.....waar maken we on druk over...
      Wij als kijkers merken er totaal niets van, ik zie het probleem niet zo.

      • + 1
      • 22 nov 2020 - 13:35
  • ringo

    Posts: 3.307

    Uiteindelijk zal de CFD techniek ook wel zijn verfijning kennen ideologisch kan het wel zijn, als de data niet klopt zit je ganse jaar met een foute auto :) Maar aangezien de concentratie van externe aero verplaatst word intern daar zal vervolgens de sleutel liggen.. grote teams zijn zoiezo al jaren aan het investeren hoe het op andere manier kan.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 14:34
  • Paulussie

    Posts: 30

    2030 halen ze niet meer, als ze straks de plannen voor meer elektrisch doorvoeren, wordt het een soort FE, met als gevolg dat er praktisch niemand meer kijkt, en het dus door t putje kan.
    Het is nu al niet veel meer, met één team dat alles naar zich toe haalt, maar als het dan ook nog piept en knerpt, en alles n iedereen gelijk is, is het over.

    • + 0
    • 22 nov 2020 - 17:30
    • Uiteindelijk zal de hele racelarij elektrisch worden, de overgang naar bio brandstof is daarin slechts een tussenstappie.

      • + 0
      • 22 nov 2020 - 21:10
  • F1fever

    Posts: 18

    2 aparte races,
    1 zoals het nu gaat en 1 met dezelfde auto's maar dan met een ouderwetsche V10 er in, geen verplichte pitstops/bandenkeus en geen communicatie....welke klasse zou de meeste liefhebbers trekken?

    • + 0
    • 23 nov 2020 - 08:13

Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
13 - 15 nov
Turkije
26 - 29 nov
Bahrein
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
13 - 15 nov
Turkije Istanbul Park
26 - 29 nov
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar