user icon
user icon

McDonalds en Coca-Cola op weg naar de Formule 1

  • Gepubliceerd op 22 dec 2019 07:45
  • comments 26
  • Door: Brick van Boxtel

Sinds kort kunnen de bedrijven van Coca-Cola en McDonald’s toegevoegd worden op het lijstje van bedrijven die met een groot bedrag een team of coureur in de Formule 1 willen sponsoren. Liberty Media is al een tijdje opzoek naar sponsoren. De Amerikanen kunnen met deze twee sponsoren de Amerikaanse trots naar de Formule 1. Tijdens de tabaksreclame-periode zagen McDonald's en Coca-Cola hiervan af, maar deze vorm van reclame is verdwenen nadat de EU een verbod invoerde tabaksreclame.

Volgens een Engelse krant zou Coca-Cola al een onderzoek zijn gestart of het aantrekkelijk is om de koningsklasse van de autosport te betreden, vooral vanwege het feit dat concurrent Red Bull, dat tegenwoordig ook haar eigen cola verkoopt, momenteel hoofdsponsor is van twee gelijknamige teams. De Amerikaanse drankfabrikant verklaarde. “Het is allemaal nog in een erg vroeg stadium. Maar de groeiende populariteit van de Formule 1 in verschillende belangrijke markten in Azië is toch iets wat de interesse wekt van Coca-Cola.” Als de gigant naar de Formule 1 komt, kan het rekenen op een groot effect. Heineken, hoofdsponsor van de Formule 1, zag haar omzet flink stijgen door de sponsoring. 

Coca-Cola is marktleider in de cola-industrie, met PepsiCo, makers van Pepsi, op de tweede positie. PepsiCo heeft eerder al wat in de Formule 1 gesponsord. Vooral 7UP was veel te zien. Het bedrijf wist in 2011 zelfs een deal te sluiten dat op veel circuits alleen maar frisdranken van de gigant werden verkocht tijdens de Formule 1-races.

McDonalds nog ver weg van Formule 1

McDonalds zou echter veel verder van een serieuze overstap naar de Formule 1 zijn. De gigant in fastfood heeft veel geld en kan daarom een goede coureur sponsoren die zelf weinig financiële middelen heeft. Hierdoor wordt het voor de Formule 1-teams een stuk aantrekkelijker om iemand aan te trekken. Als McDonalds daadwerkelijk een jonge coureur gaat sponsoren, zal dat in de juniorseries zijn, waarbij gehoopt wordt op een overstap naar de Formule 1. Een soortgelijke situatie speelt zich nu af bij Sean Gelael, wiens vader een hoge functie vervult bij KFC Indonesia.

Reacties (26)

Login om te reageren
  • d07

    Posts: 790

    McDonalds zie ik wel als een goede nieuwe sponsor van Lewis worden ;-)

    • + 3
    • 22 dec 2019 - 09:00
    • Joeppp

      Posts: 3.243

      En Coca Cola van Max alleen om Pepsi te zieken.

      • + 0
      • 22 dec 2019 - 09:07
    • GHM65

      Posts: 554

      Ja, de McHamster zal het prima gaan doen. Nu met extra veel geen vlees, geen ei en geen vis, tijdelijk zonder saus.

      • + 2
      • 22 dec 2019 - 09:28
    • amx151

      Posts: 234

      De McVegie promoten ....

      • + 0
      • 22 dec 2019 - 09:40
    • Mojito

      Posts: 4.843

      @GHM
      Met andere woorden alleen een droge bun dus???

      En daar bijna 10 Euro voor neertellen? Nee... bedankt! Dan ga ik toch gewoon voor de Maestro burger!!

      • + 0
      • 22 dec 2019 - 11:09
  • mario

    Posts: 6.831

    Ik zou ze wel verwelkomen

    • + 1
    • 22 dec 2019 - 09:22
  • Coca Cola staat ook al op een auto meende ik

    • + 0
    • 22 dec 2019 - 09:37
    • Joeppp

      Posts: 3.243

      Ze hebben even bij Mclaren getest.

      • + 0
      • 22 dec 2019 - 09:54
    • McLaren heeft al twee jaar een deal met Coca Cola en gaat gewoon verder.

      " McLaren has struck deals with a number of brands including Dell,
      Coca-Cola and British American Tobacco since Brown’s arrival,
      building an extensive sponsorship portfolio that has filled up
      much of the car - and will continue to do so in 2020."

      • + 1
      • 22 dec 2019 - 10:13
  • Kevin

    Posts: 4.676

    Hopelijk Coca Cola dan als titelsponsor bij McLaren. Zak heeft veel geïnvesteerd in de relatie met Amerikaanse sponsoren. Het zou mooi zijn als dat zich uit gaat betalen.

    • + 1
    • 22 dec 2019 - 10:59
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Een F1 wagen in Coca Cola of McDonald's livery zou wel super zijn!!!

      Als je ziet hoe die Amerikanen qua liveries in Nascar of Indycar los kunnen gaan!!!

      • + 0
      • 22 dec 2019 - 11:11
    • Precies. zou een logische stap zijn aangezien coca cola al meerdere malen tijdens bepaalde GP's op hun auto stond. McDonalds vind ik toch echt meer een hoofdsponsor voor Haas haha.

      • + 0
      • 22 dec 2019 - 13:00
    • JV fan

      Posts: 2.001

      BAT gaat de sponsoring bij Mclaren vergroten, als het goed is worden ze dan hoofdsponsor

      • + 0
      • 22 dec 2019 - 13:36
  • Formula obesitas ...

    • + 0
    • 22 dec 2019 - 12:15
  • meister

    Posts: 2.467

    Goede zaak dit.
    Meer volksere merken voor een toch vrij elitaire sport.
    Misschien dat ze dan ook meer kijkdichtheid krijgen.

    • + 0
    • 22 dec 2019 - 12:48
  • jd2000

    Posts: 4.138

    Ik heb altijd gedacht dat McDonalds veganburgers serveerde. Naar het is schijnt is dat bruine lapje tussen die 2 broodhelften vlees. Ik wist niet beter dan dat het gemarineerd karton is.

    • + 2
    • 22 dec 2019 - 14:32
    • Haha, mijn vrouw heeft ook geprobeerd om mij voor de gek te houden . Met de tweede hap zei ik dat ik zaagsel proefde . Nee ...dat is vegan zei ze, maar ik heb het wel in de coma gebakken. Voor mij niet meer .

      • + 0
      • 22 dec 2019 - 15:13
    • "croma"

      • + 0
      • 22 dec 2019 - 15:16
    • Zoek maar es op youtube wat er gebeurd als je zon big mac een jaar lang in een gewone voorraadskast legt , dan zul je zien dat er geen schimmeltje te bekennen is

      Zoveel chemische troep zit er in die gefabriceerde burgers en broodjes

      • + 0
      • 22 dec 2019 - 15:36
  • Tabak mag niet...maar vergif zoals RedBull....Coca Cola en Mcdonalds mag wel.
    Vreemd

    • + 0
    • 22 dec 2019 - 17:45
    • Is this you Mark Rutte?
      Kom je ons hier nu ook al betuttelen?

      • + 0
      • 23 dec 2019 - 08:33
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Tabak mag wel want is niet verboden, maar proberen ze alleen te ontmoedigen!

      • + 0
      • 23 dec 2019 - 14:05
    • Tabak is wel degelijk verboden!!

      • + 0
      • 24 dec 2019 - 18:12
    • mario

      Posts: 6.831

      Tabak is niet verboden..... Tabaksreclame daarentegen.....

      • + 0
      • 26 dec 2019 - 09:15
    • Mojito

      Posts: 4.843

      @F1benelux

      Dus al die gebruikers van tabak hebben tabak aan het verbod op tabak zeg je?

      Nee hoor, tabak gebruiken is niet verboden! Ervoor adverteren door tabak producenten wel!

      • + 0
      • 29 dec 2019 - 11:09

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar